Kot je sporočil urad vlade za komuniciranje, uredba celovito ureja varstvo okolja pred hrupom ter določa stopnje varstva pred hrupom, mejne vrednosti kazalcev hrupa v okolju, ukrepe varstva pred hrupom, ocenjevanje kazalcev hrupa, pridobivanje okoljevarstvenega dovoljenja, vsebino strokovne ocene skladnosti obratovanja virov hrupa in vsebino ocene obremenjenosti okolja s hrupom.
Nova uredba je bila potrebna, potem ko je ustavno sodišče leta 2022 presodilo, da takrat veljavna uredba ni bila sprejeta skladno z ustavo, saj ni bilo zagotovljeno ustrezno sodelovanje javnosti.
Protestirala tudi Občina Ankaran
Javna obravnava in sprejem nove uredbe pa sta po navedbah ministrstva za okolje, podnebje in energijo v današnjem vladnem sporočilu sledila tisti odločbi ustavnega sodišča, tako da je bila možnost sodelovanja javnosti ustrezno zagotovljena.
Uredba se od prejšnje bistveno ne razlikuje, pravi ministrstvo. Spremembe so predvsem pojasnjevalne in terminološke narave; dodan je izraz mednarodno letališče, ki se nanaša na letališča v Mariboru, na Brniku in v Portorožu, jasneje je določeno tudi, da se uredba ne uporablja za heliporte, ki obratujejo v okviru bolnišnic, zlasti v primerih nujne medicinske, policijske in druge pomoči, s čimer se odpravlja dosedanje nejasnosti v praksi.
Natančneje je zapisan 24. člen, ki ureja uskladitev obstoječih virov hrupa pri petih industrijskih obratih, ki so že dolgo umeščeni v bližino stanovanjskih območij. Gre za prehodno ureditev zatečenega stanja, pri čemer seznam teh obratov ostaja nespremenjen in velja že od leta 2010, v vladnem sporočilu še pojasnjuje ministrstvo.
Na predlog uredbe v javni obravnavi je pripombe med drugimi podala služba vlade za zakonodajo, ki je menila, da bi bila pri pripravi uredbe potrebna celovita presoja vplivov na okolje in da bi zaradi izključitve hrupa ladij uredba protipravno privilegirala Luko Koper. Zaradi hrupa iz pristanišča je protestirala tudi Občina Ankaran.
Nova uredba pomembna tudi za infrastrukturne projekte
Ministrstvo je v obrazložitvah neupoštevanja pripomb v gradivu, ki je objavljeno na vladnih spletnih straneh, med drugim navedlo, da pri uredbi ne gre za akt, za katerega bi bila skladno z evropskimi direktivami potrebna celovita presoja vplivov na okolje.
Glede Luke Koper pa na podlagi pojasnila ministrstva za infrastrukturo utemeljuje, da bi vključitev hrupa ladij v uredbo neposredno vplivala na izvajanje storitev Luke Koper, ki so po zakonu o gospodarskih javnih službah v javnem interesu in se morajo izvajati trajno. Omejevanje delovanja pristanišča zaradi hrupa, denimo ponoči, pa bi pomenila, da se lahko dejavnost izvaja le delno.
Nova uredba bo pomembna tudi za izvajanje infrastrukturnih projektov. Upravno sodišče je namreč letos poleti nadaljnjo uporabo prejšnje uredbe izrecno prepovedalo, saj je v postopku pritožbe na gradbeno dovoljenje za prvi odsek južnega dela tretje razvojne osi ugotovilo, da ni bila v skladu z ustavnimi in zakonskimi okviri, in odločilo, da se v tovrstnih okoljskih postopkih ne sme več uporabljati.
Med drugim bo lahko sedaj Dars dopolnil vlogo za izdajo gradbenega dovoljenja za prvi del prvega odseka južnega dela tretje razvojne osi, za okoli pet kilometrov ceste od novomeškega vzhodnega avtocestnega priključka do Osredka, kjer bo priključek za tovarno Revoz.