V Ljubljanskih mlekarnah delate kot vodja ekologije. Ali gre za novo delovno mesto?

Ne, prav nasprotno. Pri nas je ekologija že dolga leta organizirana v okviru oddelka za kakovost. Na prvem mestu je namreč kakovost, ki jo narekuje zakonodaja s področja varne hrane in želja po odličnosti izdelkov. Prav tako je z okoljem: zavezani smo zakonodaji, zlasti skladnosti z okoljevarstvenim dovoljenjem. Če želiš dosegati visoke standarde kakovosti, je neizogibno odgovorno upravljanje z okoljem: naše aktivnosti imajo okoljski vpliv, vendarle smo veliko podjetje, ki porablja energijo, ki ustvarja določene izpuste, ki nenazadnje sobiva s prebivalci, sosedi ... Vse to spremljamo v našem oddelku, če se omejim na najbolj osnovne stvari.

Na kakšen način pa odgovorno upravljanje z okoljem dokazujete na zunaj? Prostovoljno ste vključeni v EMAS, sistem EU za okoljevarstveno vodenje organizacij. Je to eden od načinov?

Shema EMAS je namenjena spodbujanju primernejšega ravnanja z okoljem in obveščanju javnosti o vplivih njihovih dejavnosti na okolje. Ta nas zavezuje k neprestanemu spremljanju točno določenih kazalnikov: energijske učinkovitosti, učinkovitosti materialov, vode, odpadkov in tako dalje. O tem na javnosti razumljiv in transparenten način tudi poročamo v Okoljski izjavi. Vsako leto poteka presoja zunanjega, neodvisnega certifikacijskega organa, ki to preverja. Pa ne le zelo tehničnih stvari – tudi na primer komuniciranje. Kako, na kakšen način obveščamo svoje zaposlene, jih izobražujemo, ozaveščamo in podobno. Enako za zunanje javnosti. Tako na primer vodimo dnevnik pritožb: vsaka pripomba sosedov, če bi prišlo do hrupa ali kake druge emisije, je zabeležena, obravnavana, sprejet je akcijski načrt. Kot zanimivost: v letu 2020 nismo prejeli niti ene pripombe sostanovalcev, na kar smo ponosni.

Kje so pri vas največje priložnosti za bolj trajnostno delovanje?

Glavnina materialov, ki jih porabimo, je surovo mleko. Ljudje najprej pomislijo na embalažo, pa ni tako. Več kot 90 % materialov predstavlja ravno mleko. Pri mleku smo pred nekaj leti zagnali strateški projekt povečevanja odkupljenih količin ekološkega slovenskega mleka. Od leta 2017 smo tako pričeli s 360 tisoč litri ekološkega slovenskega mleka, lani je bilo teh že 2,2 milijona litrov. Leta 2018 smo z Zvezo društev ekoloških kmetov Slovenije podpisali tudi zavezo o povečanem odkupu ekološkega mleka. Naša želja je odkupiti vsaj pet milijonov litrov na leto, za kar pa potrebujemo uglašeno delovanje celotne verige, začenši s kmetom. Veseli smo, da nam je ob povečevanju količin poleg bio tekočega jogurta uspelo lani proizvesti še prvo bio skuto Mu Cuisine, ki jo izdeluje naš obrat v Mariboru.

Vseeno ne moremo mimo embalaže. Katere uporabljate največ?

Okoli 85 odstotkov vseh količin, ki jih proizvedemo v obliki mlečnih izdelkov, je pakiranih v sestavljeno kartonsko embalažo. V Sloveniji jo ljudje najbolj poznajo pod imenom Tetra Pak. Plastične embalaže uporabljamo okoli 15 odstotkov. Naše blagovne znamke Alpsko, Mu, Ego so večinoma pakirane v embalažo Tetra Pak, ki jo pretežno sestavlja obnovljiv material, in tako že vrsto let pomaga manjšati vpliv podjetja na okolje. Kartonska embalaža je preprosta za recikliranje, oznaka FSC™ na embalaži pa zagotavlja, da je karton narejen iz lesa, pridobljenega iz odgovorno upravljanih gozdov.

S to embalažo ste sklenili tudi projekt krožnega gospodarstva. Za kaj gre?

Pri proizvodnji mlečnih izdelkov v našem obratu letno nastane približno 150 ton odpadkov – različnih koščkov, obreznin – vse to iz kartonske embalaže. To odpadno embalažo ločeno zberemo, stisnemo, nato pa jo prevzame družba za ravnanje z odpadki in odpelje v papirnico. Tam s posebnim postopkom odpadno embalažo razslojijo in iz nje naredijo nove izdelke – papirnate brisačke, robčke, prtičke … V letu 2019 pa smo ustvarili dejansko zanko: to pomeni, da od papirnice, ki iz našega odpadka izdeluje brisačke in toaletni papir, odkupujemo higienski material, ki ga potrebujemo v našem podjetju. Brisačke, v katere si briše roke naših 600 zaposlenih, so narejene iz embalaže Alpskega mleka ali jogurta Mu. K takemu snovnemu krogu lahko prispeva vsakdo doma, ko kupi jogurt Mu ali Ego, in prazno embalažo pravilno odloži. Zato ekologi tako radi poudarjamo, da vsak korak šteje.

Priporočamo