»Moral bi k okulistu in bi brez težav podaljšal dovoljenje. Sama za to, da mu je dovoljenje poteklo, seveda nisem vedela, bila sem povsem v dobri veri, da vozi in vozilo uporablja odgovorno. V vsej vozniški karieri ni storil niti najmanjšega prekrška. Sin je, ko so ga policisti ustavili, namreč vozil mojega golfa, ki mu ga je policija nato zasegla. Na koncu sem bila kaznovana jaz, ker sem ostala brez avtomobila, s katerim se vozim v službo in po vnuke v vrtec. Da se razumemo, predpisi veljajo za vse in sta policista prav gotovo upravičeno sinu prepovedala nadaljnjo vožnjo, a zaseči vozilo, ki očitno ni njegovo, res ni bilo nujno potrebno. Da sem lastnica njegova mama, je očitno, saj je to povedal, to izhaja tudi iz javnih evidenc.

Sin ni pomislil, da bi prosil policista, naj dovolita, da mož ali jaz pridem po avto. Šele ko je bilo vsega konec, je poklical, naj ga pridemo iskat. Pozneje smo ugotovili, da so bili na voljo drugi, ravno tako zakoniti, a milejši ukrepi, s katerimi bi se dalo na enako učinkovit, a za moje pravice neprimerno manj obremenjujoč način doseči isto.«

Naša sogovornica takrat še ni vedela, kakšni stroški jo čakajo. Policisti vam znajo povedati, da utegne postopek na okrajnem sodišču, kjer odločajo o nadaljnjih ukrepih in kaznovanju, trajati tudi tri tedne, če vam je sreča mila… Za ves ta čas pa je treba plačati hrambo vozila.

Z razočarano in nejevoljno državljanko smo si bili enotni, da jo je doletelo določilo v zakonu o prometni varnosti, ki govori o pogojih, kdaj nam policija lahko pri priči zaseže vozilo. Njenemu sinu so ga na Dolenjskem, kjer je primerov, ko se ljudje vozijo naokrog brez vozniškega dovoljenja, obilo. Na območju Novega mesta, recimo, je bilo v zadnjih treh letih zaseženih 335 vozil, med katerimi jih je bilo več kot polovica ali 169 v takšnem stanju, da je sodišče odredilo uničenje… Na območju Kočevja pa je bilo v zadnjih treh letih (do začetka aprila letos) zaseženih 533 vozil, med temi je bilo 307 vozil primernih le za uničenje. Šlo je za vozila brez prave tržne vrednosti in vozila, ki niso tehnično brezhibna, pri katerih je že vnaprej mogoče predvideti, da jih ne bo mogoče prodati oziroma bi prodaja pomenila zgolj dodatne stroške za proračun.

Seveda ni šlo vedno za zasege, ker voznik ni imel vozniškega dovoljenja, a eno z drugim, bi rekli, vožnja neregistriranega vozila, tehnično neprimerno vozilo, večkratni »povratnik« s hujšimi prekrški na vesti in podobno, kar potrjujejo podatki o stanju zaseženih vozil.

Veliko povratnikov

V omenjenem primeru je narava varnostnih ukrepov prikrito kaznovalna. Učinek kazni zasega avtomobila je težko oceniti, saj je znano, da imamo pri prometnih prekrških veliko povratnikov: nekateri so bili obravnavani po 30-krat, torej kazen ni učinkovala, drugi so kaznovani enkrat, pa potem naredijo vse, da se to ne ponovi.

Sama hramba je lahko celo »dražja« od kazni za prekršek. Na kočevskem okrajnem sodišču pravijo, da znaša hramba vozila za čas, ko izvršitelj čaka na odločitev sodišča, povprečno od 150 do 500 evrov, odvisno od trajanja postopka, pri čemer niso všteti stroški vleke vozila, ki sodijo v pristojnost Avto-moto zveze Slovenije in znašajo v povprečju okoli 150 evrov. Na novomeškem okrajnem sodišču pa so nam postregli kar z »dnevnim cenikom hrambe vozila«: 2,90 evra na dan.

Sicer zaseg motornega vozila ureja 23. člen zakona o pravilih cestnega prometa, ki policistom nalaga, kdaj morajo obligatorno zaseči motorno vozilo. Slovenska policija je v letu 2015 zasegla 3022 motornih vozil, v letu 2016 2817 motornih vozil in lani 3297 motornih vozil.

Zdravje na prvem mestu

Zanimivo je, da je vlada v minulih dneh podprla novelo zakona o pravilih cestnega prometa in ga poslala državnemu zboru. Novela natančneje določa pogoje za zaseg avtomobila v povezavi z neustreznim vozniškim dovoljenjem. Do zdaj je bil namreč zaseg vozila v primeru neveljavnega vozniškega dovoljenja nujen, zdaj ne bo več.

Pogoji za zaseg vozila so natančneje določeni oziroma če nimate veljavnega vozniškega dovoljenja, vam bodo policisti vaš avtomobil od zdaj zasegli, če je veljavnost dovoljenja potekla in je pogoj za podaljšanje zdravniško spričevalo oziroma potrdilo o dodatnem usposabljanju voznika začetnika. Kadar bo veljavnost vozniškega dovoljenja potekla, a pogoj za podaljšanje ni zdravniški pregled, vozila ne bodo zasegli. Vožnja s pretečenim vozniškim dovoljenjem v tem primeru namreč ni hujši prometni prekršek – tudi če je očitno, da tisti, ki so že 20-krat storili ta prekršek, to še vedno kar naprej ponavljajo.

A vseeno ni odveč preveriti vozniško dovoljenje, kot tudi druge dokumente, kdaj pretečejo.

Priporočamo