Dobri dve leti je od obljube takratne vlade Mira Cerarja, da bo drugi tir med Divačo in Koprom dvotirna proga. Junija 2017 so prav vsi ministri Cerarjeve vlade podprli sklep, da se namesto enotirne železnice zgradi dvotirna. Tako naj bi ustrezno dopolnili in prilagodili državni prostorski načrt in gradbeno dovoljenje, ki za zdaj predvidevata enotirno železnico.

Razpis ne sledi obljubam

Kot je takrat dejal tedanji državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo in vodja projekta drugi tir Jure Leben , bodo »v najkrajšem možnem času pripravili vso dokumentacijo«, da projekt predrugačijo v dvotirno progo. »Govorimo torej o dveh fazah gradnje. Prva faza bo potekala po gradbenem dovoljenju, zgradili bomo eno cev predora in servisno cev razširili v polni obseg, po tej prvi fazi bosta nastala dva polna predora. Cena projekta ostaja pod milijardo evrov. Po tem koraku bomo šli v razširitev gradbenega dovoljenja in naredili vse, kar je treba, za spremembo prostorskega načrta, druga faza pa zajema gradnjo drugega tira,« je pojasnil Leben.

Leben je takrat govoril le o treh predorih, toda drugi tir Divača–Koper obsega osem predorov, dva mostova, dva viadukta in galerijo. Konec marca je tako družba 2TDK, ki jo je vlada ustanovila za vodenje projekta drugi tir med Divačo in Koprom ter ji v četrtek tudi podelila koncesijo, objavila javno naročilo za gradnjo prvih objektov na progi – obeh mostov in galerije Glinščica. Razpis, ki se je končal včeraj, pa vse te objekte predvideva v obsegu, ki pritičejo enotirni in ne dvotirni progi, ugotavljajo naši sogovorniki.

»Prilagoditev na dvotirnost ni izpolnjena!«

»Prilagoditev na dvotirnost ni izpolnjena,« je jasen inženir Mirko Troha iz družbe Axis, ki se je v preteklosti ukvarjala z zasnovo trase in finančnim načrtom projekta. »Iz projektne dokumentacije za gradbeno dovoljenje je razvidno, kakšni objekti so predvideni. Narisani so vsi objekti novega enega tira in le os dodatnega tira. Iz prečnih prerezov je razvidno, da gre le za objekte za en tir, nima pa izdelane predpriprave za drugi tir. Morala bi namreč biti izdelana tudi razširitev useka, v katerega bi bil umeščen drugi tir nove trase,« je pojasnil Troha in dodal, da se mu taka zasnova razpisa ne zdi smotrna.

Da prvi razpis za gradnjo objektov na trasi predvideva obseg za enotirno železnico, so potrdili tudi v 2TDK. »Izvedba drugega tira predvideva razširitev servisnih cevi treh najdaljših predorov, kar bo omogočilo dvotirnost, če se bo država Slovenija v prihodnje odločila za to. Razpis za gradnjo viadukta Glinščica je skladen s trenutno veljavnim državnim lokacijskim načrtom in izdanim gradbenim dovoljenjem. Tehnično gledano bo gradnja omogočala nadgradnjo proge v dvotirno železniško povezavo. Morebitni tretji, levi tir (poleg trenutnega in načrtovanega drugega tira, op. a.) ni v pristojnosti 2TDK,« so zapisali v družbi ter vrgli žogico ministrstvu za infrastrukturo. Razpis za gradnjo omenjenih predorov še ni objavljen, saj še ni izdelana projektna dokumentacija.

Poznejša prilagoditev bi bila zelo težavna

Pa je to prilagoditev pozneje res tako enostavno izvesti? »Če zdaj ne bi izvedli prilagoditev, torej razširjenega useka in galerije za dodatni tir v prihodnosti, bi lahko nastal problem, saj bi poznejši ukrepi, če bi se naknadno gradil dodatni tir, vplivali na že zgrajene elemente prvega tira,« opozarja Troha. »Če bo niveleta (niveleta predstavlja višinski potek osi ali robov vozišča, op. a.) za dodatni tir mnogo višje kot za prvi tir, morda prilagoditve ne bi bile potrebne, čeprav je to mogoče bolj v teoriji in o tem dvomim. Če pa sta niveleti višinsko enaki, bi bilo edino racionalno, da bi se galerija za dvojni drugi tir naredila že zdaj,« je jasen Troha. »Če prilagoditve ne bi izvedli, bi bilo pozneje v najboljšem primeru treba porušiti oporni zid in vsa geotehnična sidra nad progo. Ni pa to logično, če imajo nalogo, da izvedejo tudi prilagoditve za poznejši dodatni tir. Vendar bi za to morali že zdaj izdelati načrte in preveriti, ali lahko galerijo za dva tira izdelamo pozneje v celoti,« je dodal Troha.

Na ministrstvu vztrajajo, da bo nova železnica dvotirna, posameznih aktivnosti pa ne opisujejo. »Razpis za premostitvene objekte za dolino Glinščice tega ne predvideva,« vseeno priznavajo. Za polno dvotirnost je namreč treba zagotoviti ustrezne pravne podlage, najprej spremembo državnega prostorskega akta in nato gradbeno dovoljenje. »Ministrstvo za infrastrukturo izvaja vse potrebne aktivnosti za čimprejšnjo pripravo pobude,« dodajajo.

Razpis se je, kot rečeno, zaključil včeraj. Zagato bi lahko rešili z razveljavitvijo razpisa in objavo novega, ustreznejšega. Ali pa z naročilom dodatnih del med gradnjo in s sklenitvijo aneksov k pogodbi.

Priporočamo