Evropski potrošniki že dobro leto na potovanju po EU uživamo v uporabi mobilnih storitev pod enakimi pogoji in v enakem obsegu kot doma. Evropski parlament in svet EU sta namreč z uredbo o evropskem enotnem trgu elektronskih komunikacij uvedla načelo »roam like at home« ali gostuj kot doma. Čeprav je izenačitev cen gostujočih storitev s cenami domačih storitev razveselila mnoge uporabnike, so nekateri napačno domnevali, da načelo velja v obe smeri – da tudi klic iz Slovenije v drugo državo članico EU ne prinaša dodatnih stroškov. Presenetil jih je višji račun za telefon. Klic v drugo članico EU namreč še vedno velja za mednarodni klic in se kot tak tudi obračuna.

Poleg tega, da je načelo gostuj kot doma povzročilo veliko nesorazmerje med cenami klicev iz tujine in klicev v tujino, je privedlo tudi do marsikatere absurdne situacije. Po novem je namreč za evropske potrošnike ceneje, če v drugo članico EU kličejo, ko niso doma. »Škandalozno je, da lahko brez dodatnega plačila kličem z dopusta na Hrvaškem v Nemčijo. Če bom klical iz Slovenije v Nemčijo, pa bom moral pogovore dodatno plačevati po mednarodni tarifi,« je opozoril naš bralec. Kako je to mogoče, smo vprašali v Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve RS (Akos).

V Agenciji za komunikacijska omrežja in storitve RS (Akos) so pojasnili, da gre sicer v osnovi v obeh primerih za mednarodni klic, vendar je mednarodni klic v drugo državo članico EU, ki je opravljen med gostovanjem v EU, podvržen načelu gostovanja kot doma in zato uporabniku ne prinaša dodatnih stroškov. Klic iz domačega omrežja v tujino pa je nereguliran mednarodni klic.

Ceneje s Hrvaškega v Slovenijo

To v praksi pomeni, da klic iz Slovenije na Hrvaško slovenskim uporabnikom prinaša dodatne stroške, klic s Hrvaškega v Slovenijo pa ne. Za klic s Hrvaškega v Slovenijo se minute odštejejo od zakupljenih enot za domače klice, ki so vključene v naročnino pri izbranem operaterju. Če pa slovenski uporabniki klic opravijo iz Slovenije na Hrvaško, minute plačajo po ceniku za mednarodno telefonijo, kar v konkretnem primeru znaša nekje od 22 centov na minuto (T2) do 49 centov na minuto (A1 in Telekom).

Zakaj se klice v druge članice in klice iz drugih članic EU sploh obravnava ločeno? Ker se pravila gostovanja in zakonodaja o klicih v tujino nanašata na dve različni tržni situaciji, nam je pojasnil Johannes Kleis iz Evropske potrošniške organizaciji BEUC: »Pravila gostovanja veljajo v primerih, ko potrošniki potujejo in uporabljajo telekomunikacijska omrežja, ki niso enaka kot tista, za katera plačujejo svojemu domačemu operaterju. V primeru klicev v drugo državo članico EU pa pravila gostovanja ne morejo veljati, ker potrošniki opravljajo klic v omrežju svojega operaterja.«

Kapica pri 19 centih

EU je sicer letos poleti napravila še en korak naproti enotnemu trgu za potrošnike. Pogajalci evropskega parlamenta, držav članic in evropske komisije so dosegli dogovor, po katerem bodo stroški pogovorov v druge države članice omejeni na 19 centov na minuto za klice in šest centov za poslano SMS-sporočilo. Omejitev bo veljala od maja prihodnje leto. V Akosu so prepričani, da bodo potrošniki na tak način zaščiteni pred previsokimi cenami, nova pravila pa hkrati ne bodo izkrivljala konkurence, inovacij in naložb.

V Evropski potrošniški organizaciji BEUC, v kateri so se že pred leti zavzemali za odpravo pribitkov na cene klicev v tujino, uvedbo cenovne kapice vidijo predvsem kot kompromis med zahtevami potrošnikov in zahtevami operaterjev. »Telekomunikacijska podjetja trdijo, da na trgu mednarodnih klicev vlada velika konkurenca. S tem se ne moremo strinjati, saj podatki kažejo, da so njihove stopnje dobička zelo visoke,« je dejal Kleis. »Poleg tega so telekomunikacijska podjetja zatrjevala, da v primeru strožje regulacije ne bodo mogla izpolniti svojih obljub o naložbah. Eno izmed pomembnih vodil pri pripravi regulacije pa je bilo prav krepitev naložb.« Lobiranje za manj regulacije je po njegovih besedah prihajalo tako od državnih kot zasebnih operaterjev.

Kleis je prepričan tudi, da višje cene klicev za potrošnike z vidika stroškov za operaterje niso upravičene: »Stroški klica v drugo državo članico niso nujno višji kot stroški klica znotraj domačega omrežja. V primerih, ko so tako imenovane cene zaključevanja klicev nižje med domačim in tujim operaterjem kot med dvema domačima, je z vidika telekomunikacijskega ponudnika klic tujega prejemnika celo cenejši.«

V Akosu na drugi strani opozarjajo, da so operaterji del prihodkov izgubili že z odpravo maloprodajnih pribitkov za mobilno gostovanje: »Posledica te politične odločitve EU je, da morajo operaterji omogočati gostovanje brez dodatnih stroškov za končne uporabnike, torej brez dodatnih prihodkov, čeprav imajo za izvajanje teh storitev dodatne stroške. Ti zajemajo najmanj stroške za neuravnotežen promet, ki ga imajo s posameznimi operaterji, in stroške za tranzit iz naslova dohodnih klicev v gostovanju.«

Priporočamo