Odlok, s katerim je vlada prepovedala prodajo oblačil, obutve in tehničnih izdelkov z garancijo tudi v živilskih trgovinah, ki kljub omejitvam ostajajo odprte, je med državljani povzročil kar nekaj zmede. »V prodajalnah z živili, blagom za osebno nego in čiščenje ne boste mogli kupiti televizorja ali pa računalnika, saj je to blago, ki je vezano na garancijo, lahko pa boste še naprej kupovali manjše tehnične izdelke, ki niso predmet garancije, na primer žarnico ali metlico za stranišče,« je novo ureditev plastično predstavila državna sekretarka na ministrstvu za gospodarstvo Ajda Cuderman.

Številni državljani, ki so takšno ureditev sprejeli z začudenjem, se na družbenih omrežjih sprašujejo, zakaj je metlica za straniščno školjko bolj nujna kot računalnik. Poleg tega pa, če želi vlada s prepovedjo prodaje tehničnega blaga, oblačil in obutve preprečiti nelojalno konkurenco zaprtim tehničnim trgovinam ter trgovinam z oblačili in obutvijo – zakaj ni pri tem dosledna? Zaprte namreč ostajajo denimo tudi cvetličarne, knjigarne in papirnice in vendar lahko živilski trgovci še naprej prodajajo cvetje, knjige in pisarniški material. Gospodarski minister Zdravko Počivalšek začudenim državljanom in razburjenim trgovcem odgovarja, da je cilj ukrepa skrajšanje časa zadrževanja v trgovinah. »Za 14 dni želimo omejiti vse nenujne stike, zato je odprto samo tisto, kar najbolj nujno potrebujemo. Želimo, da se vsako zadrževanje v trgovini omeji na najnujnejši del,« je dejal za Odmeve.

Naročilo po spletu, telefonu…

Kako so se v razmerah, ko lahko prodajajo zgolj omejen izbor izdelkov, znašli trgovci? S tem tednom so trgovske police z nenujnimi izdelki po večini prekrili s prevlekami in tako onemogočili dostop kupcev do izdelkov. Ker je spletna prodaja z dostavo ali osebnim prevzemom še naprej dovoljena za vse vrste izdelkov, pa trgovci pričakujejo, da se bodo potrošniki vsaj delno preusmerili na njihove spletne kanale. V Mercatorju večino izdelkov, ki so običajno na voljo v njihovih fizičnih trgovinah, ponujajo v spletni trgovini, tehnično blago pa v spletni trgovini M tehnika. Pri prodaji tehničnega blaga kupcem omogočajo naročila na daljavo tudi po elektronski pošti in telefonu, nato pa jim omogočijo, da blago osebno prevzamejo ali jim ga dostavijo.

Nekateri spletni trgovci ob zaprtju večine fizičnih trgovin v zadnjih tednih že opažajo povečano povpraševanje. »Zadnji teden je za trikrat poskočila prodaja erotike in kozmetike. Podvojili smo prodajo prenosnikov. Poleg tega raste prodaja prehrambnih izdelkov, kave, vina in drugih alkoholnih pijač. Oblek in obutve prodamo 'le' za 20 odstotkov več,« nam je povedal direktor spletne trgovine EnaA Aljoša Domijan.

Še večji upad prihodkov?

V diskontni trgovini Lidl, kjer spletne trgovine nimajo, opozarjajo, da bo prepoved prodaje oblačil, obutve in tehničnega blaga močno vplivala na njihov promet. »Gre za izdelke, ki jih pri nas ponujamo po principu 'za kratek čas', kar pomeni, da so na voljo do razprodaje zalog, nato pa čez nekaj dni že ponudimo nove izdelke,« so nam povedali v podjetju. Blago, ki je del njihovih posebnih ponudb, je običajno izrazito sezonsko aktualno in naročeno skoraj leto dni vnaprej. Bo zaradi prepovedi obležalo v skladiščih? »Kako točno bomo s temi izdelki ravnali po koncu omejitve, še nimamo dokončnih načrtov. Pripravljamo različne scenarije glede na vrsto blaga, aktualnost, ne nazadnje tudi zmogljivost trgovin, nekatere izdelke bomo vključili v nadaljnje akcije, nekatere verjetno odmaknili za nekaj časa…« so nam povedali v Lidlu.

V Trgovinski zbornici Slovenije se ob tem bojijo, da bo upad prihodkov zaradi zaprtja večine prodajaln in omejitev prodaje tokrat še večji, kot je bil spomladi. »V letošnjem aprilu so prihodki v primerjavi lanskim aprilom v celotni trgovini na drobno upadli za 35,4 odstotka. V posameznih poddejavnostih trgovine je situacija še bolj zaostrena, na primer v trgovini s tekstilom, oblačili in obutvijo, kjer so prihodki upadli za 85,2 odstotka,« so opozorili v zbornici.

Priporočamo