Pritožba, ki jo je eden od potnikov na slovenskih vlakih naslovil na družbo Slovenske železnice (SŽ), se začenja z izpostavljenimi tehničnimi pomanjkljivostmi. »Želim vas opozoriti na tehnične pomanjkljivosti zelenega vlaka, ki v zadnjih tednih vozi na progi Ljubljana–Kamnik (vlak tipa RG 610). Poleg tega, da je vlak redno neočiščen, s pobarvanimi in umazanimi stekli ter neumitimi tlemi, v delu kompozicije oziroma garniture močno ropota (ležaji?) in trese, kar zelo vpliva na (ne)udobje potnikov,« je zapisal Miha Pavšek iz Trzina in pripomnil, naj družba zavoljo varnosti potnikov umakne ta vlak iz prometa.
Branka Bjeljac, strokovna sodelavka v službi za načrtovanje in upravljanje sredstev družbe Potniški promet, je Pavšku zatrdila, da je omenjeni vlak redno vzdrževan in servisiran. »Vozila te vrste so za potnike posebej udobna v poletnih mesecih, saj je vlak klimatiziran,« je zapisala februarja. »Čiščenje vlakov poteka redno in v skladu s predpisi. Res je, da so nekateri vlaki stari, vendar so v največji možni meri vzdrževani tako, da so kljub temu primerni za prevoz potnikov. Zaradi pomanjkanja voznih sredstev so v promet še vedno uvrščene stare potniške garniture, saj nimamo na voljo zadostno število potniških garnitur in vagonov za prevoz potnikov. Kot vsa ostala železniška vozila se tudi DMG 711 vzdržujejo skladno z veljavnimi predpisi in kot taka zagotavljajo varno vožnjo,« je zatrdila Bjeljačeva. V boju z grafit(arj)i železničarji nikakor ne zmagajo, so pa vlake premazali z antigrafitnim premazom, kar omogoča vsaj lažje čiščenje.
Marca bo znano, ali bodo sprejeli edino ponudbo
Vse te tegobe potnikov, ki se vozijo tudi s 30 in več let starimi vlaki, niso nove, ne presenetljive. Regionalni vlak št. 610, ki vozi v sestavi dizelske motorne garniture serije 711, je namreč na slovenskih tirih že 46 let. Njegova življenjska doba je sicer 20 let, torej je slednjo prekoračil za več kot dvakrat.
Pravzaprav je to eden najstarejših tipov vlakov, ki so še v uporabi. Povprečna starost potniških vlakov sicer znaša 32,7 leta, kažejo podatki SŽ. Nazadnje je železniški prevoznik nove potniške vlake nabavil leta 2000. Slaba razpoložljivost, o kateri govori Bjeljaceva, je posledica starosti; dizelske garniture so razpoložljive le v 59 odstotkih časa.
Toda, kot kaže, bo tako še nekaj časa; pri ključnem razpisu SŽ, s katerim so iskali izvajalca oziroma dobavitelja za 25 novih potniških vlakov – deset dvonadstropnih, deset enonadstropnih in pet dizelskih – se namreč zatika. Rok za oddajo ponudb se je iztekel že septembra. A so na SŽ po tem, ko se je na razpis prijavila zgolj družba Stadler Poljska, pa še ta s ponudbo, višjo od najvišje predvidene vrednosti (140 milijonov evrov), nameravali razpis ponoviti. Tega, kot kaže, zdaj ne bodo storili. Pravkar poslovodstvo državnega podjetja preučuje ponudbo Stadlerja, po naših neuradnih podatkih v vrednosti 169 milijonov evrov (brez DDV) oziroma 207 milijonov evrov z DDV. Predvidoma v sredini marca se bodo odločili, ali jo sprejmejo, ali ne, nato pa mora morebitni nakup odobriti še nadzorni svet slovenskih železnic in Slovenski državni holding. SŽ naj bi naložbo financirale s krediti Evropske investicijske banke.
Vozovnice po spletu junija
Na SŽ so lani napovedali, da bodo novi vlaki po tirih vozili konec leta ali v začetku leta 2019, a to je vse manj verjetno. Kdaj lahko potniki realno pričakujejo posodobitev, v družbi trenutno še ne morejo oceniti.
Medtem pa se po načrtu premika drug ključni projekt SŽ, ki bo njihove storitve premaknil v 21. stoletje; vzpostavljanje sistema ticketing. Ta zajema vzpostavitev spletnega orodja in mobilno aplikacijo, po kateri bodo potniki končno lahko kupili vozovnico drugače kot na okencu. Miha Butara, pomočnik generalnega direktorja SŽ, je dejal, da sistem vpeljujejo, pravkar so ga uskladili s sistemom evropskih železnic, tako da bosta po vzpostavitvi slovenskega kompatibilna. »Načrtujemo, da bodo potniki vozovnice po spletu kupili konec junija,« je dejal Butara.