Žvižganje raket, glasni poki in svetlobni učinki pirotehničnih sredstev lahko za ljudi pomenijo praznično zabavo, za živali pa resno grožnjo. Zaradi izostrenega sluha jih namreč zaznavajo bistveno intenzivneje kot ljudje, kar jim povzroča ne le hud stres, temveč tudi fizično bolečino. Strah in panika jih pogosto poženeta v beg, ki ga dojemajo kot edini možen odziv na nevarnost. Nemir ob pričakovanju naslednjega poka lahko pri živalih vztraja še dolgo po tistem, ko se praznovanje že konča.
Globe do 84.000 evrov
Pri hišnih živalih ima strah pred pokanjem lahko trajne posledice. Psi in mačke pogosto zbežijo, izgubijo orientacijo in ne najdejo več poti domov, med begom pa so izpostavljeni nevarnostim v prometu. Dolgotrajna izpostavljenost pirotehniki lahko povzroči tudi vedenjske motnje, saj živali postopoma postanejo preobčutljive že za vsakdanje zvoke, ki samo spominjajo na pok.
Na kmetijskem ministrstvu opozarjajo, da so lahko posledice pirotehnike še posebej hude za rejne živali. Tiste, ki so na prostem, lahko v hudi stiski preskočijo ogrado ali se vanjo zapletejo in poškodujejo. Tudi živali v zaprtih prostorih niso varne; med poskusom pobega se lahko zapletejo v priveze in poškodujejo, večje živali pa poteptajo manjše. Stres vpliva na prehranjevanje in počivanje, kar se odraža v slabši odpornosti in zdravstvenem stanju.
Zakonodaja je na tem področju jasna. Globe za fizične osebe znašajo od 1000 do 1600 evrov, za pravne osebe, samostojne podjetnike ali posameznike, ki samostojno opravljajo dejavnost, pa od 2400 do 84.000 evrov. Vsako dejanje ali opustitev, storjeno naklepno ali iz malomarnosti, ki živali povzroči hujšo poškodbo ali škoduje njenemu zdravju, zakon opredeljuje kot mučenje. Kazenski zakonik predvideva denarno ali zaporno kazen do enega leta.
Mlade nagovarjajo v njihovem jeziku
Ob zakonodajnih ukrepih pomembno vlogo pri ozaveščanju že trinajsto leto zapored igra tudi družbeno odgovorna akcija Petarde? Ne, hvala!. Letošnja kampanja je usmerjena predvsem v najstnike, stare od 12 do 15 let, saj se je izkazalo, da prav ta skupina najpogosteje posega po petardah, klasični preventivni nagovori odraslih pa pri njih ne delujejo.
Osrednje sporočilo, »pokanje = rdeča zastava« oziroma »pokanje = red flag«, izhaja iz kulture generacije Z, kjer rdeča zastavica pomeni opozorilo na nezrelo, nevarno ali neprimerno vedenje. Če so petarde nekoč veljale za simbol poguma ali upora, jih v tej kampanji kažejo kot znamenje nezrelosti, ki ga obsojajo tudi vrstniki. Hkrati opozarja na stisko živali s sporočilom: za živali je vsak pok alarm, ki pretrese njihov svet.
»Najstniki se ne spremenijo zato, ker jim odrasli nekaj prepovemo, temveč ko se spremeni družbeni signal,« poudarja ena od soustvarjalk oglasa Milena Jakovljević. Opozarjajo tudi, da je sprememba vedenja dolgoročen proces, ki mora vključevati tudi starše in širšo skupnost.
December je lahko prazničen tudi brez trpljenja tistih, ki ne morejo povedati, kako zelo jih hrup boli.