Na 2300-kilometrskem mednarodnem cestnem koridorju med Hamburgom in Solunom od današnjega dne ostaja samo še slab kilometer dolg odsek, po katerem promet ne poteka po avtocestnem asfaltu. Dars namreč slovesno predaja v uporabo 7,3-kilometrski odsek med odcepom Draženci do Podlehnika, ki ga je zgradil konzorcij domačih gradbenih podjetij pod vodstvom murskosoboškega Pomgrada.
Včeraj so na avtocesti potekala še zadnja pripravljalna dela, delavci so urejali brežine, montirali protihrupne ograje in postavljali prometno signalizacijo. »Končnega obračuna še nimamo,« nam je razložil Igor Banič, direktor Pomgrada. »Lahko pa kot vodilni v konzorciju rečem toliko, da smo avtocestni odsek zgradili v pogodbenih roku in v pogodbenem znesku, ki je znašal dobrih 68 milijonov evrov z DDV.«
Bosanci bodo avtocesto dokončali predčasno
Gradnja 7,3-kilometrskega odseka med Draženci in Podlehnikom, na kateri so štirje nadvozi, en podvoz, 12 mostov in dva podhoda, je stekla julija 2015. Ker je trasa avtoceste »povozila« staro glavno cesto G1-9, je v sklopu naložbe predvidena tudi gradnja nove 14-kilometrske povezovalne ceste med kraji ob avtocestni trasi. Doslej so dokončali že dobro polovico te nove regionalne ceste.
Pospešeno se nadaljuje tudi gradnja na zadnjem še nekončanem, nekaj več kot šestkilometrskem odseku podravske avtoceste A4 od Podlehnika do mejnega prehoda Gruškovje, ki jo izvaja sarajevska družba Euro Asfalt. Tudi tam večina prometa – na skupaj petih kilometrih – že poteka po avtocestni trasi, in sicer dvosmerno na enem smernem vozišču, hitrost pa je omejena na 50 kilometrov na uro. Odsek je v pogodbi ovrednoten na 63,7 milijona evrov z DDV, Evro Asfalt pa ga mora v skladu s pogodbo predati v uporabo januarja 2019. Vendar jim bo uspelo prej. V Darsu namreč napovedujejo odprtje že prihodnjo jesen. Potem bosta z avtocesto dokončno povezana mejna prehoda Šentilj in Gruškovje, med katerima predvsem poleti poteka zelo zgoščen tranzitni promet.
»Celoten avtocestni odsek A4 Draženci–Gruškovje v skupni dolžini 13 kilometrov je namenjen v prvi vrsti izboljšanju kakovosti življenja ljudi v regiji ter povečanju prometne varnosti. Ker leži na povezavi med dvema mednarodnima prehodoma Šentilj in Gruškovje, pa bo omogočil tudi nemoten daljinski in mednarodni promet skozi našo državo,« so včeraj sporočili iz Darsa.
»Še slabše kot za berlinskim zidom«
Krajani Podlehnika so več desetletij čakali na ta infrastrukturni projekt, saj jim je tranzitni promet po dotrajani regionalni cesti hudo grenil življenje. Sedmim družinam pa je življenje zdaj zagrenila nova avtocesta. »Očitno nam ne preostane drugega kot pravdni postopek zoper ministrstvo za okolje in prostor ter Dars, ki pa ga ne moremo sprožiti, preden bo avtocesta dokončana, ker bomo s študijami dokazali, kako so emisije in hrup poslabšali naše bivalne razmere,« napoveduje predstavnik družin Robert Toplak. »Že od leta 2008 opozarjamo, da so naše hiše znotraj 40-metrskega varovalnega pasu, naša je denimo od trase odmaknjena komaj 17 metrov. Poleg tega poteka avtocesta po sedemmetrskem nasipu, ob njej je postavljena še protihrupna ograja, živimo skratka slabše kot za berlinskim zidom,« opozarja Toplak.
Od Darsa so že pred leti terjali, naj odkupi tudi njihove nepremičnine in jim s tem omogoči selitev drugam. Vendar so pri oblikovanju lokacijskega načrta izviseli in morali ostati doma. Tik ob novi avtocesti. »Tako blizu avtoceste je prepovedano pasti živino, znotraj 40-metrskega pasu ne sme stati niti reklamni pano. Za nas pa je očitno dovolj dobro,« je ogorčen Toplak. »Država si lahko privošči vse, ko je investitor, saj je edina stranka v postopku. Ne potrebuje nobenega soglasja, dovoljenja, ničesar.«