Evropska komisija je pred dnevi zaprla primer ugotavljanja kršitev glede umeščanja južnega dela 3. razvojne osi in neskladnosti slovenske zakonodaje z evropsko. Na ministrstvu za okolje in prostor pojasnjujejo, da so s sprejemom nove prostorske in gradbene zakonodaje odgovorili na očitke evropske komisije. O odločitvi komisije je konec julija ministrstvo na svoji spletni strani objavilo kratko pojasnilo. Toda v Društvu Novo mesto opozarjajo: obvestilo je pomanjkljivo in zavajajoče.
V obvestilu, ki ga je prejelo društvo kot prijavitelj kršitve, komisija res sporoča, da je nova slovenska zakonodaja zdaj skladna z evropsko. Toda hkrati zapiše, da spremembe zakonodaje veljajo zgolj za naprej, ne pa tudi za prostorske načrte, sprejete še po stari zakonodaji, kot je bilo v primeru južnega dela 3. razvojne osi. »Zato je s pravnega vidika problem rešen le glede splošnega vprašanja, v zvezi z vašim posamičnim položajem pa ne v celoti,« so zapisali na evropski komisiji. Kot pravi Mateja Jaklič iz Društva Novo mesto, evropska komisija tako sami državi prepušča rešitve glede že sprejetih, a še ne izvedenih načrtov.
Čez noč sprejeli drugo traso
Leta 2009 je vlada sprejela sklep o začetku priprave državnega prostorskega načrta (DPN) za 3. razvojno os od avtocestnega priključka pri Lešnici do priključka Maline na drugi strani Gorjancev. Leta 2011 pa so v krajevni skupnosti Ločna - Mačkovec doživeli hladen tuš. Na javni razgrnitvi je bila predstavljena povsem druga trasa, in sicer tista, po kateri naj bi potekala vzhodna novomeška obvoznica. »Javnost je bila seznanjena z edino rešitvijo. Seveda smo dali pripombe, a niso bile upoštevane,« pripoveduje Jakličeva. »Čeprav gre za poseg, za katerega je treba izvesti presojo vplivov na okolje, ta ni bila izvedena oziroma je bila izvedena zgolj za dvopasovnico, torej za sprva predvideno obvozno cesto, in ne štiripasovnico,« še opozarja.
Decembra 2012 je vlada sprejela uredbo o DPN. Društvo Novo mesto je nato v imenu krajevne skupnosti Ločna - Mačkovec septembra 2013 na evropsko komisijo vložilo pritožbo v zvezi s pripravo in sprejemom uredbe. Glavni očitki so bili nezadostno vključevanje javnosti, neupoštevanje pripomb javnosti ter neustrezen oziroma neučinkovit dostop do pravnega varstva. Leta 2015 je evropska komisija začela s postopkom preiskave, decembra 2016 pa Sloveniji poslala opomin. Država je nato oktobra lani sprejela nov gradbeni zakon ter zakon o urejanju prostora, ki sta začela veljati junija letos. »Toda ni prehodnih določb, ki bi urejale stvari glede že sprejetih načrtov, čeprav je evropska komisija državi naložila tudi to,« opozarjajo v Društvu Novo mesto.
Občina: »Ni ovir za izvedbo«
Kot se je izkazalo, so predlog nove trase 3. osi v koridorju, predvidenem za vzhodno obvoznico, leta 2010 podali kar predstavniki novomeške občine sami. »Odločitev iz prejšnjih mandatov ne želimo komentirati,« je na vprašanje, zakaj se je občina pred osmimi leti tako odločila, dejal novomeški župan Gregor Macedoni. Ob tem je zanimivo, da je občina še lani ministrstvo opozorila, da predvidena trasa poteka po prostorsko in okoljsko občutljivem območju, zato je potrebna skrbna optimizacija rešitve. »Gre za identične pripombe, kot jih je podalo že naše društvo,« pravi Jakličeva. Na občini odgovarjajo: »Pristojne institucije so odločile, da ni ovir za izvedbo ključnega razvojnega projekta za Dolenjsko in Belo krajino.« Toda, kot opozarjajo v Društvu Novo mesto, če ne bo prej zgrajen predor skozi Gorjance, 3. os za razvoj regije ne bo imela prav nikakršnega pomena.
Pred upravnim sodiščem medtem že teče upravni spor. Eden od lastnikov zemljišč je vložil tožbo zoper parcelacijo, hkrati pa izpodbija tudi sporno uredbo, ki je podlaga za geodetske izmere. Pri tem mu je pomagalo tudi Društvo Novo mesto, ki je upravno sodišče tudi obvestilo o stališču evropske komisije.
»Država ignorira obvestilo evropske komisije in nadaljuje s postopki umestitve 3. osi nad glave ljudi,« opozarja Jakličeva, ki poudarja, da občina s plačljivo evropsko tranzitno cesto ne more reševati novomeškega prometa. Društvo Novo mesto tako predlaga razveljavitev DPN za južni del 3. osi, umestitev vzhodne obvoznice na mesto, kjer je še vedno predvidena v prostorskih aktih občine, umestitev priključka 3. osi pa v skladu s prvotno traso na območju Lešnice.