Največja ustanova na področju vzgoje in izobraževanja ter usposabljanja otrok in mladostnikov s posebnimi potrebami pri nas je Center Janeza Levca (CJL). Dejavnosti izvajajo na petih različnih lokacijah po Ljubljani. Poleg treh šol in izobraževalnega centra imajo tudi dom na Prulah, tik ob Karlovški cesti. Med letom smo poročali o velikih izzivih, s katerimi se je soočala ta institucija. V zadnjih letih se jim je podvojilo število učencev. S težavo so zagotovili posebne prevoze za vse otroke, zaradi novih oddelkov pa je skorajda zmanjkalo prostora in pedagogov.
Za konec šolskega leta smo dom na Prulah obiskali zaradi dveh pozitivnih novic s tega področja. Naslednji mesec bo objavljen razpis za obsežen prizidek, s katerim bo dom pridobil prepotrebne dodatne prostore. Začasno je rešen tudi problem vedno večjega števila učencev. Ljubljanski mestni svet je na majski seji potrdil, da se z naslednjim šolskim letom v sedmih ljubljanskih šolah lahko začne izvajati prilagojen program z nižjim izobrazbenim standardom. »Letos bomo imeli nekaj več učencev, oddelki in prostori so dodobra popolnjeni, novih pa ne bomo odpirali. Lani smo zaradi osmih novih oddelkov celo poletje iskali 14 novih učiteljev,« je minulo šolsko leto komentiral ravnatelj Matej Rovšek.
Prilagojen program na štirih rednih šolah
»V rednih osnovnih šolah je danes veliko učencev, ki niso uspešni, večkrat ponavljajo, so v stiski, iz katere se prej ali slej razvije čustvena in vedenjska motnja. Zniževanje standardov znanja v rednem osnovnošolskem program ni mogoče, mogoče pa je oblikovati oddelke s prilagojenim programom in oddelke s posebnim programom vzgoje in izobraževanja,« je o uvedbi teh programov na rednih šolah povedal ravnatelj. Pri tem je dodal, da ima takšna rešitev tudi druge prednosti, saj učencev ne bo treba preusmerjati na druge šole, prilagoditev bo manj stresna tudi za starše.
Sprva so načrtovali, da se program, kot je bilo že navedeno, uvede v sedmih osnovnih šolah. Z občine so pojasnili, da se je potem izkazalo, da bo primernih otrok manj, kot so sprva računali. Prilagojeni program z nižjim izobrazbenim standardom bodo zato za zdaj izvajali samo na štirih šolah, in sicer na osnovnih šolah Oskarja Kovačiča (4. in 5. razred), Karla Destovnika Kajuha (4., 5. in 6. razred), Prule (1. in 2. razred) in Livada (1. in 3. razred). Poleg naštetih so ustanovne akte spremenili še na osnovnih šolah Kašelj, Vižmarje, Brod in Polje.
Kmalu še kavarna, pekarna in stanovanje
Predvidoma v začetku julija bo objavljen razpis za gradnjo prizidka ob domu na Karlovški cesti. Po zadnjem občinskem proračunu je za to predvidenih nekaj več kot 4,8 milijona evrov. »Novi prostori so potrebni za izvajanje delavnic. Učenci posebnega programa vzgoje in izobraževanja po 15. letu prehajajo iz učilnic v delavnice, v katerih se urijo v veščinah za izdelovanje različnih izdelkov. Za to pa je potrebno veliko prostora. Za glino recimo potrebujejo peč, poseben umivalnik in police, kjer se glina suši. Imeli bomo tudi delavnico krožnega gospodarstva, kjer bomo starim rečem dali novo življenje,« je načrte za prizidek pojasnila svetovalna delavka Eva Korenč.
Med drugim bo v mansardi prizidka celo učno stanovanje za uvajanje in urjenje v samostojnem življenju. Prizidek bo zrasel pravokotno ob sedanjem objektu. V času trajanja del ne bodo potrebovali nadomestnih prostorov, bodo pa morali porušiti manjši objekt v neposredni bližini sosednjega vrtca. Dom je sicer mala zelena oaza in prijetna okolica bo z zaključkom del postala odprta za javnost. V objektu je namreč predvidena tudi kavarna, v kateri se bodo učenci izpopolnjevali. »Posebej pa se veselimo pekarne, saj naši učenci že sedaj zelo radi delajo slaščice,« je še povedala svetovalna delavka.
Letos so bili že zelo na tesnem, saj so v domu skupne prostore preuredili v učilnice in delavnice, kar je zahtevalo dodatno delo. »Moramo biti skrbni, saj nimamo veliko prostora, zato urejanju posvetimo veliko časa. Šest skupin na tej lokaciji ima samo tri prostore in res komaj čakamo, da dobimo nove prostore,« je pojasnila specialna pedagoginja Ana Rant.
Potrebna je dolgoročna strategija
Na splošno v šolstvu primanjkuje pedagoškega kadra, deloma zaradi zahtevnosti dela, deloma zaradi nestimulativnega plačila. Oboje morda še bolj velja za področje vzgoje in izobraževanja otrok s posebnimi potrebami, a vsaj za zdaj še shajajo. »Učitelji, ki pridejo k nam, ponavadi ostanejo in kažejo veliko pripadnost učencem, staršem in tudi organizaciji. To so ljudje, ki znajo z otroki in vedo, zakaj to delajo,« je o kadrovskih razmerah v centru povedal ravnatelj. Pri tem je dodal, da so med starši in zaposlenimi izvedli anketo o zadovoljstvu s centrom, ki je pokazala, da je v vseh kategorijah zadovoljstvo več kot 90-odstotno.
Čeprav je ravnatelj za zdaj optimističen, svari pred prihodnostjo. Želi si dolgoročne strategije na tem področju – zvišanje plač in kadrovske štipendije bi bili samo začetek. Po njegovi oceni bi tudi morali razpisati več mest za specialne pedagoge. Trenutno je vpis na ta oddelek prevelik in včasih se nanj vpišejo odličnjaki, ki morda niso nujno najbolj primerni za ta poklic. »Pogosto rečem – bolj v šali kot zares – da naj bi bil eden izmed pogojev za vpis na študij specialne pedagogike ta, da so imeli bodoči študenti vsaj enkrat v življenju popravni izpit. Tako bi bolje razumeli, kaj neuspeh v šoli pomeni v življenju. Težje se vživiš v svet otroka s težavami, če si sam povsod vedno zmagoval.«