»To ni muzej, temveč razstava o zgodovini Vrhnike kot pomembne prometne točke, od zgodovinskih koliščarjev do prvega slovenskega avtocestnega odseka,« je povedala Lina Celarc iz Zavoda Ivana Cankarja za kulturo, šport in turizem Vrhnika. Časovna postaja, kakor se razstava imenuje, se začne pred železniško postajo, kjer stoji restavrirana lokomotiva.

Postaja ima dva ločena vhoda. »Tako je bilo tudi v preteklosti. Stavbe kljub prenovi nismo zares spreminjali, saj je varovana kot kulturna dediščina,« je pojasnila Lina Celarc, medtem ko je odpirala vrata na desni strani. V prostoru za njimi je tradicionalni del razstave, v preteklosti pa je bil tam prostor uslužbenca železniške postaje. V omari visi uniforma delavca, zraven te pa miza z različnimi predmeti. »Tako lokomotiva kot razstavljeni predmeti so last Muzeja Slovenskih železnic. Nekaj predmetov, ki so jih našli na podstrešju, so prinesli tudi občani,« je povedala sogovornica. Skozi okence nasproti mize je postajenačelnik prodajal in žigosal karte. »Obiskovalci, ki se še spomnijo stare postaje, so potrdili, da je ta del zelo podoben takratnemu,« je dodala.

Virtualna očala in interaktivni kviz

V drugem prostoru, kjer je bila včasih čakalnica, so informacije predstavljene s pomočjo modernejše in interaktivne opreme. Poleg podrobnejših informacij, ki so obiskovalcem dostopne na zidovih postaje, imajo na razpolago tudi virtualna očala, po ogledu razstave pa se lahko preizkusijo v interaktivnem kvizu.

Z vlakom skozi zgodovino Vrhnike

Obiskovalce najbolj navdušuje pot z vlakom skozi zgodovino, ki jo doživijo z uporabo virtualnih očal. Foto: Bojan Velikonja

»Obiskovalci se usedejo na klop in si nadenejo virtualna očala – in naenkrat se vozijo z lokomotivo,« je izkušnjo opisala Lina Celarc. Medtem ko potujejo, se jim predvaja zgodovinska razlaga, ki se začne s stavkom: »Prve sledi človeka na območju Vrhnike segajo najmanj 40.000 let v preteklost.«

Z vlakom skozi zgodovino Vrhnike

Lokomotiva pred železniško postajo na Vrhniki. Foto: Bojan Velikonja

Čeprav je film dolg skoraj 20 minut, si ga po besedah sogovornice obiskovalci vedno pogledajo od začetka do konca. »Mnogi se tudi vrnejo in si ga ponovno ogledajo,« je pojasnila. Pri tem je dodala, da je razstava namenjena vsem generacijam. Očala za navidezno resničnost naj bi namreč pritegnila tudi starejše generacije, ne le mlajših.

Z vlakom skozi zgodovino Vrhnike

Lina Celarc, Zavod Ivana Cankarja za kulturo, šport in turizem Vrhnika

Proga med Vrhniko in Ljubljano je obratovala od leta 1899 do leta 1966. Ker je vlak veljal za počasnejšega, so se na račun njegove hitrosti občani pogosto tudi šalili. Ena od šal pravi, da je pes hitreje prišel do Drenovega Griča kot vlak.

Železnica kot okno v svet

Proga med Vrhniko in Ljubljano je obratovala od leta 1899 do leta 1966. V tem času je vlak predstavljal pomembno prevozno sredstvo za pot do službe, študentom za pot do fakultete in podobno. Ker je vlak veljal za počasnejšega, so se na račun njegove hitrosti občani pogosto tudi šalili. »Pes je hitreje prišel do Drenovega Griča kot vlak,« je eno od šal z nami delila Lina Celarc. »Kljub šalam pa je železnica Vrhničanom res veliko pomenila, ker je bila njihovo okno v svet. Ko so postajo zaprli, je bilo kar nekaj razočaranja,« je poudarila.

Z vlakom skozi zgodovino Vrhnike

Podrobnejše zgodovinske informacije so zapisane na stenah. Foto: Bojan Velikonja

Razstava Časovna postaja je na voljo za ogled vsak prvi konec tedna v mesecu, med 14. in 17. uro, obisk je brezplačen. »To ne bo kraj, kamor bo hodilo na tisoče ljudi, sploh ne. Imamo pa nekaj novega in modernega. Ta razstava je namreč prva na Vrhniki, kjer je zgodovina predstavljena s tako moderno opremo,« je povzela Lina Celarc. Ogled razstave nameravajo združiti z drugimi rednimi vodenji.

Priporočamo