Zavod pred sprejemom odločitve o oddaji storitev varovanja ter drugih pravnih storitev zunanjim izvajalcem ni izdelal ustreznih analiz, s katerimi bi podprl odločitev za oddajo storitev zunanjim izvajalcem in izkazal, da je zunanje izvajanje teh storitev učinkovitejše kot izvajanje z notranjimi viri, je ugotovilo računsko sodišče.

Neustrezna priprava javnih naročil in ocena vrednosti storitev

Med drugim pred pripravo postopka za oddajo javnega naročila za storitev varovanja ni raziskal stanja na trgu. Pri izračunu ocenjenih vrednosti storitev čiščenja, varovanja in pranja perila ni ustrezno upošteval sprememb višine minimalne plače niti predvidne rasti cen življenjskih potrebščin v obdobju izvajanja naročila, ki vplivajo na ceno storitev.

Kršitve pravil pri istovrstnih storitvah

Pri določitvi ocenjene vrednosti preostalih storitev čiščenja, ki jih ni oddal v odprtem postopku, ter drugih pravnih storitev zavod ni upošteval, da je šlo za istovrstne storitve. Moral bi upoštevati skupno vrednost vseh storitev ter izbrati ustrezen postopek oddaje javnega naročila glede na skupno vrednost.

Zato po navedbah računskega sodišča izvajalcev ni izbral na pregleden način in po predpisanem postopku, kršil pa je tudi načelo zagotavljanja konkurence med ponudniki ter tako ni zagotovil v celoti gospodarne in učinkovite porabe javnih sredstev.

Pomanjkljiva transparentnost pri objavi naročil

Poleg tega na seznam oddanih javnih naročil v letu 2022, ki ga je objavil na portalu javnih naročil, ni vključil vseh storitev čiščenja, varovanja ter pravnih storitev, kar je še dodatno vplivalo na preglednost izvajanja teh javnih naročil.

Merila in pogoje v razpisni dokumentaciji za oddajo storitev čiščenja, pranja perila in storitev varovanja je zavod sicer oblikoval tako, da so zagotavljala gospodarno in učinkovito porabo javnih sredstev ter upoštevanje načel javnega naročanja. Tehnične specifikacije so bile jasne in enake za vse ponudnike, vendar pa je kot ustrezne reference ponudnikov storitev varovanja štel take, s katerimi je neutemeljeno zožil konkurenco.

Socialna odgovornost preverjena le delno

Zavod je preveril morebiten obstoj okoliščin, povezanih z nespoštovanjem delovne in socialne zakonodaje, le pred sprejemom odločitve o oddaji javnega naročila storitev čiščenja po odprtem postopku, ne pa tudi v postopku naročila male vrednosti.

Pogodbe z izbranimi izvajalci storitev čiščenja in varovanja je sklenil pod razveznim pogojem, vendar po preteku določenega časa ni preveril, ali so nastopile okoliščine za razvezo pogodbe, ter tako ravnal socialno odgovorno le pred sklenitvijo pogodb.

Nejasna določitev kadrovskih potreb in nadzora

Odločitev glede potrebnega števila čistilcev ter varnostnikov za pokrivanje varnostnih točk je UKC Ljubljana prepustil ponudnikom. Število potrebnih čistilcev za objekte za namestitev delavcev je sicer ustrezno določil, vendar izpolnjevanja teh zahtev ni preverjal.

Med merila za oddajo storitev čiščenja teh objektov ni vključil meril, povezanih s socialnimi vidiki, in tako niti formalno ni sledil načelu socialno odgovornega javnega naročanja.

Pri oddaji storitev varovanja je sicer vključil merilo, povezano s socialnimi vidiki, in mu določil večjo utež kot drugi javni naročniki v letu 2022, vendar zanj ni zahteval ustreznih dokazil, je ugotovilo računsko sodišče.

Odziv UKC Ljubljana in sprejeti ukrepi

Iz UKC Ljubljana so za STA sporočili, da so že izvedli številne ukrepe, ki se nanašajo na priporočila računskega sodišča. Čiščenje pretežno zagotavljajo z lastnim kadrom, preostanek pa zaradi pomanjkanja zaposlenih izvajajo z zunanjimi izvajalci. Hkrati si prizadevajo pridobiti dodatne zaposlene za čiščenje z različnimi ukrepi.

Analiza za obdobje 2016–2024 je pokazala, da je število zaposlenih strežnic z 265 v letu 2018 upadlo na 224 v letu 2024, medtem ko se je obseg čiščenja povečal zaradi gradbenih posegov in adaptacij.

Novi postopki in načrti do leta 2029

UKC je lani sprejel navodilo o metodologiji določitve ocenjene vrednosti javnega naročila, ki zahteva jasno dokumentirano metodologijo izračuna.

V letošnjem letu so pripravili tudi načrt aktivnosti za določitev ciljev in vzpostavitev lastnega varovanja do leta 2029 ter akcijski načrt za izboljšanje nabavnih postopkov. Z uvajanjem teh ukrepov si v UKC Ljubljana prizadevajo za večjo transparentnost, socialno odgovornost in izboljšanje postopkov javnih naročil.

Priporočamo