Z današnjim dnem bodo na dveh odsekih pretežno tripasovne zahodne avstrijske avtoceste A1 med Linzem in Dunajem oziroma Linzem in Salzburgom omejitev hitrosti zvišali s 130 na 140 kilometrov na uro. Nova ureditev bo veljala za 88 kilometrov avtoceste med Melkom in Oedom v Spodnji Avstriji in 32 kilometrov med Haidom in Sattledtom v Zgornji Avstriji, in to v obeh smereh. Pilotni projekt bo trajal eno leto, učinke pa bo spremljal upravljalec avtocest ASFINAG. Primerjali bodo kakovost zraka, hrup, povprečne hitrosti in število nesreč pred projektom in po njem, potem pa bodo videli, kako naprej. Po napovedih prometnega ministra Norberta Hoferja bi lahko za zvišanje omejitve hitrosti prišla v poštev še slaba polovica avstrijskih avtocest.
Poskus za 160 kilometrov na uro
»Različne evropske države imajo najvišjo dovoljeno hitrost na avtocestah različno urejeno, razlikuje pa se seveda tudi prometna kultura, način nadzora in podobno, kar vse vpliva na stanje prometne varnosti. Je pa treba pri določanju najvišje hitrosti upoštevati skupek različnih dejavnikov – ne zgolj prometnovarnostnih, temveč tudi na primer okoljskih (poraba goriva, hrup in tako dalje). Pred leti so na avstrijskem Koroškem že imeli pilotni projekt omejitve hitrosti na 160 kilometrov na uro, a potem najvišje hitrosti niso spremenili. Velja tudi upoštevati, da imajo na nekaterih odsekih avtoceste hitrost omejeno na 100 ali celo 80 km/h zgolj zaradi izpustov in hrupa,« pravi Jure Kostanjšek z Avto-moto zveze Slovenije.
Kot opozarja, je z vidika pretočnosti na naših avtocestah veliko bolj pomembno vprašanje, kako uporabnikom zagotoviti ustrezno raven potovalnega udobja in razumen čas potovanja. Naše avtoceste so namreč že zdaj polno obremenjene in povsem na meji zmogljivosti, vozni pas je marsikje praktično že rezerviran za tovorna vozila, prehitevalni pas je izgubil svoj pomen in je postal običajen vozni pas. »Kljub prihajajočim novim oblikam mobilnosti se bomo morali glede na dosedanjo rast prometa lotiti širitve avtocest v šestpasovne in/ali na drugačen način urediti tovorni promet, sicer bomo imeli v prihodnjih nekaj letih resne težave. Bo pa zanimivo spremljati avstrijski poskus, njegove rezultate in odzive nanj,« je dejal Kostanjšek.
Na Agenciji RS za varnost prometa ravno tako poudarjajo, da naše avtoceste zaradi preobremenjenosti ne zagotavljajo več normalne pretočnosti in varnosti. Na enem najbolj obremenjenih odsekov odsekov na primorski avtocesti med Brezovico in Vrhniko se je na primer v zadnjih desetih letih povprečni letni dnevni promet povečal za 38 odstotkov. »Zato menimo, da bi bil dvig hitrosti na avtocestnem omrežju nesmiseln oziroma bi lahko celo poslabšal prometno varnost. Poleg večjega števila nesreč bi bile tudi posledice pri višjih hitrostih hujše,« so sporočili z AVP.
Samo podnevi in v odličnih pogojih
Avstrijci so za nov projekt izbrali odseka z optimalno ostrino ovinkov, nakloni in vidljivostjo ter malo dovozi. Višja hitrost bo dovoljena le v odličnih razmerah, v slabem vremenu, dežju, megli je odgovornost voznikov, da prilagodijo hitrost, poudarja Hofer. Omejitev na 130 je bila v Avstriji uvedena leta 1974, po besedah ministra v »obdobju Volkswagnovih hroščev«, medtem ko so danes avtomobili veliko varnejši. Nova omejitev bo veljala le čez dan. Ker med 22. in 5. uro velja za tovornjake, težje od 7,5 tone, omejitev hitrosti 60 km/h, bi bila razlika med hitrostjo tovornjakov in preostalih vozil previsoka, kar bi slabo vplivalo na prometno varnost.
»Po zunanjem prehitevalnem pasu je že do zdaj več kot 50 odstotkov voznikov vozilo več kot 130 km/h,« je razložil generalni direktor ASFINAG Josef Fiala, »vendar manj kot pet odstotkov nad 150 km/h«. Toda če prometni minister napoveduje, da nova ureditev v praksi ne bo prinesla bistvenih sprememb, v avstrijskem prometnem klubu opozarjajo na negativne posledice: da se z višjo hitrostjo podaljšuje zavorna pot, možnost nesreče pa povečuje. Prav tako so hujše posledice v številu poškodovanih in smrtnih žrtvah. In tudi poraba goriva je višja, s tem pa tudi emisije ogljikovega dioksida. V javnosti se je že razširil podatek, da je zdaj pravzaprav kazniva šele vožnja s hitrostjo nad 150 km/h, saj policija upošteva morebitna odstopanja pri meritvah zaradi temperaturnih nihanj in drugih vplivov.