December je tisti čarobni čas v letu, ko se zdi, da se svet vrti malo hitreje, lučke svetijo malo svetleje, otroška pričakovanja pa rastejo hitreje kot božična pšenica. Prvi izmed treh dobrih mož, Miklavž, je svoje delo že opravil, a komaj smo si oddahnili, že sta pred vrati Božiček in dedek Mraz. Za starše, stare starše, botre in tete to pogosto pomeni trenutek tihe panike. Vsi poznamo tisti občutek, ko vstopimo v veliko trgovino z igračami, kot je Baby Center, in nas preplavi barvita gora škatel, punčk, kock in ekranov. Kaj izbrati? Kaj je tisto, kar bo otroka resnično razveselilo, in kaj bo končalo v kotu sobe že pred novim letom?

Da bi vam olajšali letošnjo praznično mrzlico in vas usmerili skozi labirint polic, smo se za nasvet obrnili na Majo Ambrož, vodjo marketinga v podjetju AKIDS (Baby Center). Razkrila nam je, kaj letos kraljuje v pismih želja, zakaj se starši vračamo v preteklost in zakaj so ravno družabne igre tisto tiho lepilo, ki decembra družine poveže bolj kot kar koli drugega.

Ko domišljija ne pozna meja

Če ste mislili, da obstaja ena sama igrača, ki jo želijo vsi, ste se zmotili – in hkrati imate prav. Otroška domišljija namreč ne pozna meja, zato si današnji malčki in šolarji želijo kombinacijo treh različnih svetov: iščejo junake iz svojih najljubših aktualnih risank, navdušujejo jih »pametne« interaktivne igrače, hkrati pa še vedno hrepenijo po brezčasnih klasikah.

Maja Ambrož, Baby center / Foto: Osebni Arhiv

Maja Ambrož, Baby Center: »Najpogostejša napaka je nakup igrače, ki ne ustreza otrokovi starosti – je preveč kompleksna, da bi jo razumel, ali preveč 'dojenčkasta', da bi ga zanimala.« / Foto: osebni arhiv

Na vrhu seznamov želja se tako letos gnetejo reševalna vozila neustrašnih kužkov iz risanke Tačke na patrulji (PAW Patrol), interaktivni ljubljenčki bitzee, ki ponujajo odzivno komunikacijo z otrokom, ter seveda večni kompleti lego. Pri mlajših otrocih bi naziv absolutnega hita sezone verjetno pripadel prav bitzeeju, medtem ko pri starejših še vedno suvereno vladajo tematski seti lego.

A starost narekuje svoje zakonitosti. Če kupujete za najmlajše malčke, ne boste zgrešili s kakovostnimi lesenimi didaktičnimi igračami, hojicami ali gugalniki. Ko pa otroci malo zrastejo, se njihovo zanimanje prevesi v konstrukcijske sete, kjer lahko gradijo svoje svetove, ter v minecraft in lego​ univerzum.

Junaki, ki so skočili z ekranov

Ni skrivnost, da otroci ljubijo tisto, kar poznajo s televizijskih zaslonov. V letošnji sezoni se trendi sicer obračajo hitro, a nekateri kralji ostajajo na prestolu. Tačke na patrulji ​so po novem filmu še vedno nesporna številka ena. Pri predšolskih otrocih ostaja pravi fenomen prikupna pujsa Pepa, medtem ko deklice med 3. in 7. letom starosti prisegajo na barviti svet serije Gabby's Dollhouse.

Kaj kupiti otroku, čigar soba je že polna? Odgovor naše sogovornice je preprost in ganljiv: takemu otroku podarite prisotnost, čas in ljubezen.

Za šolarje sta tu neuničljiva minecraft in pokémon, starejše deklice pa navdušuje film Wicked. V Baby Centru so opazili tudi svež veter – porast zanimanja za Unicorn Academy, novo linijo, ki je podprta s priljubljeno risano serijo. Poznavanje teh imen vam lahko v trgovini prihrani marsikateri sivi las, saj otroci natančno vedo, kdo je njihov najljubši junak.

Vrnitev v preteklost

Ste opazili, da vas pri policah vleče k igračam, ki ste jih imeli sami? Niste edini. Nostalgija je letos prisotna močneje kot kadar koli prej. Starši se vračamo k preverjenim klasikam – k jengi, spominskim igram, klasičnim družabnim igram in lesenim sestavljankam.

Še posebej močan povratek doživljajo virtualni ljubljenčki, le da so zdaj v sodobnejši obliki. Vračajo se kocke in konstruktorji brez elektronike ter ustvarjalni seti s perlicami. Ta trend »retro« igrač ni le modna muha; je način, kako starši svoje spomine prenašamo na otroke, ob tem pa spodbujamo sodelovanje in zdrav razvoj.

V svetu, kjer smo obkroženi z zasloni, se starši pogosto sprašujemo: kupiti pametno igračo ali ostati pri klasiki? Odgovor strokovnjakov je pomirjujoč – zmaguje kombinacija. Starši radi posežemo po pametnih igračah, a le če imajo te smisel – če otroka učijo gibanja, fine motorike ali spodbujajo igro vlog.

Hkrati pa stabilno raste prodaja »tihih«, nemotečih igrač. To so igrače, ki ne piskajo in ne svetijo, ampak zahtevajo otrokovo aktivnost: lego kocke, magnetne sestavljanke, knjige in punčke. Otroci namreč še vedno izjemno cenijo občutek, da nekaj fizično zgradijo, držijo v rokah in premikajo.

Družabne igre

Morda najlepši del praznikov pa ni odpiranje daril, ampak tisto, kar sledi – čas, ko se družina zbere okoli mize. December je tradicionalno sezona družabnih iger, kar potrjujejo tudi številke, saj prodaja v tem času zraste za 40 do 60 odstotkov.

Zakaj? Ker si družine v decembru dejansko želijo več skupnih trenutkov. Družabna igra je pogosto izbrana kot »darilo za vso družino«. Najbolje se prodajajo igre, ki omogočajo hitro učenje in trajajo od 10 do 20 minut – ravno prav, da obdržijo pozornost in ne postanejo preveč naporne. Klasike, kot so človek, ne jezi se, monopoly junior, activity, spomin in uno, ostajajo nepogrešljive. To so igre, pri katerih se smeji babica, v katerih vnuk premaga očeta in ob katerih se skozi zdravo tekmovalnost tkejo najlepše vezi.

Najpogostejša napaka je nakup igrače, ki ne ustreza otrokovi starosti – je preveč kompleksna, da bi jo razumel, ali preveč »dojenčkasta«, da bi ga zanimala. / Foto: Getty Images

Najpogostejša napaka je nakup igrače, ki ne ustreza otrokovi starosti – je preveč kompleksna, da bi jo razumel, ali preveč »dojenčkasta«, da bi ga zanimala. / Foto: Getty Images

Če ste v zadnjih letih opazili poplavo lesenih igrač pastelnih barv, niste sami. A ta trend se je zdaj stabiliziral in postal del stalne, kakovostne ponudbe. Ne gre več za modno muho, ampak za zavestno odločitev staršev, ki cenijo naravne materiale in estetski minimalizem.

Igrače, ki spodbujajo zlaganje, sortiranje in vpenjanje (pogosto imenovane montessori igrače), so postale standard kakovosti. Starši jih kupujemo zaradi trajnosti – to so igrače, ki se ne polomijo po enem tednu in se pogosto dedujejo iz roda v rod.

Kje najpogosteje zgrešimo?

Kljub najboljšim namenom se včasih zgodi, da darilo zgreši cilj. Najpogostejša napaka je nakup igrače, ki ne ustreza otrokovi starosti – je preveč kompleksna, da bi jo razumel, ali preveč »dojenčkasta«, da bi ga zanimala. Velika past so tudi izdelki z »wow efektom«, ki traja točno 30 sekund, nato pa igrača nima več funkcije in obtiči v kotu.

Maja Ambrož opozarja tudi na pomen varnosti: izogibajte se nakupom v nepreverjenih spletnih trgovinah in igračam brez ustreznih varnostnih certifikatov. Za najmlajše so varne in primerne lesene ter mehke senzorične igrače, medtem ko šolarji potrebujejo izzive v obliki znanstvenih setov, športne opreme ali trendovskih likov iz igric.

Kaj pa otrok, ki »ima že vse«? To je vprašanje, ki vsako leto muči marsikaterega obiskovalca. Kaj kupiti otroku, čigar soba je že polna? Odgovor naše sogovornice je preprost in ganljiv: takemu otroku podarite prisotnost, čas in ljubezen. Za otroke je december čaroben predvsem zaradi občutkov in bližine, ne nujno zaradi velikosti škatle.

Če pa želite vseeno podariti nekaj fizičnega, a se bojite napačne izbire, darilni bon ni več le izhod v sili. Nasprotno, otroci ga pogosto razumejo kot znamenje odraslosti, saj dobijo moč izbire in odgovornosti. Še lepše je, če bon postane doživetje: peljite otroka v trgovino in naj si sam izbere darilo – ta dogodek si bo zapomnil bolj kot samo igračo.

Ne glede na to, kaj boste izbrali, ne pozabite na bistvo. Kot poudarjajo v Baby Centru, se prava vrednost daril pokaže šele v skupnih trenutkih. Adventni čas je priložnost za druženje, za tkanje spominov, ki postanejo tradicija in jih nosimo s seboj vse življenje.

In ko boste letos zavijali darila, se spomnite, da vsi nimajo te sreče. Mnogi, tudi podjetja, v tem času tiho pomagajo tistim, ki jim je težje. Morda je najlepše darilo, ki ga lahko damo svojim otrokom, prav vzgled – da so prazniki čas hvaležnosti, topline in odprtih src. 

Priporočamo