»Mater jim! Tisti, ki so včasih klicali policijo, sedaj ploskajo,« iz krajev onkraj samoizolirane občine Ljubljana javlja posebni poročevalec, opisuje pa dogodek, ko je soseska zaploskala klaviaturistu in bobnarju iz istega bloka, ki sta zaigrala z balkona na balkon.

Plešemo od doma

Izredne razmere so vedno tudi priložnost. Kadar je mesto paraliziral visok sneg, se je hodilo po sredini glavnih ulic. Tako je marsikateri muzikant v teh dneh končno odigral koncert na strehi. Kot Beatles tistikrat. Le da na strehi svojega bloka. Mimo sveta stanovalcev in brez težav s hišnikom. Kot dotični Stefan Gillis v Bruslju pred 14 dnevi ob približno osmih zvečer. Obstaja posnetek. Avtorski sanjav elektropop z ozvočene strehe preko virusno čuječne soseske. Kdaj bi sicer imel priložnost za to? V neizrednih razmerah bi, četudi v Bruslju, dogodek nemara moral prijaviti, dobiti dovoljenje, plačati te in one pristojbine. Da te mine vnaprej. Pa še poslušal bi ga ne kar vsak. Tako pa…

Pred desetimi dnevi ali kakim več se je na spletu pojavil naslednji citat: »Če mislite, da so umetniki nekoristni, poskusite preživeti vašo karanteno brez glasbe, knjig, pesmi, filmov, slik in pornografije.« Po svoje so na dane razmere reagirali privrženci elektronike. Techna, transa, progresiva, plesa. Didžeji, namesto da priletijo z letalom iz Helsinkov v Rio de Janeiro in po prejetem honorarju vtaknejo ključek z naborom komadov v računalnik, vrtijo od doma in se prenašajo v domove prek neposrednih prenosov. »Prav fino je bilo. Vmes je še malo govoril, kot so to didžeji počeli nekoč, in nobenih težav s streamingom ni bilo. Plesala sem doma,« je Petra s Fužin opisala vtise neposrednega spletnega nastopa slavnega britanskega didžeja Carla Coxa.

Kurzschluss čez svoje zmogljivosti

Tudi domača produkcijska ekipa Kurzschluss je priredila tri spletne zabave, na katere je bilo skupno priklopljenih 8000 udeležencev. Največ na DJ Umeku, na katerega je doma poplesavalo ali si ga kako drugače privoščilo 5000 priklopnikov na splet. »Načeloma ni bilo tehničnih težav,« je sporočil organizator. Med dvournim nastopom se je zgodilo 8000 komentarjev, ni pa bilo glasbenih želja, ampak se je izvajalec držal programa, kot da bi šlo za redni nastop. »Ugotovili smo, da lahko tudi virtualno privabimo veliko število sledilcev, kajti kapaciteta je seveda neomejena. Na Gospodarskem razstavišču ne moremo iti čez kapaciteto dvorane. V primeru spletnega nastopa ne prodajamo vstopnic, ampak bolj nagovarjamo ljudi oziroma jim ponudimo možnost nekega prostočasnega druženja na daljavo. Da se v času samoizolacije zamotijo z glasbo.«

Stari labinski hipi, ki je pred davnimi leti sodeloval pri organiziranju rave zabave v halah opuščenega labinskega rudnika, je takole opisal razliko med raverji in rockerji: »Če bi se na rock koncertu pojavila tako oblečena dekleta, bi jih nadlegovali, v primeru elektroničarjev je pa vse okej.«

Techno kultura se zdi od vseh glasbenih scen najbolj prilagodljiva na novonastale virtualne razmere. Resda je tudi na njihovih zabavah, podobno kot na koncertih, večina udeležencev obrnjena k odru z nastopajočim, vendar pa na ravih bistveno več ljudi pleše zase. S sabo. In redko kdo koga pri tem zmoti. Temu doživetju se je v stanovanju vsekakor bistveno lažje približati kot doživetju, ko se z množico na koncertu dereš refren. Nenazadnje so se že dogajale elektronske zabave, na katerih je vsak udeleženec imel na slušalkah možnost izbirati, na katerega didžeja bo plesal. »Ideja se je porodila po sili kriznih razmer. Naš glavni fokus je vendarle organizacija živih prireditev in ne verjamemo, da bi to lahko zamenjalo dogajanje v živo. Izkustvenega momenta tega, da si v množici, ki jo veseli enaka stvar, se ne da nadomestiti,« pojasnjujejo v Kurzschlussu.

Srbi v Ljubljani

Odmevno spletno zabavo so imeli tudi hiphoperji oziroma sledilci Sunnyja Suna, ljubljanskega didžeja in producenta. Neprekinjeno je vrtel 12 ur, obenem pa se je zgodil tudi spletni koncert beograjskega raperja Smoke Mardeljana, fanta s 25.000 sledilci na spletu. Fant se je v teh pandemičnih časih »zataknil« v Ljubljani in nastopil iz neke ljubljanske sobe. »Tudi zato je bil doseg zabave onkraj vseh pričakovanj. V vseh 12 urah se je na zabavo priklopilo približno 15.000 ljudi, naenkrat je bilo priklopljenih po 1500 ljudi,« pravi Sunny. Sprva je težave povzročal youtube, ki ima vgrajen algoritem za prepoznavanje avtorstva skladb, in če vrtiš tako glasbo, samodejno blokira prenos, a se je potem našla druga spletna platforma, konkretno twitch, pri kateri teh težav ni bilo. Sazas za zdaj ne benti oziroma sporoča, da v dnevih trajanja prepovedi javnega zbiranja in zaprtja javnih prostorov ne bodo zaračunali nadomestil za uporabo glasbe. V teh dneh se torej da vrteti glasbo javno po mili volji, kar je priložnost za uveljavljanje ali utrjevanje pozicij, tudi Sunny pa pravi: »Ponovil bom idejo, vendar ne več 12 ur, temveč krajše, v trajanju treh ur.«

Kako monetizirati spletno rajanje?

Uporaba glasbe se je v pandemičnih časih pričakovano povečala. Dario Rot iz Nika records, ki je tudi zastopnik Warner Music, navaja, da je v tednu pred 19. marcem na youtubu uporaba skočila s 525.000 na 700.000, prav tako se je kanček, z običajnih 5000 na 8000, povečal odjem glasbe na portalih, kot je deezer, kjer se da glasbo kupovati. »A to je malenkostno. Pandemija za nas založnike iz Slovenije ne prinaša nič dobrega oziroma nobenega napredka, saj se večina glasbe oziroma 99 odstotkov posluša po youtubu, s katerim pa Slovenija kot edina v Evropi nima podpisane pogodbe, zato se uporaba glasbe ne da monetizirati. Youtube pri nas vrti zastonj, sploh pa cveti partis, ki je še edini delujoči torrent v Evropi.«

Za glasbeno industrijo je torej pandemičen čas še bolj zastonjski in nedobičkonosen kot sicer, vseeno pa panoga lahko računa, da bi kateri od načinov posredovanja glasbe, kakršen se je uveljavil v teh časih, lahko bil uporaben tudi v prihodnosti. Kajti o tem, da spletni tehnologi v teh časih optimizirajo delovanje mrež in se po sili razmer domišljajo novih rešitev, ne gre dvomiti. Končni cilj panoge bi seveda bil, da bi lahko vsebine, posredovane po spletu, zaračunavala bolj, kot ji to uspeva danes.

Priporočamo