Najbolj znan slovenski kaskader je gotovo v Makedoniji rojeni Rok Cvetkov. V srednjo šolo je šel v Zagreb in se po treh letih preselil v Ljubljano. Motor si je kupil že v osnovni šoli s prisluženim denarjem, ko je pri finomehaniku popravljal pralne stroje in televizorje. Z motorjem je izvajal različne vragolije in se po stranskih makadamskih poteh podil z avtom. Pri šestnajstih je brez izpita prevozil celo Evropo. Manj sreče je imel, ko ga je na Ižanki ustavil miličnik. Cvetkov mu je pokazal prometno dovoljenje in se poskušal izgovoriti, da je vozniški izpit pozabil doma. »Pa pojdiva pogledat,« je odvrnil miličnik in mu ukazal, naj pelje pred njim. »V današnjih časih mi nadaljevanja vožnje gotovo ne bi pustili,« pove Cvetkov, »pa tudi sankcije so bile drugačne. Ni me kaznoval, ampak me je, ko mu doma nisem mogel pokazati ustreznega dokumenta, ozmerjal: 'Ti boš, mulc, mene zafrkaval!' in me oklofutal.«

Z avtom v prepad

Srednješolec Rok je treniral karate in prišla so prva povabila k filmu za izvedbo kakšnega pretepa. Prvo večjo izkušnjo je imel pri sedemnajstih v italijanskem filmu Adijo, Italija, ko se je z avtom nekajkrat prevrnil in končal v prepadu. Od takrat je njegovo delo le še film, kjer se pojavlja kot kaskader, koordinator kaskaderjev in igralec. V Kopru ima lastno filmsko produkcijo s 3000 kvadratnih metrov velikim studiem in ogromnim parkiriščem pred njim. V studiu bo tudi vadbeni center za akrobate in piljenje kaskaderskih akcij. V enem delu bo trampolinski park, ki bo namenjen tudi otrokom.

Starši za Rokove podvige dolgo niso vedeli, a sčasoma so govorice o sinovih vragolijah prišle tudi do njih. Mama je bila v skrbeh, vendar jo je Rok sčasoma potolažil, da te zadeve sploh niso nevarne. Kaskaderka in igralka je tudi Tjaša, njegova hči, ki ima za seboj že mnogo vlog predvsem v tujih filmih. Živi v Ljubljani in je poročena s smukačem Rokom Perkom, s katerim imata dva otroka. Po očetovih stopinjah je šel tudi sin Alex, ki je prav tako začel z motorjem. »Ko sem videl, da je preveč pogumen, sem ga pri enajstih ustavil. Ustrašil sem se. Takrat je s skokom, dolgim 53 metrov, preskočil dva tovornjaka. Čez čas me je prosil, ali bi lahko nadgradil svoje znanje kot didžej, če se že ne sme ukvarjati s kaskaderstvom. Šli smo pogledat neko šolo v Los Angeles, vendar je videl, da se tam ne more naučiti ničesar, česar ne bi že znal. Zato se je odločil za režijo.« Zdaj 24-letni Alex Cvetkov je štiriletno šolanje režije končal po skrčenem programu, tri leta so delali tudi po dvanajst ur na dan. Posnel je nekaj odmevnih video spotov, tudi že za zelo znano glasbeno skupino Maroon 5. Je prejemnik nekaj nagrad za svoje kratke filme, dobil je nominacijo na LA Shorts International Film Festival, največjem svetovnem festivalu kratkega filma, kjer je bil med 14.000 filmi izbran med šest najboljših.

V družbi zvezd

Rok Cvetkov je odigral vlogo dvojnika namesto številnih znanih igralcev, med njimi so bili Robert Mitchum, Chuck Norris, Samuel L. Jackson, Dolf Lundgren, Jackie Chan, Antonio Banderas, Bruno Ganz, Sylvester Stallone… Bil je koordinator kaskaderjev in odigral je vlogo duhovnika v filmu The Hitman's Wife bodyguard, kjer so nastopali Salma Hayek, Ryan Reynolds, Morgan Freeman, Antonio Banderas, Tom Hooper, Frank Grillo … Ravno zdaj je na sporedu slovenskih kinematografov film Murderous Trance, kjer igra očeta glavnega igralca. V filmu sta tudi Josh Lucas in Pilou Asbaek. V italijanskem filmu Tutto il miofolle amore je igral dvojnika glavnega igralca Claudia Santamarie. »V maski so me tako dobro zamaskirali, da sem bil identičen glavnemu igralcu. Ko sem prišel na set, mi je Gabriele Salvatores na vse pretege nekaj razlagal. Po nekaj minutah je končno videl, da ni odziva in me je vprašal, zakaj sem tiho. Zahvalil sem se mu, da me je pustil do besede, in povedal, da nisem on.«

Cvetkov je sodeloval pri filmih Schindlerjev seznam, Nikogaršnja zemlja, Patriot in več kot 300 drugih. Danes, pri petinpetdesetih, predvsem režira kaskaderske prizore, vendar če kdo ne more nečesa izpeljati, to naredi sam. Ob tem se spomni sodelovanja pri filmu novomeških zanesenjakov, kjer je priskočil na pomoč: »Pri vašem filmu Na svoji Vesni fant, ki sem ga pripeljal, ni mogel prevrniti avta, zato sva se prevrnila midva. Ha, snemali ste amaterski film s profesionalnimi kaskaderskimi prizori. Bili ste celo prepogumni, saj je bilo skakanje iz helikopterja na gasilsko blazino – medtem ko helikopterska elisa poriva zrak v njej zdaj sem, zdaj tja – precej tvegano dejanje.«

Kaskader tudi umre

Edina poškodba, ki jo je staknil, je bila pri filmu z Jackiejem Chanom, ko je prevračal džip in si je zlomil roko, ter pri snemanju Odklopa z Borutom Veselkom, ko se je po hrbtu porezal s steklom. Najbolje plačani so najnevarnejši prizori, na primer prevračanje z avtom, padci z motorji, padci z velikih višin. Danes skoki skozi steklo niso več tako nevarni, ker so materiali iz sladkorja. »Na snemanju so bili tudi smrtni primeri. Bil sem zraven pri kakšnih petih. Ko smo snemali z Rusi, je kaskader padel s konja, ta je stopil korak nazaj in nesrečniku stopil na trebuh, kar je bilo zanj usodno. Najpogosteje človek pri padcu zgreši blazino, enkrat pa sem videl skok v kartonaste škatle, ki niso bile pravilno zvezane in so se razprle, tako da je nesrečnik priletel naravnost na tla.« Nezgoda se je zgodila tudi kateremu od glavnih igralcev. »Sylvester Stallone je rad sam posnel tudi katerega od nevarnejših prizorov. Na vrhu hribčka bi se moral prijeti za sani helikopterja, vendar se je, ko se je povlekel, z glavo udaril v sani in dobil 18 šivov, snemanje so prekinili.«

V devetdesetih so ga nagovarjali k svetovnemu rekordu v dolžini padca z višine. »Takrat sem izvedel veliko padcev in počutil sem se, da lahko skočim od koder koli in postavim svetovni rekord. Menedžerji iz Zagreba so mi predlagali, da bi za Camel skočil s stotih metrov in za to dobil 100.000 nemških mark. Najprej sem začel trenirati na 20, 30 metrih. Nato so si pri Camelu premislili in sklenili, da bo to slaba reklama zanje, če bi se mi kaj zgodilo. Moj menedžer jih je prepričal, da bom skok izpeljal stoodstotno. Nadaljevali smo priprave in šli više, na stolpnico Zagrepčanka, visoko kakšnih 80 metrov. Ko sem z vrha pogledal proti tlom, blazine sploh nisem videl. Skočil sem in to, kje je blazina, videl šele, ko sem bil na sredini. Padel sem na skrajni rob, ob dotiku jo je odneslo v zrak, jaz pa sem se nekako rešil. Šele takrat sem se zavedel, da bi bil že šibek veter dovolj za moj pogreb. Od takrat je največja višina, s katere skočim, trideset metrov.«

Dobil je že več ponudb, da bi prodal svoj studio. Z denarjem bi si zagotovil finančno varnost do konca življenja. Vendar, ali sta človeku, ki ves čas živi na robu nevarnosti, prav varnost in mirno življenje najpomembnejša? S studiem ima še velike načrte. Privabiti želi predvsem tuje producente. Pomembna okrepitev že postaja vse uspešnejši režiser sin Alex. »Vedno primanjkuje kaskaderjev. Vse, ki se počutijo sposobne, da bi to lahko počeli, vabim k sodelovanju. Za najnovejši film The Hitman's Wife's Bodyguard sem jih potreboval 200. Zbiral sem jih po Srbiji, Hrvaški in Sloveniji. Nekatere sem moral še priučiti in pripraviti na snemanje. Predvsem manjka žensk, ki dobro vozijo motor, obvladajo pretepe, avte. Ne smejo pa biti premočne postave, bolj suhe. Smo kaskaderska družina, vendar bi rad kot oče razbremenil hčerko Tjašo.«

Priporočamo