Josip Broz - Tito se dobro prodaja. Njegova vila na Bledu, rojstna hiša v Kumrovcu, Brioni, Goli otok in otok Vanga, kjer je imel svojo rezidenco, ter lokacije odločilnih bitk v drugi svetovni vojni, od Neretve do Sutjeske, so le nekatere od zanimivosti, katerih ogled si lahko privoščijo turisti v državah nekdanje Jugoslavije, zdaj pa se jim nasmiha še ena ponudba. Srbski agenciji Magelan in Serbian adventures sta si zamislili dvodnevno potovanje s Titovim Modrim vlakom do Užiške republike. Modri vlak sta agenciji najeli pri Srbskih železnicah, ki za vlak tudi skrbijo. Ta je velika atrakcija že, ko samo stoji v depoju postaje Topčider, zdaj ko se bo odpravil na pot, pa bo zanimanje zanj še toliko večje.

Gluha soba in Titov kabinet le na ogled

Prva tura bo v petek, 29. novembra, na dan republike, nekdanji praznik Jugoslavije, organizatorji pa so si jo zamislili tako, da se bo začela v Novem Sadu, nadaljevala v Beogradu in končala v Užicah, kjer je bil med drugo svetovno vojno sedež prvega osvobojenega ozemlja v Evropi. Tam bo mogoč obisk lokalnih zanimivosti, dan pa se bo pred spanjem v hotelu končal s tematskim glasbenim večerom.

Nostalgično bo tudi na poti. Vlak se bo zapeljal skozi kraje v Srbiji, Bosni, na Hrvaškem in v Sloveniji, ki so bili »pomembni za življenje in delo Josipa Broza«, potniki pa bodo po besedah Aide Bajazet iz Serbian adventures lahko uporabljali vse, kar je na vlaku, vključno z restavracijo in toaletnimi prostori, medtem ko bodo nekateri deli, kot sta gluha soba, v kateri je Tito sprejemal pomembne odločitve in vodil zaupne pogovore, ter Titov kabinet, kjer je podpisoval dokumente, potnikom le na ogled. Kot so zapisali pri Serbian adventures, vas čaka »prijetna vožnja, na kateri se boste počutili kot predsednik države. Potovali boste v luksuznem apartmaju, opremljenem z luksuznimi saloni, sobami, restavracijami, jedilnicami in toaletami ter vsem drugim, kar je predsedniku Titu ponujalo popolno udobje.«

Zanimanje tudi med Američani

Največ zanimanja za prvo, dvodnevno turo, ki stane 130 evrov na osebo, prihaja iz Srbije, dvotedenska, ki bo vodila po Titovih poteh skozi nekdanjo Jugoslavijo in bo stala okoli tisoč evrov, odvisno od števila potnikov, pa je zanimiva za tuje turiste. Kot pravi Aida Bajazet, predvsem iz Nemčije, Avstrije in Skandinavije ter med ameriškimi in britanskimi študenti in diasporo. Priložnosti za potovanje bo več, saj bodo turo verjetno organizirali enkrat na mesec, lahko pa bo postala tudi del drugih, večdnevnih turističnih programov, ki vključujejo kraje, ki jih je obiskal Tito.

Modri vlak ali Plavi voz, kot mu rečejo Srbi, je eden od najznamenitejših vlakov na svetu. Zgradili so ga leta 1959 in Tito je na njem sprejemal različne državniške delegacije, sestankoval, načrtoval ali zgolj počival. Z njim je obšel vso Jugoslavijo, poleg tega pa obiskal Francijo, Poljsko, Avstrijo, Madžarsko, Romunijo, Bolgarijo, Grčijo in takratno Sovjetsko zvezo. Vsega skupaj je z njim prepotoval več kot 600.000 kilometrov. Modri vlak pa je Tita popeljal tudi na zadnjo pot, saj so z njim prepeljali njegovo truplo od Ljubljane do Beograda, kjer od leta 1980 leži v Hiši cvetja.

Poleg Tita je klopi na vlaku gulilo več kot 60 tujih državnikov, med katerimi so bili britanska kraljica Elizabeta, princ Filip in princesa Ana, Indira Gandi, Leonid Brežnjev, Moamer Gadafi, Nicolae Ceausescu, Hruščov, Brežnjev, Haile Selassie, Mahatma Gandi, grški kralj Pavel in kraljica Frederika in drugi, za udobje katerih je bilo vedno dobro poskrbljeno. Tudi kar zadeva hrano in pijačo.

Vrhunski kuharski mojstri so kuhali jedi iz domače in svetovne kuhinje ter lahko hkrati pripravili 300 obrokov, vagoni pa so bili tako stabilni, da so kozarci ostali na mestu, vino pa tudi. Trenutno kompozicijo vlaka sestavljajo predsedniški salon, slovesna dvorana, restavracija, jedilnica, De Gaullov salon, dva energetska vagona in posebni zaprti vagoni za prevoz avtomobilov, ni pa denimo Dolančevega vagona, ki je ostal Sloveniji. Vagoni, v katerih so tudi klimatske naprave in izvirno ozvočenje, so opremljeni z luksuznim pohištvom v slogu art déco in drugo notranjo opremo iz tedanjega časa, pri njihovi izdelavi pa so bili uporabljeni mahagonijev, hruškov in orehov les ter materiali, kot so svila, volna in žamet.

Priporočamo