»Pogledal sem vse na Netflixu. Priporočam The Invisible Guest, to je triler, ki ne traja dolgo, a je dober,« je v začetku tedna zapisal nogometaš Juventusa Daniele Rugani, bolj kot po nogometu znan zaradi obolelosti za koronavirusno boleznijo 2019. Preboleva blažjo obliko bolezni.
Bog ne daj, da bi crknu televizor
Virus?! S tem se je včasih ukvarjala pretežno industrija zabave. Knjige, filmi, računalniške igrice. Ampak tisto je bila znanstvena fantastika, tole je pa zares. Kljub temu iz Netflixa sporočajo, da so te dni v porastu prav filmi o virusih, vodi pa menda Outbreak, film iz leta 1995. Izredne razmere so tudi priložnost. Ljudem je doma dolgčas. Čeprav ima industrija zabave minus zaradi odpadlih prireditev, nekateri vendarle poskušajo situacijo obrniti sebi v prid. Mi2 so včeraj poslali v obtok singel Kakor nekoč s pojasnilom: »Izredna pesem za izredne čase.« Podobno Eva Boto, ki je dala v obtok napev Lepo je živet, potrebo po odzivu pa je začutil tudi kantavtor Jure Lesar. Ponuja koncerte od doma, ki jih prenaša po spletu. Podobno Pižama bere pravljice za otroke.
Slovenskih najboljših 10 koronaskladb, ki krožijo po facebooku, je naslednjih: Jan Plestenjak – Si OK?, Lačni Franz – Ne mi dihat za ovratnik, Čuki – Punca, drž se stran od mene, Adi Smolar – Rolica papirja, Martin Krpan – Je v Šiški še kaj odprtega?, Gu Gu – Sam po parku se sprehajam, Video Sex – Kako bih volio, da si tu, Adi Smolar – Bog ne daj, da bi crknu televizor, Jan Plestenjak – Bolezen in Magnifico – In ko enkrat bom umrl. Polna podobnih naborov je tudi svetovna scena. Kot na primer: The Police – Don't Stand So Close To Me, Pink – You Make Me Sick, Britney Spears – Toxic, MC Hammer – U Can't Touch This.
Na spletnem portalu za prodajo glasbe spotify je ta trenutek na voljo 65 skladb z besedo koronavirus v naslovu. A posel ni velik. Najpopularnejši svetovni glasbeni domislici na temo virusa se reče La Cumbia Del Coronavirus v izvedbi Mistra Cumbie, ki je na youtubu nabral več kot štiri milijone ogledov, za pesem na spotifyu pa je plačalo vsega 100.000 ljudi, kar je izvajalcu navrglo borih 300 do 800 dolarjev. Se je pa gospodič vsaj malo prebil. Če je v primeru vojn, revolucij, protestov in drugih izrednih dogodkov glasba vedno pobrala dobiček, se zdi, da v razmerah epidemije za zdaj ni tako. Ni neki Woodstock, bi rekli.
Spletne kamere gredo za med
Te čase gre v promet drugačno blago. Dobro je biti tehnološko opremljen. Medtem ko se investitorji v turizmu tresejo, prodajalci računalniške opreme dosegajo silen porast. »V porastu je prodaja računalnikov višjega cenovnega razreda, vsaj od meje 600 evrov dalje, ki so zmogljivejši. Prav tako je izrazit porast prodaje spletnih kamer, mikrofonov in slušalk. Želel bi si, da bi bilo normalno tako, ne bi pa rad izkoriščal situacije, kakor jo nekateri in zvišujejo cene izdelkom za 10 in celo več odstotkov,« pove predstavnik ljubljanske trgovine TTC. Aplikacije za videokonferenciranje na spletu v teh časih doživljajo tudi 500-odstotni porast prometa. Bolj intenzivno jih uporabljajo stari uporabniki in pridružili so se jim novi. Tudi v obliki solidarnostne pomoči podjetij, kot sta Zoom ali Microsoft, ki so ponudila zastonjske različice.
Podobno kot je Telemach v času epidemije odklenil programe, ki ne spadajo v osnovni paket, oziroma dal v brezplačno uporabo svoj videoklub s sicer plačljivimi filmi. Lep primer pomoči je pokazalo tudi podjetje VVit iz Škofje Loke, ki ponuja »brezplačno pomoč pri delu ali študiju na daljavo ter premagovanju težav z informacijskimi in komunikacijskimi tehnologijami«. Kar te dni, ko marsikdo poskuša nadgraditi svojo računalniško opravilnost, pride prav.
Skafandri za 700 evrov
Marsikdo poskuša zaslužiti. Vrgli smo oko na ponudnike spletnih malih oglasov, kot so svetovni eBay, regionalno Njuškalo ali lokalna Bolha. Na eBayju na temo koronavirusa prevladuje ponudba knjig. Molekularnobioloških z naslovi, kot je »Razmnoževanje koronavirusa in obratna genetika«, kar je za večino pretežka tematika. Je pa na trgu tudi že ameriška žepna izdaja »Wuhan Coronavirus«, ki se reklamira kot »koncizen in racionalen« vodnik skozi izbruh pandemije. Preštudirano, napisano, natisnjeno v dobrem mesecu. Hitro, ni kaj. Naprodaj so tudi že priponke, kot na primer okrogla broška v obliki znaka za prepoved in napisom »Virus, v to telo imaš prepovedan vstop«. In kakopak tudi majčke z napisi, kot je »Preživel sem covid-19«, kot tudi bolj »art« domislice, kakršna je črna majčka, ki ima vzporedno z italijansko zastavo ovekovečeno tudi črtno kodo s podpisom: covid-19. Nekdo za 50 dolarjev ponuja anticovid-19 amulet, nekdo drug ponuja prvo pomoč, ki vsebuje šatuljico s stekleničko kristalov neznane substance. V podobno kategorijo, se zdi, spada ponudba s portala Bolha, kjer nekdo za 500 evrov ponuja zaščitno antikoronavirusno obleko iz lateksa. Amazon je v minulih dneh umaknil iz prodaje več kot milijon produktov, ki so se reklamirali, da so učinkovita zaščita pred virusom. Nekateri so ostali. Kot na primer damski klobuk z zaščitnim steklom spredaj, ki naj bi zaustavljal pljunke sogovornikov.
O ponudbi mask in respiratorjev ne gre izgubljati besed. Postala je enormna. Prav tako »hazamat oblek«, torej skafandrov, od nizkocenovnih za nekaj deset evrov, takšnih, kakršne so uporabljali v Černobilu in stanejo okoli 80 evrov, do ultrazadev za 700 evrov. Tudi na Bolhi posebno pozornost budi skafander maska, v kakršnih vidimo prečesavati teren specialce po atomskih katastrofah. »50 evrov, vendar pa če pridete v prostor, kjer je virus, vam ne more pomagati,« je bil iskren ponudnik. Na regionalnem portalu Njuškalo je obilo starega JLA-blaga, kot na primer maske za 40 evrov. Svojo priložnost so začutili še ponudniki medu, detoksikacijskih sredstev za telo, koloidne vode, čistilcev zraka, naprav za odkrivanje mikroorganizmov, generatorjev ozona in spet mask, mask in mask. Hit izdelka za zdaj ni zaznati. Ljudem še ni do šale.
Bomo videli, kako se bo vse skupaj razvijalo, se pa ponuja vtis, da so zmagovalci ponudniki računalništva in interneta. Ti te dni doživljajo ekspanzijo oziroma pospeške siceršnjih trendov, ki bi utegnili imeti močan vpliv na naše življenje, tudi potem ko se bo pandemija polegla.