Dolgo časa je za najmočnejšo vez med slovensko glasbeno zapuščino in ameriško glasbeno nagrado grammy veljalo dejstvo, da je Jože Privšek na Berklee Collegeu v Bostonu študiral pri istem profesorju kot Quincy Jones, ki je dobil 27 nagrad grammy. Jones, ki je bil producent več albumov Michaela Jacksona, naj bi Privška občasno poklical v Ljubljano in ga tudi prosil za kako strokovno pomoč.
A časi se spreminjajo. Kendrick Lamar je ameriški raper, ki neraperskemu občinstvu ne pomeni veliko. Vendar pa Lamar, ki je tudi letos prejel grammyja za najboljšo rap izvedbo oziroma za skladbo King's Dead, ni običajen raper. Vsaj za slovensko občinstvo ne bi smel biti. Kajti Lamar je ameriški raper, ki je posegel po slovenski glasbeni zapuščini.
Američani odkrivajo Slovenijo
Na lani nagrajenem albumu Damn oziroma v skladbi Duckwort, kar je njegov priimek, pesem pa govori o njegovem očetu, je posegel po delu skladbe Ostavi trag zasedbe September. Torej zasedbe Janeza Bončine - Benča, ki je tudi avtor skladbe, medtem ko je besedilo prispeval Dado Topić, pevec hrvaške zasedbe Time. Gre za uvodni vokalni, večglasno odpeti del skladbe, ki ga je Lamar v svojo skladbo vključil kot glasbeno podlago, preko katere rapa. Kot je v intervjuju za ta časopis ob nedavni 70-letnici povedal Bončina sam, je tisto večglasje aranžiral pokojni Petar Ugrin, gre pa za večglasno petje, ki ga najdemo še v kaki skladbi iz zasedb, v katerih je Bončina deloval. Kot na primer v Gvendolini iz časa zasedbe Srce. Kako se takšno večglasje odpoje v živo, se je dalo slišati na nedavnem koncertu v Cvetličarni, kjer so spremljevalna večglasja odpeli Braco Doblekar, Marijan Malikovič in Jadran Ogrin, torej primorski starorockerji. Vendar omenjeni niso posadka, ki je odpela studijsko verzijo v pesmi Ostavi trag. Vokalisti, ki so se znašli na posnetku ameriškega raperja, so bili Bončina, Ugrin, Novak, Doblekar in saksofonist Jernej Podboj, pozavnist Boris Šinigoj in pa Peter Čare, član Slovenskega okteta. Pevec Slovenskega okteta na plošči ameriškega raperja?! Čeravno se piše leto 2019, se sliši skrajno posrečeno. Bončina pa pravi: »To so producentske zadeve. Za Lamarjem stoji producentska ekipa 9 Wonders, ki je niti ne poznam, so nas pa kontaktirali in del skladbe je končal v Lamarjevi skladbi. Gre samo za pravico do uporabe. Nič ni plačano vnaprej, ampak je odvisno od tega, kako se skladba prime. V ZDA so glede tega previdni. Načeloma pa gre za to, da Američani iščejo nove izvire, ki dišijo po njihovo, pa vseeno drugače. In jugofunk, ki smo ga igrali mi, je bil res tak. V njem lahko prepoznaš tudi soul, je pa vseeno svojstveno naš.«
Mešanje žanrov in »slovenian style«
Nagrada grammy se po trenutnem konceptu podeljuje v 84 kategorijah, vključno z otroško produkcijo. Lani so bili v kategorijah za skladbo leta, najboljši a cappella aranžma, najboljšo zborovsko izvedbo in najboljšo izvedbo med pop skupinami nominirani Perpetum Jazzile, kar sodi med največje dosežke Slovencev na omenjenem tekmovanju. Še vedno velja, da je Sloveniji v grammy kategoriji največji uspeh prinesla polka ali »cleveland polka«, kot se žanru tudi reče. V naših krajih za prvake žanra veljajo The Vadnals, takisto ameriško-slovenska zasedba z napevi »No pivo today« in »En glažek je prazen«. The Vadnals so priljubljenost dosegli z gostovanji na izseljeniških piknikih v Škofji Loki. No, v ameriških razmerah največji polka muzikant ostaja Frankie Jankovič, harmonikar slovenskih korenin iz Clevelanda. Jankovič je bil pionir »slovenian style« polke, glasbenega žanra, ki se je v tridesetih letih prejšnjega stoletja sprva razvil predvsem med slovenskimi priseljenci v ZDA in se z leti prebil iz ozkih etnookvirov. Kot eno od svojih referenc je polko na primer naštel tudi Bob Dylan.
Jankovič, rojen leta 1915, se je v 30. letih prejšnjega stoletja sprva začel prebijati v etru clevelandske radijske postaje za Slovence, potem pa je leta 1948 je v stilu polke priredil in posnel do tedaj manj uspešen country napev Just Becouse in kot prvi prodal polko v milijonski nakladi. Uspešna, več desetletij dolga kariera mu je leta 1986 navrgla grammya v kategoriji najboljšega albuma polke. Nagrada, ki so si jo izmislili v čast Jankoviča in 70-letnice izida njegovega albuma, je bila tistega leta podeljena prvič. Podeljevali so jo do leta 2009, potem pa ukinili. Slovenski grammy prvak torej ostaja Frankie Jankovič.
Več o letošnjih nagradah grammy in nagrajencih pa pišemo na zadnji strani.