Medtem ko družina nekdanjega sirskega diktatorja Bašarja Al Asada živi luksuzno življenje v izgnanstvu v Rusiji, se prebuja sirska ustvarjalnost na malih zaslonih, saj se je v državo vrnilo kar nekaj ustvarjalcev, ki prej zaradi cenzure niso mogli pripovedovati zgodb, občutljivih za prejšnjo oblast. Nekdanji vojaški in varnostni objekti so v času Asadovega režima naganjali strah v kosti, zdaj pa v njih potekajo snemanja televizijskih serij in filmov, v katerih se sirski ustvarjalci soočajo s preteklimi travmami. Na vzletno-pristajalni stezi vojaškega letališča Meze v bližini Damaska so pred kratkim snemali prizor za televizijsko dramo Aila Al Malik, ki se osredotoča na družino iz Damaska v zadnjih mesecih Asadove vladavine ter osvetljuje družbene in politične dejavnike, ki so prispevali k njegovemu padcu. Režiser Mohamed Abdul Aziz je za tuje medije povedal: »Težko si je predstavljati, da snemamo prav tukaj; letališče Meze je bilo simbol vojaške moči. Zdaj ustvarjamo dramo o padcu te moči.«

Za številne Sirce ima preobrazba nekdanjih simbolov represije poseben pomen, saj končno omogoča javno obravnavo dogodkov in krajev, ki so bili dolga leta tabu.

Železo in ogenj

Za številne Sirce ima preobrazba nekdanjih simbolov represije poseben pomen, saj končno omogoča javno obravnavo dogodkov in krajev, ki so bili dolga leta tabu. Serija Aila Al Malik je ena izmed več televizijskih dram, ki bodo predvajane v času ramazana, ko bo gledanost v muslimanskih regijah še posebno visoka. »To je nenavaden občutek. Kraji, iz katerih se je vladalo Siriji, so se spremenili v studie – od Palestinske podružnice do vojaškega letališča Meze, od prostora, kjer sta vladala železo in ogenj, do prostora, kjer zdaj eksperimentiramo z umetniškimi sredstvi,« je dejal režiser Aziz.

Ena od lokacij snemanja je omenjena Palestinska podružnica, eden najbolj razvpitih centrov sirskih obveščevalnih služb za pridržanje ljudi. Režiserjeva snemalna ekipa je tam postavila set z zažganimi vozili in za potrebe snemanja poustvarila eksplozije. Režiser Aziz je pojasnil: »Palestinska podružnica je bila temelj varnostnega sistema; že sama omemba njenega imena je ljudem vzbujala strah. Danes v njej snemamo ključne prizore, ob tem pa skrbimo, da se dokumenti, ki jih je treba kasneje arhivirati, ohranijo.«

Med mnogimi novimi stvaritvami bo tudi projekt režiserja Mohameda Lotfija, v katerem nastopajo priznani sirski igralci, med njimi Džamal Sulejman. Zgodba bo obravnavala upor v zaporu Sednaja leta 2008, ki se je končal s smrtjo številnih zapornikov in paznikov. Omenjeni režiser je povedal: »Delo je bilo napisano pred več kot dvema letoma in nameravali smo ga uresničiti še pred padcem Bašarja Al Asada, vendar je to preprečilo več ovir, predvsem strah igralcev pred odzivom oblasti ter težave pri izbiri lokacij, saj je bilo snemanje v Siriji takrat skoraj nemogoče.« 

Priporočamo