Vsako leto 22. decembra se Španija za nekaj ur popolnoma ustavi. Ljudje po vsej državi že od zgodnjega jutra spremljajo televizijo, radio in internet, najbolj zavzeti, ki jim dnevne obveznosti to dopuščajo, pa odhitijo do sedeža madridskega opernega gledališča Teatro Real, ki je od leta 2012 prizorišče enega od vrhuncev božične sezone v Španiji: posebne božične loterije, znane kot El Gordo (Debeli). Vsi, ki so kupili srečke – to je skoraj vsaka španska družina, skupina prijateljev ali delovno okolje – upajo, da bodo osvojili glavno nagrado El Gordo in uresničili svoje sanje.
Ne gre za običajno loterijo, velika božična loterija, ki je mnogo več kot samo igra na srečo: je nacionalni ritual, sentimentalni uvod v božič in eden največjih loterijskih dogodkov na svetu. Medtem ko otroški zbor iz madridske šole San Ildefonso poje številke in zneske nagrad, ljudje pred domačimi zasloni, po lokalih in na delovnih mestih spremljajo loterijske novice.
Več kot loterija: bolje je zmagati skupaj kot sam
Uradno ime božične loterije se glasi Sorteo Extraordinario de Navidad in njeni začetki segajo v leto 1812, kar pomeni, da gre za več kot dve stoletji staro tradicijo. V tem času se je iz lokalnega žrebanja razvila v globalni fenomen, ki ga z zanimanjem spremlja ves svet. Španska božična loterija je danes, po skupnem znesku izplačanih nagrad, pogosto označena kot največja na svetu: v nagradni sklad gre vsako leto več milijard evrov, od tega velik del v obliki številnih manjših in srednje velikih dobitkov, zaradi katerih se »nekaj malega« skoraj vedno vrne v žep velikega dela igralcev. Sodelovanje ni omejeno le na Špance oziroma v Španiji živeče ljudi, nakup décima pa je v očeh številnih turistov izenačen z nakupom turističnega spominka, kot je magnet za hladilnik ali steklenica lokalnega vina.
Zakaj je El Gordo tako priljubljen? Njegova posebnost je žrebanje, pri katerem ne gre za klasičen loto z enim velikanskim glavnim zadetkom (jackpotom) in izjemno majhnimi možnostmi, da igralec sploh pride do nagrade. Pri debeli loteriji gre za sistem vnaprej pripravljenih številk, natisnjenih v serijah. Vsaka številka je na voljo v več listkih (tako imenovani billete), ki so razdeljeni na desetine, tako imenovani décimos (desetina listka). Prav ti décimos so tisto, kar ljudje najpogosteje kupujejo in med seboj delijo. Ljudje jih lahko delijo še na manjše enote.
El Gordo velja tudi za eno najbolj demokratičnih loterij: zaradi relativno nizke cene enega décima in običaja, da se listek razreže na še manjše deleže, je upanje na košček sreče dosegljivo skoraj vsem. Neredko v podjetjih sodelavci prispevajo vsak po nekaj evrov za skupen nakup celotnega listka (billete), ki ga nato razdelijo med seboj. Enako počnejo športna društva, lokali, šole in celo soseske. Če je sreča na njihovi strani, to pomeni, da veselje ni omejeno na enega zmagovalca, ampak preplavi (in poveže) širšo skupnost.
Kaj pa cena? Cena décima (desetina listka) znaša približno 20 evrov, kar predstavlja 10 odstotkov vrednosti celotnega listka (billete), ki stane okoli 200 evrov. Če ima določen listek glavni dobitniški izid, décimu pripade 10 odstotkov nagrade.
Več kot individualni lov na milijone
Prva nagrada, sloviti Gordo de Navidad, prinese približno štiri milijone evrov za celoten listek, kar pomeni okoli 400.000 evrov za en décimo oziroma desetino listka. Poleg tega so tu še druga, tretja, četrta in peta nagrada, številni manjši »pedreas« in posebni dobitki za številke, ki so blizu glavnemu zmagovalnemu številu. Razdrobljenost nagrad med ljudmi ustvari občutek, da »vsi nekaj dobijo«. Statistično ima igralec pri El Gordu precej boljše možnosti za kakršen koli dobitek kot pri večini klasičnih loto iger. Številke se ponavljajo v različnih serijah, zato lahko ista zmagovalna kombinacija razveseli cele soseske, podjetja, gasilske brigade ali društva.
Mediji vsako leto polnijo zaslone z zgodbami o majhnih krajih, kjer se zdi, da je sreča obiskala skoraj vsakega drugega prebivalca. Mnogi kupujejo listke skupaj z družino, sodelavci ali prijatelji in si dobitek delijo, kar El Gordo spreminja v družabni dogodek, ne le v individualni lov na milijonsko srečo.
K popularnosti pomembno prispeva tudi emocionalna plat. Španci decembrsko loterijo povezujejo z nostalgijo, otroštvom in občutkom pripadnosti. Nakup décima ni impulzivno dejanje, temveč mali ritual: ljudje se vsako leto vračajo v iste prodajalne loterije, izberejo isto »srečno« številko, kupijo listek kot darilo staršem ali otrokom. Prenos žrebanja na nacionalni televiziji traja več ur in je nekakšna mešanica oddaje v živo, opernega petja (otroci številke dobesedno zapojejo) in kolektivnega dihanja v enakem ritmu. Za mnoge Špance božiča brez tega dogodka ni.
Tudi ekonomski učinki niso zanemarljivi. Vsako leto vstopnice za božično loterijo kupijo praktično vse generacije. Ocenjuje se, da sodeluje večina odraslega prebivalstva Španije, okoli 75 odstotkov, mnogi pa listek kupijo tudi v imenu sorodnikov v tujini ali ga odnesejo kot tipično špansko darilo. Prodaja vstopnic se začne mesece prej in doseže vrhunec v zadnjih tednih pred žrebanjem, ko se pred znanimi prodajalnami, kot je Doña Manolita v Madridu, vijejo dolge vrste. Turisti pogosto namenoma poiščejo prav te legendarne prodajalne, saj verjamejo, da imajo »srečno roko«.
Letošnje napovedi kažejo, da se bo tradicija le še okrepila. Po podatkih španske loterijske uprave se obseg prodanih vstopnic iz leta v leto počasi povečuje ali vsaj ostaja na zelo visoki ravni, tudi v času gospodarskih negotovosti. Del odgovora je v tem, da ljudje El Gorda ne doživljajo kot klasično hazardiranje, temveč kot božični običaj, na katerega namenijo del proračuna za darila in praznovanja.
Umetna inteligenca stavi na prijetno in zaokroženo številko
Še bolj kot sami zneski pa med Španci odmevajo napovedi, kje bi »morala« sreča letos pristati. Vsako leto se pojavljajo lokalne legende in vraže: nekateri verjamejo, da so nekatere številke srečnejše kot druge, drugi prisegajo na številke, povezane z datumi pomembnih dogodkov, kot so rojstni dnevi ali rojstvo otroka, tretji preučujejo pretekle zmagovalce, iščejo vzorce ali ponovitve, četrti stavijo na številke, ki so bile v preteklosti redkeje izžrebane.
A kaj, ko v resnici nobena napoved ne more vplivati na dejanski rezultat žrebanja – kar je na vprašanje medijske hiše ABC o letošnji zmagovalni številki odgovorila tudi umetna inteligenca. »Rad bi jo lahko napovedal, a žal nimam te sposobnosti,« se je glasil odgovor. Pri spletnem mediju Sur z Malage so se »napovedi« lotili nekoliko drugače in ko so UI vprašali, katero številko bi kupila, če bi lahko, je odgovorila: »Težka odločitev. Če bi morala izbrati naključno številko za El Gordo, bi bila 17675. Ne vem zakaj, vendar se mi zdi všeč in ima prijeten, zaokrožen občutek.« Še danes bo jasno, ali je 17675 res prijetno zveneča in zaokrožena številka, ki bo nekomu – ali več ljudem – popolnoma spremenila življenje.