Božič velja za enega najpomembnejših krščanskih praznikov, saj zaznamuje rojstvo Jezusa Kristusa, a ga praznujejo tudi številni ateisti. Njegovo doživljanje se je postopoma premaknilo od verskega k širšemu kulturnemu dogodku, ki v ospredje postavlja družinsko srečanje, praznično vzdušje in obdarovanje. 

V raziskovalnem centru Pew iz Washingtona so ugotovili, da božič sicer praznuje devet od desetih Američanov, vendar upada delež ljudi, ki ga dojema kot verski praznik. Hkrati narašča delež tistih, ki jim je vseeno, ali jih trgovci v prazničnem času pozdravijo z »vesel božič« ali z nevtralnim »lepe praznike«.

Praznik druženja

Za številne, ki božiča ne praznujejo iz verskih razlogov, so v ospredju družinski odnosi, spet drugi praznično obdobje povezujejo predvsem z adventnim dogajanjem, okraševanjem in glasbo. »Mislim, da je to bolj kulturni praznik, njegovo bistvo je druženje. Veliko ljudi praznuje božič, pa niso verni,« je poudarila študentka Tija. Ker doma niso verni, tudi v času božiča ne hodijo v cerkev in ne postavljajo jaslic. Kot je dodala, ta praznik nima posebnega vpliva na njen vsakdan: »Okrasim jelko, jem več peciva in poslušam Mariah Carey. Na božični dan imamo družinsko kosilo, včasih večerjo.«

Okraševanje, hrana in sneg so prve asociacije, ki Lini pridejo na misel ob besedi božič. Odraščala je v ateistični družini. »Z mami ta dan običajno kaj spečeva, včasih imamo kosilo z babico, ni pa nujno. Enkrat v tednu se zbere vsa družina, da nekaj pojemo in si izmenjamo darila – da praznujemo novo leto, ne božič,« je pojasnila. Še vedno pa ima ta čas zanjo poseben pomen, saj preživi več časa z bližnjimi. »Zdi se mi, da je to danes bolj družinski praznik kot verski,« je sklenila.

Podobno razmišlja tudi Laura, ki ji božič pomeni »dobro hrano, obvezno obdarovanje, ki mi je sicer v veselje, in grozne božične pesmi«. Okraševanju stanovanja ne posveča preveč pozornosti. »V času solsticija in večne zimske teme smo se ljudje morali družiti, jesti in zabavati, da se nam ni zmešalo,« je k pomenu praznika dodala še nekaj zgodovinskega konteksta.

Vpliv Coca-Cole

Na sodobno podobo božiča je pomembno vplivala tudi komercializacija, pri čemer je imela pomembno vlogo korporacija Coca-Cola. Prelomno je bilo leto 1931, ko so v okviru praznične kampanje najeli ilustratorja Haddona Sundbloma, da je ustvaril novo podobo Božička. Sundblom ga je takrat upodobil v barvah, ki so se ujemale z vizualno identiteto Coca-Cole – njegova podoba pa je zavzela svet.

Priporočamo