Nad južno Bolgarijo se je v nedeljo odvila drama. Letalo, na katerem je bila predsednica Evropske komisije Ursula von der Leyen, je bilo prisiljeno v nenačrtovano kroženje in na koncu v ročni pristanek na letališču v Plovdivu, potem ko so navigacijski sistemi postali tarča obsežnega motenja signala GPS. Bolgarske oblasti in Evropska komisija sumijo, da za incidentom stoji Rusija.

Do neljubega dogodka je prišlo med potovanjem predsednice von der Leyen v Bolgarijo, kjer se je med drugim srečala s tamkajšnjim premierjem. Namen obiska so bili pogovori o ključnih temah evropske varnosti in obrambe, kar daje incidentu še dodatno težo. Letalo je bilo na poti v Plovdiv, drugo največje bolgarsko mesto, ko so piloti zaznali popolno izgubo satelitskega signala, nujnega za sodobno navigacijo.

Incident z letalom predsednice komisije sicer ni osamljen primer. V zadnjih mesecih se je število podobnih motenj v Evropi, še posebej v bližini ruskih meja, drastično povečalo.

Po poročanju virov blizu Evropske komisije, ki so želeli ostati neimenovani, je letalo zaradi motenj krožilo približno eno uro dlje od predvidenega. V času, ko so bili elektronski navigacijski sistemi neuporabni, se je pilot zatekel k preizkušenim, toda v današnjem času redko uporabljenim metodam – pristanku s pomočjo analognih kart in vizualnega stika z okolico. Pristanek na letališču v Plovdivu, ki ga sicer večinoma uporabljajo nizkocenovni prevozniki in čarterski leti, je bil na koncu varen.

»Lahko potrdimo, da je prišlo do motenja signala GPS,« je v Bruslju izjavila tiskovna predstavnica Evropske komisije. Dodala je, da bolgarske oblasti utemeljeno sumijo, da je vir motenja v Rusiji. Tovrstno početje, znano kot »GPS-jamming«, vključuje oddajanje močnih radijskih signalov, ki preprečijo sprejem signalov s satelitov, kar lahko povzroči kaos tako v civilnem kot vojaškem letalstvu in pomorstvu.

Incident z letalom predsednice komisije sicer ni osamljen primer. V zadnjih mesecih se je število podobnih motenj v Evropi, še posebej v bližini ruskih meja, drastično povečalo. Baltske države, Finska in Poljska redno poročajo o težavah z GPS-signali, ki jih pripisujejo ruskim aktivnostim v Kaliningradu in drugih strateških točkah. Evropska agencija za varnost v letalstvu (EASA) je že večkrat opozorila na nevarnosti, ki jih takšna dejanja predstavljajo za civilno letalstvo.

 

 

Priporočamo