Besedilo in foto:Boris Lenič
Z daljincem odklenem avto, sedem vanj, vtaknem ključ v ključavnico za zagon in obrnem. Ni slišati, da bi se kaj zgodilo. Pa se je: na armaturi se zasveti zeleni napis - ready (pripravljen), kar pomeni, da je motor "vžgal". Ročico samodejnega menjalnika prestavim v D(rive), pritisnem na stopalko za plin, električni malček odpelje in neslišno, a zelo odločno, pospešuje.
To je prva "lekcija" električne vožnje, čeprav si je pred njo pametno podrobneje prebrati knjižico z uporabnimi navodili. Da boste vsaj vedeli, kje se odprejo vratca za polnilni priključek ali prednji pokrov, pod katerim ni motorja (ta je skrit zadaj pod prtljažnikom in poganja zadnji kolesi), so pa servisni akumulator, tekočine, ABS in drugi deli.
Avta ne slišijo tudi pešci
Sprva prevladujeta dva vtisa: pogrešate običajni motorni ropot in rahlo cukanje pri prestavljanju. Razen nežnega šuma se (elektro)motorja ne sliši, brezstopenjski samodejni menjalnik pa svoje delo opravlja gladko, naj vozimo počasi ali hitro, prizanesljivo ali z odločnim pospeševanjem. Slednje je razveseljujoče, saj je najvišji navor (180Nm) na voljo od 0 do 2000 motornih vrtljajev. Največja moč 49kW/67KM pa od 3.500 do 8.000 vrtljajev. Sinhronemu elektromotorju streže litij-ionska baterija (330 V, 16kWh) v dnu kabine, avto je težak skoraj 1,2 tone.
Na avtocesti že preverimo, da "ionček" doseže obljubljeno najvišjo hitrost 130km/h. Takoj tudi spoznamo, da na ta način ne bomo prišli daleč, saj priganjanje (tudi močno pospeševanje) krepko povečuje električno žejo. Ker nimamo na voljo spremljevalnega kombija za prevoz (pokvarjenih) vozil, si ne upamo uresničiti prvotne zamisli, da bi se na elektriko peljali iz prestolnice do obale. Nekateri podatki govorijo o 150-kilometrskem dosegu, drugi o 130 kilometrih. A naj je bil akumulator povsem poln, nam merilnik ni obetal več kot 125 kilometrov. Bojim se, da z razmeroma hitro vožnjo po avtocesti in po številnih dolgih vzponih ne bi dosegel morskih sto kilometrov, čeprav bi pri spustih po klancih nabral nekaj elektrike.
Merilnik zatoži voznika
Voznik in morebitni sopotnik bi se zavoljo varčevanja verjetno prehladila. Ob klimi je gretje namreč glavni porabnik elektrike. Ko je kazalo, da imamo še za 85 kilometrov toka, se je ta številka ob vklopu gretja nemudoma spustila pod 50. Osrednji merilnik nenehno prikazuje voznikovo varčnost: levi modri spodnji del polkroga kaže na polnjenje (charge - ob pojemkih in zaviranju), nad njim je zeleno varčno območje (eco), desna (siva) polovica pa zatoži voznika kot velikega potratneža.
Čez dan smo porabili dobro polovico električne zaloge. Zato je šel iOn spat in se napolnit v garažo. Serijsko je opremljen s štiri metre dolgim polnilnim kablom s posebno vtičnico na avtomobilski in običajno (šuko) na drugi strani. Ko smo ga priklopili, se je na ekranu takoj pokazal znak za polnjenje, vendar se ni do jutra nič napolnil. Domača varovalka pač ni vzdržala (mora biti 16-amperska). Težava je še, če je vtičnica pred hišo ali v bloku predaleč, saj podaljški zavoljo močnega toka in pregrevanja niso primerni. Dež tudi ne dovoli polnjenja. Proizvajalec pravi, da traja normalno polnjenje (na desni strani nad zadnjim kolesom) šest ur. Za hitro "tankanje" - okrog pol ure - pri odprtini na levi pa sta potrebna zmogljivejši kabel in industrijska vtičnica.
Glavni šok je gromozanska cena
Zdaj pa glavni šok: peugeot iOn (tako kot identična Citroenov C-zero in Mitsubishijev MiEV) stane 36.460 evrov. Kot bi rekel sosed, za ta denar pa se dobi že dober avto. Ali drugače: električni pionir stane približno toliko kot štirje po velikosti in udobju primerljivi (raje boljši) bencinski avtomobili. Kdo pa bo toliko nor, da bo okolje "častil" s tako visoko vsoto denarja? Nihče!
Je zato presenetljivo, da jih je na slovenskih cestah manj kot prstov dveh rok. Pa še te so pokupili zastopniki oziroma trgovci. Avtomobilska industrija in država bosta na ta način naredili sila malo za okolje, dokler ne bodo takšni električni avti vsaj trikrat cenejši. To je zagotovo še precej daleč.
A ostane tolažba: večina pionirskih posegov je bila vedno sila zahtevnih in negotovih. Prav na njihov vrh sodi - sedaj in v bližnji prihodnosti - avtomobilski električni pogon…