Kdor si je v kinematografih že ogledal Ledeno dobo 4, najnovejši animirani film z one strani oceana, je lahko opazil, kako vse bolj živi in človeški postajajo animirani junaki, ki lahko z grimasami iz risanke v risanko bolje pokažejo, kaj v resnici mislijo. Že skoraj grozljivo. Sploh v smislu vprašanja, ali ne bo nemara kmalu napočil čas, ko ne bodo več potrebovali človeških igralcev.

Vprašanje so si izvedenci začeli zastavljati predvsem po prihodu imenitnega Avatarja. Ta je povsem zabrisal ločnico med igranim in animiranim. Gibi so bili odlični, izrazi dobri in dovolj dobro izdelani, da so se gledalci zlili z zgodbo. Kar je pravzaprav cilj. Potem pa še Planet opic. Pri tem filmu domala ni bilo mogoče več ločevati med pravo živaljo in animacijo. Skratka, razvoj je šel že tako daleč, da je ostala samo še ena res prestižna trofeja, ki jo bo pobral le najboljši. Animirani film, ki bo videti natanko tako kot igrani film, le da bodo vsi liki generirani računalniško. Ga še ni bilo.

Polovica animiranih junakov

Je pa tehnologija hitro napredovala. Polovica nastopajočih v Avatarju je animiranih likov. V zadnjem filmu Planet opic so bile živali v celoti animirane s pomočjo računalnikov. V trilogiji Gospodar prstanov so imenitno tehnologijo uporabili pri animaciji lika Golluma. Tedaj še v razmeroma nizki ločljivosti in na bolj grob način.

Pravi preskok je prinesel omenjeni Avatar, pri katerem je režiser James Cameron uporabil tehnologijo snemanja gibanja igralcev, kar so nato prenesli na animirane like. V Hollywoodu so se tedaj začeli spraševati, ali bi govorili o animaciji ali že kar o igri. Nekateri so bili kar razburjeni. Tudi najbolj vidni hollywoodski igralci. "Prepričan sem, da bi danes že lahko nadomestili igralce, če bi želeli," je izjavil Jeff Bridges. "Igralci bodo preteklost. Spremenili jih bodo v nekakšne kombinacije in režiser bo lahko, na primer, izbiral, da želi imeti 60 odstotkov Clooneyja, deset odstotkov Bridgesa in še nekaj malega Charlesa Bronsona, na koncu pa bo imel novega človeka, ki ne bo podoben nikomur in ki bo postal velik zvezdnik."

Nad tehnologijo se navdušujejo najbolj napredni filmski ustvarjalci. Poleg Camerona tudi, kajpada, Steven Spielberg, ki je tehnologijo že uporabil v nedavni upodobitvi stripovskega junaka Tintina. "O tehnologiji razmišljam kot o nekakšnem digitalnem ličenju. Na velikem platnu vidimo dejansko igro igralca, le da ima drugačno ličilo," je komentiral Spielberg. Snemajo tako, da igralec obleče zelo tesno oblačilo z označenimi točkami in vsako gibanje posname več kot sto fiksiranih kamer. Poseben pristop uporabijo tudi pri snemanju grimas obraza, ki so tako zelo pomembne.

Tako kot je veljalo za Tintina in velja za filme Ledena doba, namen ustvarjalcev ni povsem posnemati pravih igralcev, pač pa namenoma ohranjajo občutenje risanke oziroma stripovskega junaka. Tako v takem primeru težko govorimo o želji posnemati človeka. Mogoče pa je spremljati, kot rečeno, grimase, gibanje telesa živali in dlak na njih. Prvi veliki met glede slednjega je uspel pri risankah Shrek. Tudi Madagaskar je potiskal mejo naprej in seveda Ledena doba.

Glede posnemanja človeka je eden večjih uspehov film Tron. V njem nastopa animirani lik, za katerega je skoraj nemogoče odkriti, da je ustvarjen z računalniško animacijo. Tehnologija je svetlobna leta naprej od one, ki so jo lahko gledalci opazovali v animiranem filmu Beowulf, kjer je mogoče med drugim jasno opaziti like Angeline Jolie in Anthonyja Hopkinsa, le da je gibanje še močno drugačno od resničnega telesa. Film so posneli pred petimi leti.

Zavrtimo čas naprej. Eden vidnejših uspehov v zadnjem času je film Vzpon Planeta opic. Šimpanzi, orangutani in gorile v njem so računalniško ustvarjeni. "Neverjetno, kako daleč je prišla tehnologija. Zdi se, kot da gledamo prave šimpanze. Zelo prepričljivo," je tedaj za New York Times komentiral Frans de Wall, profesor vedenja primatov na ameriški univerzi. Šimpanzi so človeku bližnji sorodniki, človeške oči zato prej zaznajo napako in iluzija gledalca je porušena. Toda v filmu jim je animacija odlično uspela. Prvič doslej so tehnologijo, ki so jo uporabili pri Avatarju, uporabili na planem in ne zgolj v studiu. Z izjemnimi rezultati.

V Vzponu Planeta opic so skrbno analizirali obraze igralcev, ki so igrali kot opice, vse do zadnjega piksla in zadnje gube. "Zlasti gube so pomembne," je komentiral Chris Bregler, profesor računalništva na univerzi v New Yorku.

Analiza človeških mišic

S posebno programsko opremo so nato analizirali človeške mišice in jih prevedli v gibanje opic. Tako so se obrvi opic na koncu pomikale bolj po človeško, kot se sicer v resnici.

Med prihajajočimi animacijami velja posebno omeniti Hobita, pri katerem bodo prav tako uporabili posebne učinke, pa še kakšen film se obeta, kot je, denimo, Men of Steel. Slednji prihaja naslednje leto.

Toda nimata namena ustvariti iluzijo pravih igralcev. Vsaj ne v celoti, zato si trofeje še ne zaslužita. Je pa zgolj vprašanje časa, kdaj se bo zgodilo.

Glede Ledene dobe in čudovitih junakov, Manija, Sida, Diega, Praskeža in drugih, le to: naj ostanejo animirani junaki. To je pač njihov čar. Vseeno so vsi vredni občudovanja, kako daleč je že prišla tehnologija računalniške animacije, ki je res dovršena. (dfl)

Priporočamo