Na robu mednarodnega letališča Netaji Subhash Chandra Bose, stran od vrveža sodobnih terminalov in bleščečih brezcarinskih trgovin, je trinajst let stalo skrivnostno letalo — boeing 737-200, nekoč ponos indijskega civilnega letalstva, se je počasi spreminjal v rjasto lupino, prekrito s prahom in mahom.

Za potnike, ki so vzletali proti Delhiju ali Mumbaju, je bil zgolj bežen obris v daljavi. Za upravo letališča je bil logistična nadloga. Toda za lastnika, nacionalnega prevoznika Air India, to letalo sploh ni obstajalo.

V dobi, ko je vsak kos prtljage digitalno sledljiv in so rezervacije shranjene v oblaku, se zdi nepredstavljivo, da bi letalski velikan preprosto izgubil 30-tonsko potniško letalo. Toda prav to se je zgodilo v mestu Kolkata. Zgodba o letalu duhov, kot so ga poimenovali lokalni mediji, pa ni samo nekakšna anekdota o administrativni napaki.

Izbris iz spomina

Letalo, 43 let star veteran zračnih poti, je svojo zadnjo komercialno misijo opravilo leta 2012. Takrat je bilo parkirano, zaklenjeno in prepuščeno samo sebi. Prvotno je letelo za Indian Airlines, nato za hčerinsko družbo Alliance Air, preden je končalo pod okriljem Air Indie. Uradno je bilo iz registra izbrisano leta 2013, s čimer se je končala njegova pravna pot.

Vendar je bilo letalo še vedno tam. Medtem ko je stalo na ploščadi in ga je najedala korozija, je v pisarnah letalske družbe izginilo iz internih evidenc, poroča portal Airlive.net.

Ker letalo po več kot desetletju propadanja ni bilo sposobno leteti, niti ga ni bilo mogoče varno usposobiti za en sam let, je bila sprejeta odločitev o njegovi demontaži.

Do tega digitalnega mrka je prišlo v burnem obdobju za indijsko letalstvo. Združitev družb Indian Airlines in Air India, ki ji je sledilo desetletje finančnih težav in privatizacija ter prevzem s strani konglomerata Tata Group, je ustvarila popolne okoliščine za administrativne napake. Menjave vodstva in prestrukturiranje sistemov so povzročili, da se je boeing preprosto izgubil v papirjih. Celo Campbell Wilson, trenutni izvršni direktor Air Indie, je živel v prepričanju, da so bili vsi stari modeli 737 že zdavnaj prodani ali razrezani.

Motil se je. Letalo je bilo še vedno tam, skrito vsem na očeh, kot zapuščen avtomobil na parkirišču pred nakupovalnim centrom, samo da je ta »avtomobil« zasedal dragocen prostor na enem najbolj prometnih letališč v Indiji.

Visoki račun

Iluzija, da je letalo izginilo, se je razblinila lani, ko je uprava letališča v Kolkati začela revizijo svojih zasedenih parkirnih mest. Ko so kontaktirali sedež Air Indie z enostavnim vprašanjem – Kdaj ga nameravate odstraniti? – je na drugi strani zavladala zmeda. Letalska družba je morala spet odkriti svojo lastnino.

Toda ponovno odkritje je imelo svojo ceno. Trinajst let parkiranja na mednarodnem letališču ni poceni, tudi če lastnik pozabi, da parkirno mesto uporablja. Letališče je izstavilo račun v višini približno 10 milijonov rupij (okoli 110.000 evrov).

Šele po poravnavi tega dolga, ki ga je nek neimenovani vir iz letalske industrije cinično označil za najdražjo parkirnino v zgodovini Indije, je letališče dovolilo premik letala. Situacija je razkrila absurdnost birokracije: letalo, ki je bilo v sistemu izbrisano, je v realnem svetu še naprej ustvarjalo  stroške, ki jih je na koncu morala pokriti družba, ki sploh ni vedela, da dolg nastaja.

Ker letalo po več kot desetletju propadanja ni bilo sposobno leteti, niti ga ni bilo mogoče varno usposobiti za en sam let, je bila sprejeta odločitev o njegovi demontaži. Pred dvema tednoma so delavci razstavili krila in rep, trup pa naložili na masiven priklopnik.

Začela se je nenavadna odisejada: 1900 kilometrov dolgo potovanje po cesti od Kolkate do Bengaluruja na jugu Indije. Prizor trupa letala, ki se počasi prebija skozi gost indijski promet, obkrožen z radovedneži in policijskim spremstvom, pa je postal viralna senzacija na družbenih omrežjih.

Priporočamo