Studio za talente z umetno inteligenco Xicoia, ki je del produkcijske hiše Particle6, je ustvaril Tilly Norwood, ki naj bi bila po besedah njenih frankensteinov naslednja velika hollywoodska zvezda, kot na primer Scarlett Johansson ali Natalie Portman. Rjavolasko z rjavimi očmi, ki ima vse – z izjemo tega, da ni resnična oseba, ampak pod črto zelo napreden posebni učinek oziroma digitalni lik. V Hollywoodu so seveda na nogah, takšne ideje so že zavrnili veliki igralski sindikati. Emily Blunt, ki jo trenutno lahko gledamo v športni drami The Smashing Machine, je dejala: »Ustavite se, prosim. Ne oropajte nas človeških stikov.«
Digitalni igralci imajo jasno svoje prednosti, saj se ne starajo, ne pritožujejo, sledijo navodilom, delajo več kot osem ur na dan, se ne povezujejo sindikalno, so skratka idealni zaposleni. Kar pomeni, da je to lahko neugodno za resnične igralce, do česar so se že opredelili v ameriškem sindikatu SAG-AFTRA, kjer opozarjajo, da uporaba umetne inteligence (UI) ustvarja številne nove probleme za filmske delavce, od kraje igralskih stvaritev, odpuščanja igralcev in ogrožanja eksistence izvajalcev do razvrednotenja umetnosti, ki jo ustvarja človek. Pa vendar – ali lahko takšni digitalni igralci res zamenjajo resnične ljudi?Filmski kritik dr. Matic Majcen primer Tilly Norwood vidi kot še en dokaz, da smo v enem izmed prelomnih trenutkov v zgodovini filma in umetnosti. »Še 'enem izmed' seveda zato, ker so bile umetnice in umetniki že večkrat postavljeni pred podobne dileme, le da smo zdaj na tisti točki, ko se nova tehnologija zdi kot velika neobvladljiva pošast in ne vemo, kako se soočati z njo,« pravi. In pristavi, da je bilo recimo podobno ob izumu fotografije, ko se je govorilo, da je to smrt slikarstva. Ali ob izumu filma, ko se je govorilo, da bo cenena umetnost ogrozila tradicionalne umetnosti, kot sta literatura in film. »Ne nazadnje je bilo tudi ob uvedbi digitalne tehnologije slišati strahove, da bo film zaradi opustitve filmskega traku izgubil svojo dušo.«
Tovrstni prelomi so tudi priložnost
Pri tem je poudaril, da se v nobenem od teh trenutkov največji strahovi niso uresničili. »Res je, na vsakem izmed teh prelomov se je morala filmska industrija in umetnost močno spremeniti – zamenjali so se poklici, oprema in infrastruktura –, a ji je hkrati prav to omogočilo, da je znova našla svoj smisel in živela naprej z novo tehnologijo,« je dejal in poudaril, da je lahko tehnološki napredek priložnost tudi za nove ideje. Pri čemer dodajmo, da je gospodična Norwood pač le nadaljevanje tistega, kar se v filmski industriji že dogaja. Pokojno igralko Carrie Fisher so recimo vrnili s kombinacijo posebnih učinkov in neuporabljenih posnetkov. V istem filmu, filmu Rogue One: Zgodba Vojne zvezd (2016), smo videli tudi angleškega igralca Petra Cushinga, ki je umrl že leta 1994.
Pri uporabi umetne inteligence v filmu se pojavlja precejšnja panika, ker še vedno ne vidimo meje med UI kot orodjem in UI kot samostojnim ustvarjalnim agentom, ob tem pravi Majcen, doktor sociologije kulture. »Umetna inteligenca bo filmskim ustvarjalcem močno olajšala delo na vseh področjih – lahko bo svetovala, delala popravke v obdelavi slike, montaži, zvoku ali ustvarila izjemne pripomočke na sami lokaciji snemanja. Po drugi strani pa je že zdaj realna grožnja, da bo UI sama pisala in ustvarjala filme. Ampak glede na konservativnost filmske umetnosti si je težko predstavljati, da bi to dejansko nadomestilo človeško delo.«
Sogovornik zato ugotavlja, da je precej verjetno predvsem to, da bo Tilly Norwood postala nekaj, kar v filmskem svetu v resnici že dolgo poznamo – nov animirani lik, kot so Shrek, Kung Fu Panda in Elsa, le da bo veliko bolj realističen. »Na eni strani tako res ne vemo, ali bodo UI-filmi nova zvrst filmskega ustvarjanja ali pa bo to nova nadgradnja animiranih filmov. Na drugi strani pa lahko na podlagi dejstev sklepamo, da bo umetna inteligenca kot že pri prejšnjih prelomih res spremenila filmsko industrijo, ne bo pa spodnesla njenih osnovnih temeljev in bo z novo tehnologijo živela naprej.«