Vodilno mesto na slovenskem trgu osebnih računalnikov je tudi letos obdržala slovenska podružnica družbe Compaq, ki je po odmevni združitvi ameriških računalniških gigantov HP in Compaq izvedla združitev s slovensko ekipo HP in z združenimi močmi okrepila svoj položaj tudi v Sloveniji. Direktor novega podjetja HP Iztok Dernovšek je namreč pojasnil, da je združeno podjetje letos pridobilo nekaj odstotkov tržnega deleža. To pomeni, da je HP dosegel približno 23-odstotni tržni delež na slovenskem trgu osebnih računalnikov. Posebej silovito pa je v primerjavi z lanskim letom raslo področje prenosnikov, je pojasnil Dernovšek. Pomemben tržni položaj domačih, slovenskih sestavljalcev računalnikov Dernovška ne preseneča: "Ta podjetja so na slovenskem trgu precej trdno zasidrana. Poleg tega so dvignila raven kakovosti svojih izdelkov, nekatera so se okrepila tudi v okviru finančno dobro organiziranih skupin." Po njegovem mnenju je prednost domačih sestavljalcev tudi v tem, da se hitro odzivajo in prilagodijo na novosti na trgu in povpraševanje kupcev. Pri tem je poudaril, da bodo slovenski sestavljalci najbrž še naprej močni predvsem na področju majhnih podjetij in gospodinjstev, medtem ko so tuji računalniški sestavljalci osredotočeni predvsem na večje poslovne uporabnike oz. tiste uporabnike, ki sta jim najbolj pomembna profesionalna kakovost in varnost ter ne toliko cena. Dernovšek za prihodnje leto pričakuje, da bo HP na slovenskem računalniškem trgu obdržal svoje tržne deleže. Celoten računalniški trg v Sloveniji naj bi sicer zabeležil določeno rast, ker je od zadnjega velikega nakupovanja osebnih računalnikov, pred uvedbo davka na dodano vrednost leta 1999, preteklo že štiri leta. Največji domači prodajalec osebnih računalnikov, podjetje PCX, ki je lani skupaj s podjetjem HPC prešlo pod okrilje skupine Avtotehna, je letos prodal okrog 15.000 namiznih računalnikov oz. za kar 45 odstotov več kot leto poprej. Število prodanih prenosnikov, ki jih je PCX začel tržiti šele lani, pa je letos naraslo na skoraj 1000 prodanih prenosnikov. "Rast trga prenosnih računalnikov v svetu je približno 35-odstotna, medtem ko se prodaja namiznih računalnikov veča le po nekaj odstotkov. V Sloveniji ni bistveno drugače. Zato menimo, da je v prenosnikih še velik potencial za rast," je za STA povedal direktor PCX Janko Jenko. Obenem ocenjuje, da bo PCX letos na slovenskem trgu namiznih osebnih računalnikov, kjer naj bi se skupno prodalo okrog 80.000 računalnikov, dosegel približno 18-odstotni tržni delež. Na slovenskem trgu prenosnikov, ki naj bi letos skupaj obsegal 12.000 prodanih enot, pa PCX svoj tržni delež ocenjuje na dobrih osem odstotkov. Prihodnje leto PCX načrtuje nadaljnjo rast. Po Jenkovih ocenah se namreč bistveno veča trg domačih uporabnikov in malih podjetij, ki računalnike menjavajo na približno tri leta. Poleg tega v PCX računajo na rast trga s povečanim povpraševanjem s strani gospodarstva in tudi državne uprave. "Državna uprava je bila v preteklosti relativno skopa. V naslednjem letu pa pričakujemo več tudi od njih, zato ocenjujemo, da naj bi celotni slovenski računalniški trg drugo leto zabeleležil približno 10-odstotno rast," je pojasnil Jenko. Na tem mestu je prvi mož PCX še dodal, da državna uprava zaradi nekaterih slabih izkušenj z domačimi ponudniki v preteklosti pogosto favorizira tuje računalniške blagovne znamke. V mariborskem Comtronu so z letošnjim poslovanjem prav tako zadovoljni. "Po enem letu in pol premora smo letos dejansko zabeležili 35-odstotno rast prodaje, v letu 2003 pa pričakujemo okrog 20-odstotno rast," je povedal direktor Comtrona Ivan Selar. Takšna rast je po njegovih besedah nujno potrebna, da Comtron ostane med vodilnimi računalniškimi hišami na slovenskem trgu. Tudi v Comtronu so letos zabeležili neverjetno rast prodaje prenosnih računalnikov. Njihova prodaja prenosnikov se je namreč povečala za 100 odstotkov (prodaja namiznih pa za 30 odstotkov), nadaljnjo močno rast pa je Selar napovedal tudi za prihodnje leto. Comtron poleg svojih lastnih prenosnikov in namiznih računalnikov prodaja tudi sisteme drugih blagovnih znamk (Asus, IBM, Compaq, Fujitsu, Dell). Obenem Selar meni, da se je na slovenskem trgu letos znova vzpostavilo ravnovesje med tujimi in domačimi prodajalci osebnih računalnikov. "V določenem obdobju, leta 2000 in 2001, so tuji računalniški proizvajalci z močnim marketingom porušili ravnovesje. Letos pa smo slovenski proizvajalci začeli ponujati bolj kakovostne izdelke. Delamo z znanimi dobavitelji oz. proizvajalci glavnih komponent osebnih računalnikov, kot so osnovne plošče, grafične kartice, diski. S tem smo naredili en premik naprej, tako da je zdaj tržni delež razdeljen približno na polovico," je povedal Selar. Na povečani tržni delež domačih blagovnih znamk opozarja tudi Jenko. Pri tem je kot glavno prednost domačih sestavljalcev računalnikov poleg povečane kakovosti izpostavil tudi hitro prilagodljivost in odzivnost na tržno povpraševanje: "Kupec je želel imeti cenejši računalnik, ki ga je hotel dobiti takoj in s konfiguracijo po svojih željah," meni Jenko. Glede značilnosti slovenskih kupcev je Selar pojasnil, da je glavno vodilo domačega uporabnika pri nakupu osebnega računalnika še vedno cena. Večji kupci pa dajo veliko več na blagovno znamko, ki jo povezujejo s pojmom večje varnosti. Obenem je dodal, da se miselnost slovenskih uporabnikov vedno bolj nagiba na stran prenosnikov. Po njegovem mnenju se bo vse več Slovencev odločilo za prenosnik kot svoj osnovni računalnik, saj se prenosnik le redko uporablja izven dosega električnega toka. Zato se na trgu že pojavljajo tudi prenosniki brez baterij. V zvezi s slovenskimi prodajnimi potmi osebnih računalnikov pa je prvi mož PCX pojasnil, da se vedno več računalnikov proda preko velikih trgovskih verig, kot so Coming, Big Bang, Merkur, Harvey Norman. To kaže na to, da računalnik ni več neka znanstvena fantastika in da postaja široko dostopna dobrina. Sicer pa se večina slovenskih ponudnikov računalnikov raje kot za verigo lastnih prodajaln odloča za franšizno prodajno mrežo. Jenko je tudi mnenja, da bo v prihodnjih letih prišlo do nadaljnjega združevanja domačih računalniških podjetij. To je po njegovem mnenju nujno potrebno za napredek ali vstop na tuje trge in preživetje na notranjem trgu EU. Slovenska podružnica ameriškega računalniškega velikana IBM je letos v Sloveniji količinsko prodala enako število osebnih računalnikov. Vodstvo podjetja pa pri tem izpostavlja povečanje vrednosti prodaje v primerjavi s prejšnjimi leti, in sicer predvsem zaradi povečane prodaje prenosnih računalnikov. V splošnem slovenski IBM na področju prodaje celotne opreme sicer beleži dvoštevilčno odstotno rast v primerjavi z lanskim letom. Po podatkih raziskovalne družbe IDC je v letu 2001 na slovenskem trgu osebnih računalnikov vodilno mesto pripadlo združenima ameriškima gigantoma HP in Compaq, katerih slovenski podružnici sta letos praktično že združili svoje poslovanje. Njun tržni delež na trgu s približno 84.000 prodanimi računalniki (upoštevana je prodaja namiznih in prenosnih računalnikov ter strežnikov) je tako znašal 21,9 odstotka. Na drugem mestu se je obdržal IBM s 13,6 odstotka, nato pa so sledila domača podjetja: PCX z 12-odstotnim tržnim deležem ter Megahit (6,7 odstotka) in Comtron (6,6 odstotka).