Vedno ko sem namreč zagledal koga, ki teče po ulici, travniku, gozdni poti, v parku... se je v meni oglasila slaba vest, ker sem neaktiven in vselej najdem smiseln izgovor, zakaj se ne gibati," je med raztegovanjem po teku v Mostecu z nasmehom razlagal 45-letni Matevž, eden izmed tisočih Ljubljančanov, ki se redno, vsaj trikrat tedensko podajo na tek.

Kot je dejal Matevž, enako pa poudarjajo tudi strokovnjaki, človek naredi miselni preskok in se loti tekanja takrat, ko se za to zares odloči. Nadaljevanje je samo vprašanje samodiscipline in volje oziroma predanosti, predvsem pa, to je še posebej pomembno, če ne celo ključno, pravilnega pristopa! Preobrazba iz ležernega in neaktivnega zapečkarja se ne bo zgodila čudežno in čez noč. Nekaj truda, znoja, predvsem pa vztrajnosti pri odločitvi, bo treba vložiti, če je vaša odločitev o rekreiranju resna. Po drugi strani pa imajo ljudje o teku napačno predstavo, zato jih še vedno teče manj, kot bi jih lahko.

Najpogostejša zmota začetnikov je namreč, da želijo takoj preteči velike razdalje v najkrajšem možnem času. To je razlog številka ena, da "delovna vnema" mnogih, ki so se lotili projekta tek, hitro uplahne. In to ne čudi, kajti pojavijo se bolečine (v mišicah, pod rebri...), težko dihanje, nemalokrat tudi poškodbe, razbolelo telo pa naravnost vpije po tem, da ga nehate mučiti. Pravilen pristop, pravzaprav zlato pravilo vsakega začetnika je, da se nikakor in pod nobenim pogojem ne sme obremenjevati s hitrostjo teka. Ko se lotite zadeve, kombinirajte tek in hojo, pri čimer je razmerje povsem poljubno. Sprva tecite pol minute, temu naj sledi minuta hoje in tako naprej trideset minut. Raje kot hitrost podaljšujte razdaljo, držite se pravila: bolje dlje, kot hitreje. Zakaj? Bistvo vsega je, da znate prisluhniti sami sebi, svojemu organizmu in telesu. Pri športanju se boste zabavali le, če bodo obseg, vsebina in intenzivnost prilagojeni vašim sposobnostim. Vaš prvi cilj je namreč povečati vzdržljivost, to pa je pri ljudeh, ki nimajo kondicije, postopen proces, začetniki pa z obremenitvami radi pretiravajo. Četudi boste čutili, da sta vaš dihalni in srčno-žilni sistem brez težav kos vašim željam, pa bodite previdni, kajti misliti morate tudi na svoje sklepe in mišice, ki pa tega ne bodo tako zlahka dohajale. Drugače povedano: aerobne zmožnosti naraščajo hitreje, kot pa zmožnosti mišic, sklepov in vezi, kar posledično pomeni, da boste danes odtekli enkratno, jutri pa vas bodo podrle posledice prenaporne vadbe in boste trpeli zaradi mlečne kisline v mišicah (po domače povedano, imeli boste muskelfiber). Torej pazite na stopnjo obremenitve! Če ste začetnik imejte v glavi, da prepočasen tek ne obstaja.

Gotovo se spomnite, kako je teči in govoriti hkrati? Nekaj časa še gre, potem pa poide najprej sapa, potem pa se ustavijo še noge. Pravilen ritem teka, torej ravno pravšnji, je kadar lahko med gibanjem govorite, pri čemer niste še dodatno zadihani. Če lahko počnete oboje hkrati, potem je vaša hitrost pravšnja, če ne morete, ste na poti prehitro. Tek naj bo umirjen in sproščen. Dihajte skozi nos in usta - globok vdih in dolg izdih. Na rekreacijo se lahko podate tudi v družbi, vendar pazite, da si izberete pravšnjo. Vaš tekaški partner mora biti v približno enaki kondiciji kot vi, saj boste v nasprotnem primeru podlegli pritisku in želeli odteči enako, kot oseba, ki je bolje pripravljena, to pa pomeni, da boste skoraj zagotovo tekli v preostrem ritmu, posledic pa verjetno ni treba ponovno omenjati.

Še enkrat opozarjamo, da se na začetku ne obremenjujte s tem koliko ste pretekli in kako hitro. Če ste se zadeve lotili pravilno, po teku ne boste utrujeni, temveč ravno nasprotno. Mar še ne veste, da tek poživlja?