Kakorkoli že, eno dejstvo ostaja nespremenjeno - balonarstvo je najstarejša panoga letalstva in tudi prvo vozilo na motorni pogon.

Kar pa zadeva Slovenije, je skupina letalskih navdušencev leta 1976 doma oblikovala tehnične načrte in sešila balon z namenom, da bi lahko dvignil jadralnega zmaja na višino 10.000 metrov. 11. novembra 1978 je ta popolnoma 'domač izdelek' z vsemi pomanjkljivostmi doživel premierni let, opravil pa ga je pionir slovenskega balonarstva Slavko Avi Šorn, legenda slovenskega balonarstva. Omenjena skupina začetnikov balonarstva na slovenskem je zaradi pomanjkanja stikov z balonarji po svetu in balonarstvom nasploh, sama preizkušala različne modifikacije opreme, razvijala sisteme za krmarjenje balona ter iskala optimalne rešitve. Sledilo je več uspešnih poletov in zaradi pomanjkanja denarja so se kmalu povezali s komercialno dejavnostjo (namestitve napisov na kupole balonov). In tako se je začelo.

Kakšne izpite in tečaje mora človek opraviti, preden lahko postane pilot balona?

Za športnega pilota prostoletečega toplozračnega balona se v Sloveniji izpit opravlja pred državno komisijo. Potrebno znanje učenec pridobi v eni od balonarskih šol. Za pridobitev izpita, ki pilotu dovoljuje osnovno letenje je dovolj 16 ur letenja in pozitivno ocenjen pisni izpit, ki je sestavljen iz sedmih predmetov, zaradi varnosti pa je velik poudarek na meteorologiji.

Kako dolgotrajen je ta postopek in koliko finančnega vložka zahteva?

V optimalnih pogojih je moč osvojiti teoretično znanje in opraviti praktični del letenja v šestih mesecih. Ocenjeni stroški znašajo približno 2000 evrov.

Koliko je pravzaprav vseh balonarskih navdušencev pri nas?

Pilotov z veljavnimi licencami je trenutno v Sloveniji okoli 110, število navdušencev, ki se s športom ukvarjajo v prostem času in na tak ali drugačen način prispevajo k njegovem razvoju, pa ocenjujem na dvakrat toliko. Število potnikov, ki se nekajkrat odpravijo na let z balonom, pa je ogromno - te vsekakor štejemo med balonarske navdušence.

Kaj običajno rečejo ljudje, ko je za njimi prva vožnja z balonom?

Ljudje imajo pred poletom zelo različna pričakovanja, na sam polet pa se odzovejo večinoma zelo podobno. Največ jih pričakuje lep razgled, doživetje občutka lebdenja v zraku in predvsem nevsakdanje doživetje v naravi, na svežem zraku. Nekatere zanimajo tudi tehnične podrobnosti o letenju z balonom in pridejo z mnogo predznanja na sam polet. Manj je takšnih, ki si želijo adrenalinskih doživetij, ki jih pa pri balonu ni veliko. Občutki doživetja so pa pri vseh zelo podobni, popolno navdušenje in želja po ponovnem letu.

Mnogi se bojijo višine, letenja... Kako nevarno je balonarstvo?

Tisti, ki se močno bojijo višine, gre namreč za prirojen strah, ki ga v manjši ali večji meri imamo vsi, se običajno pač ne odločijo za polet. Če pa iz različnih razlogov le pridejo, denimo, ker so polet dobili kot darilo za rojstni dan ali imajo željo premagati strah pred višino, jih v veliki večini že po kratkem času strah mine in presenetljivo sproščeno opazujejo okolico, po koncu pa so izjemno hvaležni za novo izkušnjo. Kar pa se tiče varnosti je balonarstvo najvarnejša oblika letenja. Statistično gledano je varnejše kot prečkanje srednje velike ceste.

Kako visoko gre lahko balon?

Zelo visoko (državni rekord Avija Šorna je 10.600 m op. a.). Med letenjem s potniki se običajno zadržujemo od 50 do 500 metrov visoko, kar je tudi optimalno območje za lep razgled in fotografiranje. Pri obletu zemeljske oble pa so višine še veliko večje, vendar mora biti oprema temu prilagojena in temu primerno dražja. V balonu mora biti vsaj kisik za pilota, v primerih ekstremnih višin tudi komora z vzdrževanim pritiskom, oprema za shranjevanje goriva mora biti prilagojena nižjemu pritisku in temperaturam...

Koliko ljudi gre lahko naenkrat v košaro balona?

Obstaja veliko različnih velikosti toplozračnih balonov. V Sloveniji trenutno najdemo balone, ki lahko dvignejo od štiri do 24 oseb. Osebno mi je najljubši tisti za sedem ali osem, saj je to optimalna velikost, ki mu omogoča najboljši stik s potniki. V takem obsegu potnik namreč največ odnese od poleta.