Vremenski pogoji so zelo pomemben, če ne celo najpomembnejši dejavnik varnosti pri letu z balonom, zato jih je treba zelo dobro obvladati. Tako morajo piloti teh zračnih plovil poleg opravljenega izpita iz letalske meteorologije tudi brezhibno poznati lokalne mikroklimatske posebnosti.

Kupola balona je sešita iz sintetičnega materiala, spodnji obroč, ki je med letom najbližje ognjenemu plamenu, pa je iz negorljivega materiala, imenovanega nomex. Košara je vedno pletena iz vrbovih vejic, zaradi česar je lažja, bolj vzdržljiva in prožna bolj kot vsi umetni materiali, ki so jih do sedaj testirali po svetu.

Da bi postali športni pilot prostoletečega toplozračnega balona, morate v Sloveniji opraviti izpit pred državno komisijo, podobno kot v vseh državah, ki lahko izdajajo tovrsten izpit. Potrebno znanje učenec pridobi v eni od balonarskih šol. Za pridobitev izpita, ki pilotu dovoljuje osnovno letenje, je dovolj 16 ur letenja in pozitivno ocenjen pisni izpit, ki je sestavljen iz sedmih predmetov (kot že omenjeno, zaradi varnosti velik poudarek na meteorologiji). V optimalnih pogojih je mogoče osvojiti teoretično znanje in opraviti praktični del letenja v šestih mesecih, pri čemer pa stroški za vse skupaj znašajo okoli 2000 evrov.