Novembra lani je na naslove več državnih organov in medijev prišla anonimka, ki je opozorila na nepravilnosti pri razpisu ZZZS in izbiri dobavitelja plenic za odrasle, glavna tarča anonimke pa je bilo razvpito podjetje Rdečega križa Slork, ki je tudi sprožilo razveljavitev razpisa. Anonimni pisec je opozoril tudi na podjetje Merit d.o.o., češ da naj bi imelo absolutni monopol pri dobavi plenic, in na domnevno "nenavadne aktivnosti razpisne komisije". Temu delu anonimke takrat ni nihče namenjal pretirane pozornosti, zdaj, ko se bliža rok, ko naj bi razpisna komisija odločala o ponudbah, ki so prispele na ponovljeni razpis, pa se spet pojavljajo očitki na račun vodstva ZZZS.

Od najdražjega k najcenejšim

Merit namreč že od leta 1992 (kmalu po tem, ko je dobil pravice za zastopanje enega od proizvajalcev) prek ZZZS s plenicami oskrbuje domove za ostarele. Prvič je bil javni razpis objavljen šele lani, čeprav gre za posel, na leto vreden več kot pol milijarde tolarjev. Razpis je bil razveljavljen, na tokratni razpis pa je prispelo deset ponudb. Nenavadno je predvsem, da je Merit zdaj med najcenejšimi ponudniki, medtem ko je bil še na lanskem razpisu najdražji. Na vprašanje, kako so lahko še jeseni dobavo plenic ponujali za 705 milijonov tolarjev, prejšnji mesec pa so za enako naročilo zahtevali le še 590 milijonov tolarjev, je direktor in lastnik podjetja Merit Borut Kranjc odvrnil, da so pri dobavitelju uspeli doseči boljše pogoje, znižali pa so tudi svojo maržo, "tako, da nekih zaslužkov sploh ni več". Dejstvo je, da je Merit izmed vseh prijavljenih daleč najbolj znižal ceno, kar za 115 milijonov tolarjev. Doslej je za enako naročilo po naših informacijah dobival okoli 660 milijonov tolarjev na leto. Na vprašanje, ali že cena, ki jo je zdaj ponudil, ne kaže, da mu je ZZZS doslej za plenice odšteval preveč, je Kranjc odgovoril nikalno, natančnejšega pojasnila velike razlike v ceni pa nismo dobili.

Včeraj nam niti generalni direktor ZZZS Franc Košir , niti njegov svetovalec za pravno področje Marko Čadež (ki je tudi predsednik razpisne komisije), niti pomočnik direktorja za finance Janko Štok niso znali povedati, koliko natančno je Merit lani dobil od ZZZS. Omenjali so zgolj številko 620 milijonov tolarjev, kolikor znaša na razpisu ocenjena vrednost naročila, čeprav je podatek, koliko je doslej letno znašala pogodba, ključen: pokazal bo namreč, za koliko je bil Merit doslej preplačan oziroma da bi ZZZS, če bi že pred leti objavil javni razpis, prihranil kar nekaj denarja. Med prvim naročilom leta 1992 in zbiranjem ponudb leta 1996 so minila štiri leta, prvič pa so javni razpis objavili šele lani, torej pet let po zadnji pogodbi, čeprav je bila osnovna pogodba podpisana le za tri leta. Toda namesto, da bi ob njenem izteku leta 1999 ZZZS objavil nov razpis, je septembra tega leta podpisal le aneks k pogodbi o zvišanju cene.

Ker je sam Košir dejal, da je njihov cilj najnižja cena ob enaki kakovosti (za dokaz je navedel, da so lani izbrali cenejše podjetje Simps`s, a je bil razpis razveljavljen), nas je zanimalo, zakaj že prej niso objavili razpisa. "Saj smo zbirali naročila, leta 1992 in 1996, nato pa lani." Na naše vztrajanje, da bi lahko razpis kljub vsemu objavili že prej, saj je sedanji razpis pokazal bistveno nižje cene, pa je odvrnil, da o razpisu, ki še traja, ne sme govoriti, in da so razpis pač objavili, ko so bili za to izpolnjeni pogoji. Koširju so sicer znani očitki, da naj bi ZZZS že leta favoriziral Merit, toda poudaril je, da ne držijo.

Milijoni za klub

Merit pa se pojavlja tudi kot glavni sponzor Plavalnega kluba Merit Triglav Kranj, katerega predsednik je Darjan Petrič , svetovalec generalnega direktorja ZZZS za področje informatike, njegov oče Drago Petrič pa je bil do leta 2000 Koširjev pomočnik. "Sponzorji kluba smo postali, ker ni šlo za velik denar. Poleg tega so pristali, da bo naše ime v imenu kluba," je pojasnjeval Borut Kranjc. Zavrnil je očitke, da bi obstajala povezava med sponzoriranjem in pogodbo z ZZZS. Podobno trdi tudi Darjan Petrič. Po njegovih besedah je bila sponzorska pogodba z Meritom sklenjena kot večina drugih, ob posredovanju starša plavalca. "Šele tik pred podpisom pogodbe sem izvedel, da je Merit poslovni partner ZZZS. Direktorja Merita sem spoznal ob podpisu pogodbe. Še najmanj pa sem kakorkoli sodeloval, ko so izbirali najugodnejšega dobavitelja," je zagotovil Petrič. Koliko natančno znaša sponzorski znesek Merita, nam ni želel razkriti. Po naših informacijah naj bi šlo za okoli šest milijonov tolarjev na leto.

Zanimivo, Košir trdi, da je za to, da je Merit tudi sponzor kluba, ki ga vodi njegov svetovalec, izvedel šele prejšnji teden.