Na avtocesto naj bi R. H. zapeljal na Vrhniki, vendar se je proti Postojni odpravil po napačnem voznem pasu. Kar nekaj časa je vozil po avtocesti, preden je v bližini izvoza za Logatec silovito trčil v avtomobil, beli peugeot 306, v katerem je bila 31-letna voznica. Vozilo R. H., citroën ZX, je bilo popolnoma zmečkano, v nesreči pa je oplazil tudi tovornjak, ki je pravilno pripeljal nasproti. Voznik je umrl že na kraju nesreče, voznico pa so s hudimi telesnimi poškodbami odpeljali v ljubljanski klinični center. Po podatkih policije je slednja zunaj smrtne nevarnosti. Policisti so obvestilo o avtomobilu, ki pelje po napačni strani, dobili ob 8.38, šest minut kasneje se je R. H. zaletel.

Ni prva nesreča

"Vožnja po prometnem pasu v nasprotni smeri na avtocestah ni prav pogost pojav," je povedal Robert Sušanj , vodja oddelka za nadzor in prometne nesreče pri generalni policijski upravi. Kljub temu se vsake toliko časa zgodi. Lani je bilo na primer nekaj takšnih primerov na ljubljanski obvoznici. Ta prometna nesreča torej ni prva te vrste. Pred tremi leti je bila precej odmevna nesreča v bližini Sežane, ko je 73-letni voznik yuga peljal po avtocesti proti Sežani in avto nenadoma obrnil. Nazaj se je odpeljal po napačni strani in čelno trčil v volkswagen sharan, ki je pripeljan nasproti. Voznik v yugu je bil takoj mrtev. Tudi v Avstriji imajo policisti opraviti s takimi primeri. Njihova statistika iz leta 1999 kaže, da sta v tem letu v napačno smer po avtocesti zapeljala dva voznika na dan. Na vprašanje, zakaj je tako, je več odgovorov. To je lahko zaradi zmedenosti voznika, pomanjkanje orientacije, pogosto je voznik vinjen ali pa gre vzrok iskati celo v samomorilnih namenih. V tokratnem primeru bode v oči predvsem podatek o starosti voznika. Tudi v omenjenem sežanskem primeru je bil za volanom starejši moški. Je morda v tem iskati vzrok teh dveh tragedij?

Starost lahko vpliva

Področje prometa in vpliv starosti na vozne sposobnosti dobro pozna dr. Marjan Bilban iz zavoda za varstvo pri delu. Opozarja sicer, da je o včerajšnji nesreči še težko soditi, saj še ni dovolj podatkov, vendar je lahko vzrok tudi starost voznika. Strokovne raziskave namreč kažejo, da se starejši ljudje v povprečju slabše odrežejo predvsem pri opravilih, ki zahtevajo veliko hitrost, dolgotrajno zbranost, pozornost na podrobnosti, hitro prilagajanje in podobno. V vožnji se torej mnogi ne znajdejo tako dobro kot mlajši vozniki. "Statistika tudi kaže, da so starejši vozniki pogosteje kaznovani zaradi prekrškov v zvezi z neupoštevanjem prometnih znakov, vendar manjkrat zaradi prehitre vožnje ali okvar opreme," dodaja Bilban. Ob tem opozarja, da je težko posploševati, saj so ljudje različni in če je nekdo pri 80 letih še popolnoma čil, nekdo drug za volan ne bi smel že pri na primer 70. letu starosti. Kljub temu pa meni, da bi morali pri nas spremeniti zakonodajo. Zakon določa, da je kontrolni pregled obvezen šele pri 80. letu starosti, kar je po njegovem mnenju prepozno. Od 18. leta, ko je tak kontrolni pregled obvezen, do pozne starosti mine 62 let. V večini drugih evropskih držav imajo bolj stroga pravila. V Veliki Britaniji je za starejše voznike pregled po 70. letu starosti obvezen vsaka tri leta, na Portugalskem na vsaki dve leti, v Italiji dovoljenje obnavljajo vsakih deset let, po 65. letu starosti pa so pregledi še pogostejši. Po mnenju Marjana Bilbana bi se morali bolj zgledovati po tujih izkušnjah in predpisih.

Vprašanje zakonodaje

Za zdaj je v zakonu o varnosti cestnega prometa zapisano samo, da mora na kontrolni zdravniški pregled voznik, za katerega se sumi, da zaradi bolezni ali drugih zdravstvenih razlogov, pa tudi alkohola, mamil ali drugih psihotropnih snovi ni več sposoben varno voziti. Predlog za kontrolni zdravniški pregled lahko podajo policisti, če nekoga v dveh letih trikrat obravnavajo zaradi prekrška in ga predlagajo sodniku za prekrške. 169. člen istega zakona omenja, da če se med pregledom ali zdravljenjem dvomi o voznikovi telesni ali duševni zmožnosti, ga mora policist opozoriti in mu svetovati kontrolni pregled pri pooblaščeni zdravstveni organizaciji. "Večina starejših ljudi neha voziti sama od sebe. Ponoči ne vidijo več dobro, ne reagirajo več pravočasno. S starostjo določene sposobnosti vsekakor pojenjajo, vendar lahko nekdo še pri 90 letih normalno deluje. Poznam pa kar nekaj mlajših ljudi, s katerimi se ne bi nikoli vozil," ugotavlja psiholog in profesor na filozofski fakulteti dr. Marko Polič , ki se veliko ukvarja tudi s prometom. Starejši ljudje lahko marsikaj nadomestijo tudi z izkušnjami.

Dobra označenost

Res pa je tudi, da cestni sistemi včasih niso povsem razumljivi ali so celo dvoumni. Prometno okolje je starejšim ljudem zagotovo premalo prilagojeno in bi bilo lahko do njih bolj prijazno, pravi Polič. Starejših ljudi seveda ne moremo kar izločiti, vendar so potrebni redni pregledi, je še pristavil. Dovozi na avtoceste morajo biti dobro označeni tako s talnimi kot z drugimi oznakami, dodaja Robert Sušanj. Po oceni policistov so oznake pri nas ustrezne. V preteklosti pa je bilo nekaj izjem. V Vrbi, na primer, se je zgodilo nekaj nesreč zaradi pomanjkljive prometne signalizacije. Več voznikov je z dvopasovnice, ki se je priključila na avtocesto, zapeljalo na levo namesto na desno stran in so se tako znašli na napačni strani. Tam so stvari uredili tako, da so prometni strokovnjaki dodali dvojno črto in prometne znake. V tujini je mogoče primere vožnje v napačni smeri na avtocesti velikokrat preprečiti tudi s pomočjo centrov za videonadzor, s katerimi je pokrit celoten avtocesti križ. Tako lahko, ko je to potrebno, zaprejo določen del avtoceste in preprečijo najhujše. Nekaj podobnega si v prihodnosti, kot pravijo strokovnjaki, obetamo tudi pri nas. Vendar bo treba najprej do konca zgraditi avtocesti križ. V včerajšnjem primeru je zanimivo še to, da je R. H. v vozilu, kot je bilo videti v razbitini, prevažal slonove okle in razne kipce iz slonovine.

Starost in vožnja

V obsežni študiji, v kateri je sodelovalo več držav, so strokovnjaki ugotovili, da so starostniki med 65. in 70. letom večinoma še vedno sposobni upravljati vozilo, delež je velik še do 75. leta starosti, do 80. leta so za vožnjo spodobni le še nekateri, po tej starosti pa po tej raziskavi ljudje praviloma niso več sposobni za vožnjo. Izkušnje tudi kažejo, da so starejši ljudje, upoštevajoč razmerja (če statistika torej upošteva, da je starejših od 65 let že tako precej manj na naših cestah), v prometu najbolj ogroženi.

Kako se izogniti nasproti vozečemu?

In kaj sploh storiti v primeru, ko po radiu voznike obvestijo, da na avtocesti avtomobil drvi v napačni smeri? Strokovnjaki svetujejo, naj se vozniki držijo desnega pasu, naj zmanjšajo hitrost in, če je mogoče, na najbližjem parkirišču počakajo, da nevarnost mine.