Nikoli doslej se nisem lotila proučevanja arhivskega gradiva o tem, kako sta se pod hudimi pritiski različnih političnih operativcev znašla moja starša, oba otroka očetov, obsojenih na smrt. Z očetom, Aljošo Furlanom, ki je umrl pri mojih dvanajstih, o tem nisem mogla govoriti, mama pogovora o vsem tem ni zares zmogla. Zagotovo pa vem, da je bil Boris Furlan, potem ko so ga izpustili iz zapora, hudo bolan, zlomljen človek, politično in socialno povsem umaknjen. Z ničemer mu ni bilo več mogoče škodovati. Vsa škoda je bila že storjena.

Ne vem, kako je s sramotilnim stebrom, kamor Alenka Puhar zmagoslavno obeša Aljošo Furlana zaradi razkritja, vsaj zame, da je leta 1951 postal »sodelavec« Udbe (Dnevnik, 27. 5.). Sama menim, da je neodgovorno soditi in obsojati dejanja drugih, ko ne poznaš celotne zgodbe in ko so bile izbire samo med zlom in še hujšim zlom. O dedovih političnih aktivnostih vsebinsko itak ni bilo kaj poročati, ker jih ni bilo. Pri njegovih maloštevilnih kritičnih komentarjih na račun politike pa je težko presoditi, kaj je v povzemanju pogovorov med očetom in sinom profesorjevo stališče, kaj pa morda tudi Aljoševo. Mislim, da je sin svojega bolnega očeta celo dovolj spretno zaščitil pred nadlegovanjem in obsedeno sumničavostjo Udbe. Ocena vsakogar od nas danes je seveda subjektivna.

Alenka Puhar gre s sramotilnim stebrom še dlje. Ocenjuje, da je moralna senca zaradi tega padla kar na vse Furlane, tudi name. Morda v njenih očeh. Sama zavračam žigosanje novih generacij z etiketo, da so politični dediči preteklih ideologij ali dejanj svojih prednikov. Vsak človek je sam svoj in se, tako kot vsaka generacija posebej, na novo opredeljuje do problemov sedanjosti in prihodnosti. Preteklost pa lahko zgolj spoznava in jo sprejema táko, kot je bila. Ne moreš biti borec za človekove pravice, hkrati pa posamezniku ne priznavati njegove individualnosti. Nihče ni podaljšek kogarkoli ali česarkoli, vsak odgovarja le za svoja dejanja. Etiketiranje pa, nasprotno, lahko vodi v škodljivo posploševanje in lahkotno preslikovanje dejanj enega na kogarkoli ali kar na vse druge.

V polemiki izpred dveh let, ki jo sedaj obnavlja Alenka Puhar, sem predvsem nasprotovala poskusom, da bi Boris Furlan postal nekakšna politična zastava zagrizenih antikomunistov. Ti resda izčrpno odstirajo določene sence preteklosti. A se ob tem zdi, da bolj ko se ta že zdaj odmaknjena preteklost oddaljuje, bolj besno udrihajo po njenih sencah in se ob tem čudijo, zakaj jim mlade generacije v tem boju ne sledijo. Boris Furlan na vlogo dekoracije za katerokoli politično grupacijo ni pristal. Niti takrat in ne bi niti danes. Za intelektualca njegovega kova bi bil to, verjamem, moralni škandal.

Še to. Alenka Puhar je priznala, da je v oddaji Intervju TVS zamešala dve osebi in ravnanje ene osebe enostavno pripisala tudi drugi. Meni. Čeprav neutemeljeno dvomi, da sem vesela knjige, ki skozi pisma Borisa Furlana odstira sence preteklosti, njeno opravičilo sprejemam. Moj popravek je 28. 5. objavila tudi TVS.

Špela Furlan, Ljubljana