V Varisu Lendava jim je uspelo z eno potezo rešiti obe težavi – z uvedbo Varis Akademije so v kolektiv uspešno vpeljali medgeneracijsko učenje in tudi nekatere nenačrtovane, a dobrodošle izboljšave. »V Varisu smo opažali potrebo po kvalificiranem kadru, ki ga na trgu dela zaradi deficitarnosti teh poklicev ni bilo več mogoče najti. Hkrati smo se zavedali, da je naša delovna sila iz leta v leto starejša. Zato smo vpeljali projekt Varis Akademije,« pove Matej Furlan, vodja splošne službe v Varisu Lendava. Kot pravi, je njen namen pomoč tako pri zagotavljanju kadra, ki je potreben za izvajanje del, kot pri zagotavljanju medgeneracijskega prenosa znanja s starejših, izkušenih delavcev s potrebnimi znanji na mlajše. »Prav tako je bil eden izmed osnovnih ciljev razbremeniti starejše delavce težaških del, ki se pojavljajo v gradbeništvu, da jih lahko v podjetju zadržimo dalj časa in ne odhajajo v predčasne upokojitve ali – huje – da niso zadnja leta več na bolniškem dopustu kot na delu,« še doda.

In kako poteka urjenje na njihovi akademiji? Kot pojasni Furlan, gre v enem segmentu za usposabljanje novih zaposlenih za dela, za katera sicer niso usposobljeni, in poda primer natakarja z gostinsko izobrazbo, ki se želi preizkusiti v gradbeništvu ali na terenu v tujini: »Z mentorjem – starejšim delavcem, ki skrbi zanj in ga usposablja – mu nudimo zaposlitev in hkrati učenje za samostojno delo,« pove in doda, da se »tako rekoč 'šola' pri nas in hkrati prejema plačo«. To »šolanje« je v celoti sestavljeno iz praktičnega učenja, torej ne gre za teoretični prenos znanja, še pojasni.

Nepričakovani, a dobrodošli učinki

Seveda pa je prenos znanj in veščin pri medgeneracijskem učenju dvosmeren – tako kot se lahko mlajši marsikaj naučijo od starejših, si tudi starejši lahko razširijo obzorja ob pomoči mlajših. Enako je na Varis Akademiji. V njenem drugem segmentu mladi delavci usposabljajo starejše za kvalificirana dela, ki so lažja – Furlan pri tem ponudi primer, ko se starejši zidar usposablja za vodovodnega inštalaterja: »S tem se ga razbremeni težaških del, hkrati pa gre za medgeneracijski prenos znanj. Ker delata v paru, je konec koncev delo bolj zanimivo, pride tudi do prenosa drugih znanj (delovnih navad, veščin komuniciranja, reda in discipline, digitalnih znanj).«

Največ šteje ravno odziv zaposlenih. Kot pravi Furlan, opažajo, da so vsi vključeni zadovoljni, poleg hitrejšega prenosa znanj, razbremenitve težaških del in podaljšanja delovne dobe pa je prišlo tudi do drugih učinkov, na katere sploh niso računali, kot sta komunikacija in pripadnost. »Vse navedeno je v bistvu tudi eden od razlogov za sodelovanje v projektu ASI oziroma Z leti še vedno ZAvzeti. Dejstvo je, da smo prišli do faze, ko starejši sami zaprosijo za tovrstna usposabljanja, nekateri zaradi razbremenitev pri delu, drugi zaradi novih znanj, zaslužka na višje rangiranem mestu, spet tretji zaradi mentorstva mladim ali nagrad za izvajanje le-tega,« še pojasni. Spomnimo – Varis Lendava je tudi prejemnik priznanja Zlata nit: z leti še vedno ZAvzeti.

Vsakodnevno dokazujejo, da se da

In četudi so jih nekateri učinki med izvajanjem aktivnosti na Varis Akademiji presenetili, to ne pomeni, da si za doseganje takih učinkov niso aktivno prizadevali tudi na drugih področjih. Ravno nasprotno. Ob pomoči zunanjih svetovalcev so zasnovali serijo treningov, katerih namen je bil jasen – opolnomočiti sodelavce preko prenosa vrednot in organizacijske kulture Varis Lendava. Z različnih delovnih mest so izbrali 22 zaposlenih različnih profilov in izkušenj, z jasnim ciljem oblikovati ekipo, ki bo znala reševati različne izzive znotraj podjetja.

Tako je nastala ekipa Varis da se!, katere ime so si izbrali člani sami. Besedna zveza v njej izkazuje njihovo poslanstvo prenosa pozitivnega vpliva med sodelavce in zaposlene po celotnem podjetju. Omeniti velja, da je delovanje in treninge ekipe aktivno podprlo tudi vodstvo; enega izmed srečanj se je kot gostja udeležila tudi direktorica Sabina Sobočan. Opolnomočeni člani ekipe so po zaključenih treningih postali promotorji in pozitiven zgled skupnih vrednot in ciljev, ki jih širijo med svojo socialno mrežo v podjetju. S tem se prizadevanja za utrjevanje vezi in gradnjo dobrih medosebnih odnosov uresničujejo na vsakodnevni ravni.