Status je nastal na temeljih podjetja, ki ga je ustanovil Branko Čulig, oče sedanjega direktorja Marka Čuliga. Najprej je imel kovinoplastiko v Beli krajini, nato je na Hrvaškem ustanovil veliko podjetje, ki se je ukvarjalo s proizvodnjo gospodinjskih pripomočkov, vendar je slednje v začetku devetdesetih zaradi več dejavnikov propadlo. Leta 1995 se je v sodelovanju z nemškim partnerjem Genius rodil Status, ki je prvi uspeh doživel s stekleno pokrovko za pečenje. Kmalu zatem je kot prvi na svetu nastal patentirani rezalnik česna in kasneje še rezalnik čebule, znan kot »nicer dicer«, ki je bil globalna uspešnica televizijske prodaje. V zgodnjih dvatisočih je podjetje začelo izdelovati vakuumske aparate in vakuumske posode za hrano, na kar je osredotočeno še danes, pravi Marko Čulig, ki je začel v Statusu delati leta 2004, leto prej pa se je podjetju pridružila sestra Ana, s katero danes skupaj vodita podjetje.

Ekskluzivni dogovor s Zwillingom

»Partnerstvo s podjetjem Genius, ki so se mu ponudile boljše priložnosti v Aziji, se je več ali manj končalo leta 2008 in od takrat plujemo sami,« pravi Čulig in nadaljuje, da so bili takrat pred velikimi izzivi, kako preživeti sami. »Da smo prebrodili krizna leta, smo se močno osredotočili na lokalne trge, za nas sta to Slovenija in Hrvaška, potem pa smo intenzivno sodelovali na svetovnih sejmih in si tam nabirali nove poslovne vezi. Počasi smo se stabilizirali in ko smo na domačem trgu zgradili bazo kupcev, je klecnil Merkur, tako da smo komaj preživeli. Ko smo ugotovili, da domači trg ni dovolj, smo se začeli intenzivno širiti v tujino. Poslovanje je šlo z leti gor in dol, a se je v letih 2016 in 2017 stabiliziralo, da lahko normalno živimo.«

Podjetje je z leti razširilo prodajni asortima pod lastno blagovno znamko. Prvenstveno je specialist za shranjevanje hrane v vakuumu, ki je globalno nišno področje, vendar proizvaja tudi druge izdelke, denimo od leta 2012 sistem za niveliranje keramičnih ploščic Easytiler, ki mu prinaša soliden promet. V zadnjih letih se podaja tudi v gastro segment. Danes je Statusov zelo pomemben strateški partner Zwilling J.A. Henckels, ki je zelo znano nemško podjetje s skoraj tristoletno tradicijo. »Leta 2018 smo se spoznali na sejmu IFA v Berlinu in v precej kratkem času sklenili poslovne zaveze,« pravi Marko Čulig, »mi kot ponudnik znanja in izkušenj, Zwilling pa z željo po proizvodnji variacij naših izdelkov pod njegovo blagovno znamko za svetovni trg.« Seveda so tudi količine za ameriški, nemški in japonski trg neprimerljivo večje, poudari in doda, da so s Zwillingom podpisali ekskluzivni dogovor še za naslednji dve leti. To seveda ne pomeni, da Status ne išče novih prodajnih kanalov in kupcev.

Rast na obstoječih trgih

Direktor vidi priložnost za rast v deglobalizaciji in na drugem mestu v dejstvu, da je hrana zaradi krize čedalje dražja, zato jo je treba primerno shranjevati in podaljšati njeno svežino. Lani je podjetje na domačem trgu, kjer je z lastno znamko prisotno pri vseh tehničnih trgovcih, prodalo okoli sedem odstotkov izdelkov, letos je ta odstotek že višji, med tujimi trgi pa izstopajo Nemčija, Francija, Slovaška, Češka, Belgija, Nemčija, Skandinavija in baltske države. Evropa je preko malih distributerjev dobro pokrita, ali bi se lahko blagovna znamka še širila, pa je odvisno od posameznega trga, poudari Čulig. »V določenih krogih smo dobro znani, ne moremo pa konkurirati velikim igralcem na trgu. Na določenih trgih, kot so baltske države, Češka in Slovaška, kjer smo prisotni že deset let, pa bo naša znamka počasi pridobivala na veljavi. Še vedno so tržni deleži majhni, a to je tek na dolge proge.«

Na vprašanje, kje vidi podjetje čez pet let, Čulig odgovarja, da bo imelo še nekaj večje tržne deleže in še več kupcev. Ker razvoj ne spi, računajo na preboj s kakim novim izdelkom. Vedno se bodo igrali z vakuumom, pristavi in pove, da ima razvoj v podjetju pomembno vlogo. Skupina, ki se z njim ukvarja, je sicer majhna, a ima veliko izkušenj. »Treba je imeti odprte oči za to, kaj trg potrebuje. V vseh teh letih smo zbrali veliko število partnerjev na veliko trgih in kupci vedo, da se lahko obrnejo na nas in tudi ponudijo svoje ideje ali predlagajo izboljšave. Ker smo majhni in prilagodljivi, se tu odpirajo različne priložnosti. Tako smo francoskemu kupcu, ki je eden večjih prodajalcev sokovnikov na francoskem trgu, letos naredili vakuumsko stekleničko za shranjevanje svežega soka. Enostaven produkt, ki ga verjetno ne bi bilo, če nam kupec ne bi predstavil svoje ideje, mi pa smo jo uresničili.«

Proizvodni prostori za zdaj zadoščajo

Status ima poslovne prostore na lokaciji nekdanjega Novoteksa v Metliki, kjer je okoli 1500 kvadratnih metrov pisarn in proizvodnje, skladišče je veliko okoli dva tisoč kvadratnih metrov in dvorišče še dva tisoč. Letos so dogradili 500 kvadratov novega skladišča za končne izdelke, prihodnje leto bodo preuredili proizvodne prostore zaradi naraščajoče proizvodnje vrečk in rol za vakuumiranje. Trenutno nimajo potrebe po veliki širitvi, saj na sedežu podjetja poteka le proizvodnja vrečk in rol. Tukaj tudi montirajo in skladiščijo končne izdelke pod lastno blagovno znamko (izdelke pod Zwillingovo znamko izdelujejo na Kitajskem), medtem ko brizganje plastike in preoblikovanje kovin na Statusovih orodjih in z njegovimi materiali delajo kooperanti. Če pa bi v prihodnje zaradi novih poslov morali zgraditi novo tovarno, je prostor za to v industrijski coni v Metliki, doda Čulig.

V podjetju je zaposlenih okoli 50 sodelavcev različnih profilov. Poslovodstvo tvori ožja skupina, v njem pa je poleg direktorja tudi njegova sestra Ana, ki je prokuristka. Delo sta si razdelila po kompetencah, saj je on strojnik in ekonomist, zato se bolj ukvarja s financami, razvojem in prodajo, ona pa je komunikologinja, zato skrbi za kompletno komunikacijo, prav tako se ukvarja s prodajo in več dela s kadri. Status spodbuja tako karierni kot osebni napredek vseh zaposlenih, svoje znanje pa deli tudi z mladimi. Podpirajo lokalne organizacije, ki povezujejo skupnost in pomagajo ljudem na poti k samostojnosti, in delijo pobude lokalnih društev in organizacij ter s tem pozivajo zaposlene, da z majhnimi gestami vračajo skupnosti.