Že kot otrok sem rada gledala oddaje o planetu in živalih. In takoj, ko sem začela malo bolje razumevati angleški jezik, sem spoznala sira Davida Attenborougha. Njegove oddaje o našem planetu in živih bitjih na njem me še vedno prevzamejo. Najprepričljivejši pa je njegov glas. Njegov glas me uspava in izjemno rada si naložim oddaje, v katerih sir David opisuje življenje živali, ker me popeljejo v globok spanec. Poskusite, deluje. Z mehkobo svojega glasu zna sir David najbolj hude in nevarne živali predstaviti tako, da jih takoj vzljubimo. Odlično prepozna človeške lastnosti in navade vseh bitij na našem planetu in v kombinaciji s filmom me vedno popelje nekam daleč, v čarobni svet odkrivanja novega in predvsem v svet, kjer je poslušati in slišati izjemno pomembno. Živali namreč uporabljajo svoj sluh kot svojo najmočnejšo obrambo in najpomembnejše orožje. Prepoznati nevarnost ali zaznati deročo pitno vodo za preživetje je ključnega pomena za njihovo vsakdanje preživetje.

Aktivno poslušanje

Pa ljudje? Znamo tudi mi uporabljati ta izjemni čut, kot ga uporabljajo živali? Znate kot direktor in vodja slišati svoje zaposlene? Prepoznati potencialne izzive v organizaciji, o katerih govorijo vaši zaposleni? Znate slišati sporočila konkurence, ki lahko pomenijo tržno nišo za vaše produkte ali storitve? Veliko delam z menedžerji in vodji, ki prek coachinga prepoznavajo, kako pomembno si je vzeti čas za pogovor. In ne le tistega enosmernega, kjer z asertivnim načinom komunikacije posredujejo ključne informacije svojim sodelavcem. Predvsem pogovor s sodelavci, pri katerem poslušajo, si vzamejo čas, da slišijo o izzivih in izjemnih predlogih. Pa vendar se to dogaja le redko. Vsi vemo, kako poln obveznosti zna biti delovnik in kako ključnega pomena je dosegati dobre rezultate, poskrbeti za stranke in njihove zahteve, doseči prodajo in dobičkonosnost, ki zagotavljata prihodnje investicije. Pa vendar je zanimivo, kako pogost izziv je za vodstvene delavce prav aktivno poslušanje.

In kaj aktivno poslušanje je? Edino zlato pravilo je, da si iskreno vzamete čas, da želite nekoga zares tudi slišati. Ob tem naj vas iskreno zanima, kaj imajo povedati, kako razmišljajo, kako prepoznavajo priložnosti, kje imajo težave. To, da znate kot vodja jasno predstaviti cilje in postaviti strategijo vašega podjetja ter s tem omogočite hitro rast vašemu podjetju, je izjemnega pomena, saj tako pridobite pozornost in gradite zaupanje med sodelavci. Da bi izkazali iskreno spoštovanje, pa jih morate aktivno poslušati. Pri tem uporabite svojo empatijo in poskušajte razumeti tudi vsebino med vrsticami. Prav tu se skriva največ zlatih priložnosti, da prepoznate potencial in razvojne priložnosti zaposlenih. Če v svoji glavi premlevate skrbi ali naslednjo stvar, ki jo morate narediti, niste aktivni poslušalec in tudi ne izkazujete spoštovanja.

Postavljanje odprtih vprašanj

V izjemno pomoč aktivnemu poslušanju vam je lahko postavljanje odprtih vprašanj. S tem boste svojemu sogovorniku omogočili, da začne pripovedovati zgodbo, kjer črpa ideje iz lastnih izkušenj. Tako boste spodbujali kreativnost in inovativnost. Podjetja namreč prav s tem namenom uvajajo stalni dialog med vodjo in sodelavci, da s tem preprostim pristopom spodbujajo razvoj, sodelovalne odnose in hkrati sprotno reševanje težavnih situacij. Poskusite postavljati vprašanja na sestankih ali individualnih pogovorih s sodelavci ali kolegi, ki se začenjajo s »kako« ali »zakaj«. Prepričana sem, da vam bo šlo poslušanje veliko bolje od rok. In koliko se boste lahko naučili od sodelavcev. Le čas si morate vzeti. In čas je edina spremenljivka, ki je ni mogoče kupiti. Ko ga nekomu namenite iskreno in z vsem spoštovanjem, pa pomeni najlepše darilo in je izkaz iskrenega zanimanja. In ko boste oklevali, se spomnite na sira David Attenborougha, kako čarobno in pomembno je slišati vse glasove tega planeta. 

Mag. Simona Špilak, je direktorica kadrovske agencije BOC Institute, strateška svetovalka v mednarodnih podjetjih, executive leadership coachinja in predavateljica.