»Velikokrat slišim komentarje, kaj imaš od tega, kako zmoreš prenašati čustva in težave drugih, kako se ti ljubi … Vsega tega ne bi mogla početi, če v sebi ne bi imela zavesti o kolektivni odgovornosti in ljubezni do tega, kar počnem. V naši družbi je preveč individualnosti in premalo solidarnosti,« pravi Selena Rozman, ki se je Društvu Kameleon Slovenija pridružila aprila 2017, ko so na fakulteto dobili vabilo na izobraževanje za nove prostovoljce, ki bi nudili brezplačno spletno svetovanje posameznikom z duševnimi stiskami.

Od tete Justi do …

»Nedavno sem prišla do spoznanja, da se je moja želja po pomoči ljudem rodila že v času osnovne šole. Ko sem brala revijo Pil, sem vedno najprej prebrala nasvete tete Justi in zraven razmišljala, kako bi na vprašanja, težave in dileme otrok in najstnikov odgovorila jaz. Kasneje v srednji šoli sem si celo ustvarila anonimen elektronski naslov, prek katerega sem si na različnih forumih dopisovala z ljudmi, ki so potrebovali nekoga, ki jih posluša. Takrat je bila zelo popularna stran spovednica.com in bilo mi je všeč, da sem lahko brala zgodbe ljudi, ki so jih pripovedovali brez dlake na jeziku, realistično …« pripoveduje Selena Rozman, ki pravi, da jo danes pri delu še vedno motivirajo iste stvari.

»Zadovoljstvo ljudi, ki jim uspemo pomagati, hvaležne besede, veseli me tudi, da si isto vizijo in poslanstvo delim z ostalimi prostovoljkami in prostovoljci, s katerimi v društvu ustvarjamo to mrežo pomoči. Delovanje v nevladnem sektorju mi predstavlja svobodo pri ustvarjanju, saj lahko ugotavljamo potrebe ljudi na državni ravni brez strogo določenih smernic, krpamo luknje državnega aparata, ki še dandanes ni poskrbel za urejeno področje duševnega zdravja, sodelujemo pri oblikovanju modernega sodelujočega okolja prostovoljcev in samostojnosti pri določevanju aktivnosti.«

V društvu trenutno deluje 22 prostovoljk in prostovoljcev, večinoma študentk, študentov, magistric in magistrov psihologije in biopsihologije, v kratkem se jim bo prek projekta Mavrični kameleon pridružilo še šest novih sodelavk in sodelavcev. »Projekt smo začeli oblikovati lansko leto na pobudo prostovoljcev, ki so ugotovili, da je v državi slabo posrbljeno za duševno zdravje LGBTQ+ skupnosti,« pojasnjuje Selena Rozman.

Pol leta čakanja: s paničnimi napadi

Osrednja dejavnost društva je psihološko svetovanje prek (anonimne) sinhrone spletne svetovalnice ali prek elektronske pošte. Termini za svetovanje so na voljo petkrat na teden in javno objavljeni na spletni strani društva. »Po navadi svetovanja trajajo od ure do dveh ur, zato ljudem priporočamo, da pridejo na začetku določenega termina, da si lahko vzamemo več časa. Za eno osebo pogosto porabimo tudi po dve uri,« pojasnjuje Selena Rozman.

»Osredotočamo se na rešitev usmerjeno svetovanje; ne dajemo nasvetov, pač pa skupaj z osebo, ki se obrne na nas, iščemo rešitev.« Pomembno je, da se na svetovanje ni treba naročiti, svetovalke in svetovalci so na voljo takoj. »Svetovanje je anonimno. Ko oseba pride v svetovalnico, napiše svoj vzdevek in to je to. Dobimo samo IP številko, ki jo zgolj v res nujnih primerih posredujemo naprej; če recimo zaznamo akutno ogroženost življenja uporabnice, uporabnika ali tretje osebe, ali če je prisotno nasilje nad mladoletnimi osebami.«

»Področje duševnega zdravja je v Sloveniji še vedno močno neurejeno, posledice pa najbolj čutijo ljudje, ki bi psihološko pomoč potrebovali čim prej, takoj. Na nas se obrača veliko ljudi, ki že imajo dogovorjen obisk pri kliničnih psihologih ali psihiatrih, vendar zaradi dolgih čakalnih dob na prvo obravnavo čakajo več mesecev, nato pa včasih zaradi preobremenjenosti strokovnjakov dobijo nezadostno psihološko pomoč. Predstavljajte si, kako je osebi, ki ima samomorilne misli, dalj časa trajajoča depresivna občutja in napade panike, ko sliši, da bo na vrsto za obravnavo prišla čez pol leta ali celo eno leto,« opozarja Selena Rozman.

Prav zato v Društvu Kameleon Slovenija nenehno vzpostavljajo nove projekte za pomoč osebam v stiski, ustvarjajo psihološke vsebine na poljudnoznanstveni način, ki jih objavljajo kot članke na spletni strani ali kot enostavne in razumljive objave na socialnih omrežjih Instagram in Facebook. V kratkem bodo pričeli izvajati tudi spletne delavnice, predavanja in okrogle mize. »Ponujamo storitve, ki so nujne. Ljudje se z izjemno hvaležnostjo nenehno vračajo k nam, kar pomeni, da delamo dobro,« povzema Selena Rozman in doda svoj osebni moto: »Dobro se z dobrim vrača.«