»Cene potrošniških dobrin se bodo v prihodnjem letu znatno zvišale, dokler ne bodo odpravljene motnje v dobavnih verigah ladijskega prometa ter omejitve v pristaniščih in neučinkovitosti terminalov,« so v poročilu zapisali v UNCTAD.

Globalne dobavne verige se od druge polovice lanskega leta soočajo z izrednim povpraševanjem, saj potrošniki zaradi ukrepov za zajezitev širjenja novega koronavirusa več denarja namenijo za kupovanje blaga kot pa storitev, ugotovitve konference povzema francoska tiskovna agencija AFP.

Vendar so se zaradi večjega povpraševanja pojavile težave zaradi omejenih zmogljivosti ladij za prevoz zabojnikov, pomanjkanja delovne sile in zabojnikov ter zastojev v pristaniščih. Zaradi teh težav so stroški ladijskega tovornega prevoza dosegli rekordne vrednosti »na praktično vseh trgovskih poteh«, navaja poročilo.

Generalna sekretarka UNCTAD Rebeca Grynspan je opozorila, da bo hitra rast stroškov ladijskega tovornega prometa močno vplivala na svetovno trgovino ter bo spodkopala družbeno-gospodarsko okrevanje, zlasti v državah v razvoju, dokler se pomorski prevoz ne normalizira. »Vrnitev v normalnost bi vključevala naložbe v nove rešitve, vključno z infrastrukturo, tehnologijo tovornega prometa in digitalizacijo ter ukrepi za olajševanje trgovine,« je dejala.

Vpliv pandemije covida-19 na obseg pomorske trgovine je bil lani sicer manjši, kot je bilo sprva pričakovano. Pomorska trgovina se je v letu 2020 zmanjšala za 3,8 odstotka na 10,65 milijarde ton, v letu 2021 pa naj bi se povečala za 4,3 odstotka.

UNCTAD je ocenil, da srednjeročni obeti ostajajo pozitivni, vendar so podvrženi »vse večjim tveganjem in negotovostim«. Kot so napovedali, se bo letna rast med letoma 2022 in 2026 upočasnila na 2,4 odstotka v primerjavi z 2,9 odstotka v zadnjih dveh desetletjih.