Družinsko podjetje iz Rač, ki se ukvarja s proizvodnjo orodij za tlačno litje aluminija predvsem za avtomobilsko industrijo, proizvodnjo orodij za brizganje plastike ter za oblikovanje stekla, že več kot 30 let gradi svoj posel na vrednotah, kot sta zaupanje in delavnost. In družina – najpomembnejša vrednota, ki jih spremlja že od povojev podjetja. »Prednost delovanja v družinskem podjetju je, da bo družina vedno držala skupaj. Pri drugih podjetjih partnerji niso tako povezani med sabo kot mi. Na tak način dosti lažje sodeluješ in usklajuješ mnenja, saj si med sabo brezpogojno zaupamo,« pove Miha, sin ustanovitelja Franja Gorjaka in namestnik vodje proizvodnje v podjetju.

Uspešni slovenski izvozniki

Začetki podjetja segajo v leto 1980, ko sta Franjo Gorjak in njegov oče, ki je bil med drugim tudi podjetnik v Nemčiji, po njegovi vrnitvi v domovino ustanovila prvo podjetje družine Gorjak. Takrat so se ukvarjali s tiskom na očala in svinčnike, poslovali so po vsej Jugoslaviji, leta 1989 pa sta dejavnost zamenjala z brizganjem plastike in izdelavo orodij. Naslednja leta so bila turbulentna: podjetje je začelo iskati posel v Nemčiji, tako so se z izvažanjem v tujino dokončno ustalili predvsem na območju takrat Zahodne Nemčije. Družinske vrednote so v tujini še posebno cenjene. »V tujini vedo, da bo družina največ izgubila, če gre kaj narobe, zato v nas bolj zaupajo. Bolj nas cenijo in na to karto smo pridobili že marsikateri posel,« poudari Marko, ki je v podjetju zadolžen za prodajo in je tudi namestnik direktorja. Podjetje strankam ponuja celovite rešitve: od začetnega 3D-modela do končnega izdelka oziroma izdelave, kar jim omogoča krajše dobavne roke in večjo fleksibilnost. Tudi slednje je pripomoglo, da so postali uspešni slovenski izvozniki.

Oba brata Gorjak pravita, da sta se za zaposlitev v podjetju odločila povsem po lastnih željah: »Čisto preprosto sva se sprehajala po delavnici, sama odkrivala, zakaj sploh gre, rasla sva s podjetjem in z njim živela, nikdar pa nisva bila prisiljena, da bi tukaj morala ostati. Če bi se odločila drugače, bi lahko odšla… Ampak sva ostala in živiva to zgodbo naprej.« Do podjetja čutita tudi veliko odgovornost – da ga nekoč predata v roke naslednjim rodovom. »Rodila sva se v delavnico, v kateri je bilo zaposlenih pet ljudi, danes jih je 65; vse skupaj raste in sam ne vidim razloga, da bi podjetje zapustil, delal bom v dobrobit podjetja, kot tudi moj brat in vsa družina, čeprav bi to morda za sabo potegnilo nastanek konfliktov. A navsezadnje je družinsko podjetje najpomembnejše,« dodaja Marko, ki vidi prednost družinskega podjetja v tem, da bo družina vedno držala skupaj.

Življenje s podjetjem

Oče Franjo dodaja, da je bil prenos podjetja na sinova ves čas njegova želja, zato je bil vesel in ponosen, da sta sinova svoje izobraževanje in karierno pot posvetila podjetju. Na silo, pravi, nič ne gre, prodaja podjetja po vsem vloženem trudu pa se zdi nesmiselna. Franjo je še vedno stoodstotni lastnik podjetja in upokojitve še ne načrtuje. Sinovoma želi stati ob strani, dokler bo mogoče, prenos lastništva pa bo postopen. Z ženo Aido se rada pošalita, da bosta kljub temu da je Franjo osem let starejši, v pokoj odšla sočasno. Skupno življenje doma in v poslu seveda ni enostavno in brez konfliktov, a so se jih s časom naučili brzdati. Podjetje je za vse postalo način življenja: delo sicer vedno nosijo tudi domov, a jim družinsko podjetje hkrati prinaša številne prednosti, kot je na primer bolj svobodno razporejanje delovnega časa.

Za kadrovanje v podjetju skrbi vsa družina, zaposleni pa so najbolj v rokah Franjeve žene Aide, ki ima izjemen čut za ljudi. Vrata Gorjakovih so zaposlenim vedno odprta, vsak lahko poda predloge, pride rešit morebitno težavo ali zgolj na pogovor. Tega načela se je držal že Franjo, ki je bil vedno prisoten v delavnici, in tudi na sinova prenesel kulturo, da je nujno biti del ekipe. Končne številke so po njihovem skupnem prepričanju povsem brezpredmetne, če nimaš odnosa z ljudmi. Kljub rednemu sestankovanju so redko prisotni vsi člani družine in vodstva: pogosto odločitve sprejemajo tudi ob jutranji kavi, resne zadeve pa rešujejo na kosilih zunaj prostorov podjetja.

Rast le na trdnih temeljih

Zaupanje je po Markovih besedah za Gorjakove »ena najpomembnejših vrednot, saj le na trdnih temeljih podjetje raste in dosega nove razsežnosti«. Predanost in podpora kupcem je v družinskem podjetju najpomembnejša, ob bok pa postavljajo lastne ljudi. Želijo (p)ostati sodelavcem in okolju prijazno podjetje, ki bo zgled družbi: »Ne želimo si ustvarjati megalomanskih dobičkov in živeti na veliki nogi, temveč določen delež povrniti nazaj okolju; da vse začne rasti in gremo skupaj naprej.«