Zgodba podjetja se je začela leta 2013 z gradnjo ograj in orodij za karting centre. V začetku je bilo osredotočeno na razvoj proizvoda, nato na razvoj poslovnega modela in nazadnje na razvoj uporabniške izkušnje, pojasnjuje direktor Jernej Čopi. Skozi to obdobje so razvijali orodja in kompetence ter začeli nadgrajevati svojo ponudbo dirkališčem v projekte po meri kupcev. »Karting smo pripeljali v centre za družinsko zabavo in nakupovalne centre ter ga naredili tihega, čistega in varnega. Ko smo ponudili večnivojske steze, smo odprli prostor za druge atrakcije in s tem bistveno razširili ciljno publiko zabaviščnih parkov z dirkaških navdušencev na družine, skupine prijateljev in skupine iz podjetij.«

Karting kot osrednja atrakcija

Ensol 360 je ob razumevanju formata kupcev in sposobnosti industrije nadgradil celovitost projektov in se posvetil širšemu področju zabave. S svojim inženirskim znanjem načrtuje centre za preživljanje prostega časa v notranjih prostorih, v katerih je karting osrednja atrakcija, okoli nje pa so nanizane še druge aktivnosti, ki so odvisne od tega, ali so namenjeni družinam ali odraslim. Steze za gokart običajno dopolnjujejo trampolini, lasertag (igra podobna paintballu, le da barvne kroglice zamenjujejo laserski žarki), bovling, sekiromet, arkadne igre, cone s hrano in pijačo…, gre za nabor kakih šestnajstih atrakcij, pojasnjuje direktor. Vse to je postalo del celostnih projektov, ki jih pripravljajo v podjetju prvenstveno za tuje investitorje, in vključujejo dizajn, proizvodnjo komponent, postavitev in dolgoročno podporo kupcem.

Podjetje je že od začetka močno prisotno na ameriškem trgu, kjer je približno polovica vseh zabaviščnih parkov, 40 odstotkov jih je v Evropi in deset odstotkov na Bližnjem vzhodu, v severni Afriki in na Daljnem vzhodu. Deset največjih večnivojskih karting stez je postavljenih ravno v ZDA, največji adrenalinski park pa je zaživel v Bostonu. Na vprašanje, kako se jim je uspelo uveljaviti in zrasti na zahtevnem ameriškem trgu, Jernej Čopi odgovarja, da je šlo za poslovno srečo, ki je bila rezultat prehodno pripravljenega terena in tega, da so bili v pravem trenutku na pravem mestu. Na ameriškem trgu, ki z nadpovprečnim produktom prednjači na področju zabave v notranjih prostorih, se srečujejo tudi s konkurenco, ki prihaja še iz Nemčije in Italije, vendar podjetje, ki nastopa z najdražjo znamko in obenem proda največ atrakcij, ohranja vodilno mesto na trgu.

Rekordno število projektov

V podjetju se lahko pohvalijo, da imajo v tem trenutku rekordno število projektov, ki so vsebinsko bistveno bogatejši kot včasih in tudi precej večji. Povprečen projekt se je od leta 2019 do danes povečal za več kot 40 odstotkov. »Neverjetno je, kako optimistični so investitorji glede zabave v notranjih prostorih v prihodnje. Očitno je, da tehnologije, ki so se toliko let vpeljevale v življenje, sproščajo več prostega časa in je to ena izmed industrij prihodnosti,« pove Jernej Čopi, vendar z obžalovanjem doda, da jim poslovanje otežuje globalna logistika. Komponente za zabaviščne centre pošiljajo prek Luke Koper, kar v primerjavi z ameriškimi ponudniki zmanjšuje donosnost projektov. Zato morajo prepričati investitorje, da privolijo v višjo ceno, v katero je všteta tudi logistika, doda direktor. Za pridobivanje kupcev in izvedbo posla v Ameriki sicer skrbi njihovo zastopstvo na Floridi, pisarno pa imajo še v Parizu.

Ob izbruhu koronavirusa se je javno življenje ustavilo, zaprli so se tudi zabaviščni parki. Zaradi covida so v Ensolu 360 lani doživeli 20-odsotni padec prodaje. »Investicije so zdaj sproščene in neverjetno je, kako dinamičen je trg in kako hitro se odziva,« poudarja Čopi. »O makro spremembah se pogovarjamo na mesečnem nivoju, medtem ko se je trg prej periodično prižigal in ugašal, vmes pa je bil nekaj let mrtev. Še nikoli nismo delali toliko projektov kot zdaj in zato letos pričakujemo rekorden rezultat – 11,9 milijona evrov prometa in še višjo rast.« Navdušenje nad odličnimi rezultati pa zatemni skrb zaradi nestabilnosti globalnih dobavnih verig. Podjetje precej dela z železom in polimeri ter uporablja elektronske komponente, tako da je trenutno soočeno s pomanjkanjem teh materialov. Poleg tega uporablja globalno logistiko in pošlje od 250 do 280 zabojnikov na leto iz evropskih pristanišč v Ameriko, in to v obdobju, ko ladjarji niti ponudb ne izdajajo.

Prvi v svoji tržni niši

»Če me vprašate, ali smo se v zadnjem obdobju sprostili, smo se,« pove direktor, »prihodkovno gledano in z vidika rasti absolutno, z vidika upravljanja resursov v podjetju oziroma golega menedžmenta pa ne.« »Res smo dobri v produktu in servisiranju trga, vendar ne želimo dajati vtisa, da smo obstali na mestu. Za prihodnost bomo morali delati vsaj toliko, kot smo delali doslej. Čeprav smo prvi v tržni niši, bomo morali verjetno ogromno stvari spremeniti, da bomo uspešni še naprej. Napovedi za prihodnji dve leti so obetavne, ampak je težko predvideti razmere. To je navsezadnje projektni posel, ki se hitro obrne. Še bolj intenzivno bomo vlagali v lastno infrastrukturo, prek katere bomo lahko dodatno standardizirali lastni produkt, ga s tem naredili učinkovitejšega, konkurenčnejšega in postavili nove standarde na našem super majhnem nišnem trgu v tej industriji.«

Podjetje je letos v sodelovanju z investitorjem, družbo TPLJ, v ljubljanskem BTC zgradilo večnivojski kartodrom, ki je nadgradnja obstoječe proge. Na območju nekdanje Ambasade Gavioli v Izoli pa raste nov zabaviščni center, kjer bodo tudi novi poslovni prostori podjetja in vsa potrebna infrastruktura. »Ustvariti želimo inovativno poslovno okolje, ki bo na enem mestu obsegalo moderne pisarniške prostore, izkustveno-ustvarjalni laboratorij, kjer bo podjetje skupaj z novimi naročniki snovalo nove projekte, razvojno-proizvodne prostore in skladišče. Drugi, za nas še ambicioznejši cilj pa je ponuditi infrastrukturo zabave in adrenalina tudi končnim potrošnikom iz lokalne skupnosti in širše regije. To bo živ mehanizem, ki bo na eni strani poslovnim strankam postavil uvid v njihovo lastno strategijo in lažjo odločitev sodelovanja z nami in na drugi strani vsem željnim zabave ponudil edinstveno preživljanje prostega časa,« razloži Jernej Čopi.

Kadri iz lokalnega okolja

V Ensolu 360 je zaposlenih 30 ljudi, gre za kadre iz lokalnega okolja, ki sestavljajo razmeroma mlado, a odlično ekipo, ki je izšla iz propadle obalne industrije, pove direktor. Ključne skupine so specialisti za dizajn, produktni razvoj, upravljanje z dobavno verigo (logisti in nabavniki) in specialisti za poslovni razvoj, ki imajo vlogo prodajnikov. Najboljša ekipa je ključni dejavnik, da podjetje ostaja v Sloveniji, čeprav so imeli konkretne ponudbe za strateška partnerstva z Bližnjega vzhoda in preselitev podjetja vključno s proizvodnjo. Tudi če se bodo v prihodnje povezali s kakim partnerjem, bodo ostali na Obali, zatrdi direktor, ki pravi, da je podjetje absolutno zavezano nadaljnjemu ustvarjanju v Sloveniji, kjer podpirajo nacionalne dobavitelje. Tako želijo povrniti okolju, kjer je podjetje zraslo, in kot močan poslovni subjekt, ki ga slovenska Obala potrebuje, prispevati k blaginji.