V nacionalnem odzivnem centru za kibernetsko varnost SI-CERT so lani obravnavali 2775 incidentov. Največ je bilo spletnih goljufij, med katerimi so izstopali tako imenovani phishing napadi oziroma ribarjenje, katerih število se je povišalo za kar 62 odstotkov. Občutno je poraslo tudi število investicijskih prevar, pri katerih je najvišji znesek oškodovanja znašal neverjetnih 155.000 evrov. V primerjavi z letom 2019 se je število vdorov v poslovno komunikacijo podvojilo. Goljufi so s pridom izkoristili epidemijo covida-19, osredotočili so se zlasti na področje spletnih nakupov.

Zloraba dostavnih služb

Spletni nepridipravi so se hitro prilagodili »novi realnosti«, ki se je po razglasitvi pandemije v veliki meri preselila na splet. Decembra, v času božično-novoletnih nakupov, so prevaranti Slovencem na veliko pošiljali elektronska sporočila, v katerih so se poskušali dokopati do podatkov njihovih kreditnih kartic. Ker pošljejo sporočilo na ogromno naslovov, upajo, da bo v poplavi naročil dovolj ljudi nepazljivih in bodo avtomatično odgovorili na sporočilo. Pod krinko Pošte Slovenije in DHL, katerih podobo so zlorabili največkrat, so zahtevali dodatno plačilo za dostavo paketa. V enem samem dnevu je temu phishing napadu nasedlo več kot sto ljudi, nekaterim so prevaranti izmaknili tudi do tisoč evrov. V takih primerih niti ne gre za napredne napade, saj jim ljudje podatke posredujejo sami.

»Prodajali« medicinsko opremo

Pod pretvezo pomembnih informacij, povezanih z novim koronavirusom, so goljufi zlorabili tudi podobo slovenskih organizacij in podjetij. Pošiljali so sporočila z zlonamernimi priponkami. V enem od izstopajočih primerov so z zlorabo podobe NIJZ in pod pretvezo zbiranja interesa za dobavo zaščitne opreme z zlonamerno kodo poskušali okužiti čim več prejemnikov. Ljudi so skušali pretentati tudi z lažnimi spletnimi trgovinami, v katerih so po izjemno ugodnih cenah ponujali različne izdelke priznanih blagovnih znamk, kar je privabilo in zavedlo mnogo uporabnikov. »Spletni goljufi pozorno spremljajo vse modne trende in sledijo povpraševanju, kaj iščemo v spletnih trgovinah, ter 'prilagajajo' svoje lažne spletne trgovine. Podobno je tudi v teh časih, ko je žal glavni modni trend zaščitna oprema,« pravijo v nacionalnem odzivnem centru. Pod krinko trgovine z medicinsko opremo so ponujali maske, rokavice in še kaj, po plačilu predplačila pa goljuf izgine in hitro zabriše finančne sledi. Tarče so bila predvsem podjetja.