Helikopter Uspešnost je uspešno zaključil zgodovinski let na Marsu in varno pristal na njegovem površju. Prvi nadzorovani let na drugem planetu se je zgodil danes dopoldne po našem času, helikopter pa je avtonomno letel skozi tanko Marsovo atmosfero, pri čemer mu ekipe na Zemlji niso prav nič pomagale. Let je bil prvotno predviden za 11. april, vendar so se načrti premaknili, ko so odkrili težave z zaporedjem ukazov, nato pa je helikopterska ekipa 16. aprila prejela podatke, ki so potrdili, da je helikopter uspešno izvedel hitri test na površju.

Helikopter se je od roverja Vztrajnost ločil prejšnjo soboto. Potem se je izkazalo, da ima helikopter ustrezne grelce in izolacijo ter tudi dovolj energije v bateriji, da lahko prestane mrzlo noč – na Marsu namreč temperatura pade tudi do minus 90 stopinj Celzija.

Poleg podatkov so ekipi pri potrditvi uspešnosti zgodovinskega leta pomagale fotografije, poslane z rdečega planeta. Najprej se je ob 12.52 pojavila črno-bela slika nižje ločljivosti, ki jo je posnela navigacijska kamera helikopterja. Rover Vztrajnost je poslal na Zemljo že več posnetkov helikopterja, objava na Nasinem twitter računu pa ponuja lepo napoved prihodnjih dogodkov.

Helikopter, ki je ameriško vesoljsko agencijo stal 71,5 milijona evrov, je danes letel približno 40 sekund, se najprej dvignil tri metre v zrak, lebdel, fotografiral lastno senco in se obrnil, nato pa počasi spustil proti tlom in nežno pristal na svojih štirih nogah. Po uspešnem vzletu in pristanku je trajalo tri ure, da so člani Jet Propulsion Laboratory (JPL) na Zemlji prejeli podatke telemetrije. V prihodnjih tednih bi lahko približno 1,8 kilograma težek helikopter poletel še štirikrat. »Na Marsu ni težko le pristati, ampak je težko tudi, ko poskušaš z njega vzleteti in poleteti naokrog,« je povedala Mimi Aung, vodja projekta v Nasinem laboratoriju za reaktivni pogon v Južni Kaliforniji. Rover pomaga pri komunikaciji med helikopterjem in Nasino ekipo na Zemlji, stoji pa 65 metrov od helikopterja, da lahko z varne razdalje spremlja let in fotografira.

»Glavni namen tega projekta je pridobiti podrobne inženirske podatke, da lahko določimo zmogljivost plovila, nato pa bodo te informacije v prihodnjih projektih uporabili za izdelavo še večjih in boljših helikopterjev. Od prvega dne tega projekta je morala naša ekipa premagovati širok spekter na videz nepremostljivih tehničnih izzivov,« je poudarila Mimi Aung. »Tako daleč smo prišli z neverjetnim odnosom, s pomočjo prijateljev s številnih tehničnih področij in agencijo, ki rada pretvori ideje v resničnost.«

Po prvem letu bo imel helikopter »dan počitka«, namenjen polnjenju baterij s sončnimi celicami. Ekipa bo v tem času uporabila podatke, ki jih je ta teden poslal helikopter, za načrtovanje naslednjega leta. Premor med leti se bo nato postopoma krajšal. Helikopter bo tako lahko letel štiri dni po prvem letu, nato tri dni po drugem letu in tako dalje, dokler bo delovalo napajanje. V prihodnje naj bi se dvignil do pet metrov in izvajal bočne premike do 15 metrov v vsako smer. »Ko pridemo do četrtega in petega leta, se bomo zabavali,« je še dejala Aungova. »Resnično želimo premakniti meje. Ne morete vsak dan preizkusiti helikopterja na Marsu. Zato želimo biti zelo pustolovski.«