Podjetje, ki je v preteklem letu, ki je bil polno izzivov, najbolj izstopalo, si bo zaslužilo postati ambasador z nazivom slovenski startup leta 2021. Kdo bo nosilec tega laskavega naziva, bomo izvedeli 10. junija, ko bo skupnost Start:up Slovenija razglasila zmagovalca. Trenutno poteka nominacijski postopek, v katerem aktivni člani startup ekosistema nominirajo vsak največ eno podjetje. Komisija bo med vsemi prejetimi nominacijami izbrala pet finalistov, ki se bodo maja predstavili pretežno mednarodni strokovni komisiji, ki bo izbrala zmagovalca.

Vsak, ki se poda na podjetniško pot, hitro spozna, da uspeh čez noč v resnici zahteva več let trdega dela, polnega odrekanja in ostrega fokusa. Vsak začetek je skromen v smislu doseženih ciljev (in pogosto tudi financ), a vztrajnost, trma in močna vizija ustanoviteljev na koncu tehtnico uspeha običajno prevesijo v prid podjetja. Vse to velja tudi za startup podjetja, prejemnike nagrade slovenski startup leta, ki jo podelijo vsako leto v sodelovanju s Slovenskim podjetniškim skladom in ministrstvom za gospodarski razvoj in tehnologijo. Spoznajmo zgodbe zadnjih treh prejemnikov nagrade.

V šestih letih od dvojca do ekipe 120 ljudi

Dolgoletna znanca David Mohar in Jan Dobrilovič sta v letu 2015 sklenila združiti moči in čistilne storitve enkrat za vselej premaknila iz črnega v popolnoma reguliran trg. Razvila sta platformo Beeping, ki predstavlja most med gospodinjstvi in čistilci. Z njeno pomočjo lahko hitro, varno in učinkovito najemate preverjene čistilce za svoj dom. Ekipa Beepinga, ki je najprej omogočala čiščenje le za fizične osebe, lani jeseni pa svoje storitve razširila še na segment poslovnih prostorov, je po treh letih obstoja postala prepoznavna blagovna znamka pri nas in na Hrvaškem. V istem letu je prejela naziv slovenski startup leta 2018.

David in Jan sta podjetnika, ki se pri svojem delu vedno naslanjata na številke in ne čustva. Njuno sistematično in strukturirano delo je navdihujoče in je tako vzor v startup ekosistemu. Dokaz za to je Janova naslednja izjava: »Med našimi sodelavci so predvsem ženske med 30. in 45. letom starosti, ki že imajo izkušnje in pri svojem delu zares uživajo. Zanimanje za delo pri nas je zelo veliko, vendar pa jih od vseh prijavljenih kandidatov v svojo mrežo sprejmemo le okoli sedem odstotkov, saj imamo dokaj visoka in zelo jasna merila.«

Prav podatkovno gnano poslovanje je najbolj prepričalo komisijo, ki ga je opisala kot vzorno, učbeniško in za vzor generacijam, ki prihajajo. Tako poslovanje jim pomaga ohranjati vzdržen poslovni model in okoli 20-odstotno rast poslovanja. »Vesel sem, da je komisija prepoznala pomen urejenosti procesov, kar je za poslovanje izjemnega pomena in se pri startupih po navadi kar nekako spregleda,« je povedal Jan, ki mu posel in takoj za njim nogomet predstavljata največjo strast v življenju. Ekipa trenutno šteje več kot 120 članov, po dobrih temeljih na slovenskem in hrvaškem trgu pa se že nekaj časa pripravlja tudi za vstop na trg Zahodne Evrope. Zaradi razglašene pandemije v letu 2020 so morali načrt nekoliko prestaviti, a v tem času ne počivajo, kar dokazuje njihova konstantna rast. Po lanskem prvem valu pandemije so zrasli za 2,5-krat.

Od skrivnega pakiranja knjig do navdušenja zvezdnice Khloé Kardashian

»Nikoli si nisva predstavljala, da bo sploh prodana milijonta knjiga. Septembra 2013 sva stavila, koliko knjig bova prodala v prvem letu. Rado je rekel 500, jaz 700. Na srečo sem jaz zmagal, ampak nekako skromno linearno so šle projekcije iz leta v leto. Do zadnjih ključnih trenutkov nisva vedela, kako velika zgodba lahko nastane iz tega. Šele pred kratkim sva dobila 'reality check', kaj vse to zdaj pomeni,« je na enem izmed dogodkov povedal soustanovitelj Malih junakov, slovenskega startupa leta 2019. Dvojec Rado Daradan in Mic Melanšek sta glavna »krivca« za eno najbolj odmevnih podjetniških zgodb ne le pri nas, temveč tudi globalno. Mali junaki, ki ustvarjajo personalizirane knjige za otroke in družino, so v dveh letih pred prejetjem nagrade po prometu zrasli za kar 82-krat. Oktobra 2019 so izdali milijonto knjigo in leto zaključili z več kot 27 milijoni evrov prihodkov. V letu 2020 so dosegli nov mejnik - dvomilijonto knjigo.

V času, ko sta ob pivu staknila glavi in dobila izjemno podjetniško idejo, sta bila sodelavca v korporaciji. Tovrstno delo jima ni bilo preveč blizu. Želela sta početi nekaj, s čimer bi širila pozitivno energijo. V igri je bilo nekaj idej, na koncu so zmagale personalizirane knjige za otroke. O ideji sta veliko razmišljala in čedalje bolj konkretno snovala svoj koncept. »Začela sva sama in v tistem času nisva imela niti pisarne. Takrat sva živela na različnih koncih sveta, jaz v tujini, Rado v Sloveniji. V to najprej nisva šla na vse ali nič, saj sva takrat delala še druge stvari. Še nekaj časa po ustanovitvi podjetja si namreč nisva izplačevala plač. V tem sprva nisva videla posla, ampak dobro idejo,« je povedal Mic.

Začela sta sama, brez večjega začetnega kapitala in tudi brez znanja o tem kako nastajajo otroške knjige. Povezala sta se z znanimi avtorji in ilustratorji, najprej s Ferijem Lainškom, po šestih letih, petnajstih novih knjigah in šestih trgih pa so se Mali junaki produkt naučili razvijati po svoje. Njihovo delo je postalo bolj konceptualno, vedno bolj so razmišljali o občutkih, ki jih bo vzbudilo listanje in branje knjige. Začeli so se osredotočati na tematike in posebne priložnosti: rojstni dan, božič, materinski in očetovski dan ... Ekipa z velikimi sanjami danes šteje krepko čez sto članov, največ knjig danes proda na ameriškem trgu. Pri tem sodelujejo tudi z več kot 50 zunanjimi sodelavci, kot so pisatelji, ilustratorji, prevajalci in tiskarji. Medtem ko Mic velja za vizionarja, ki kot direktor marketinga in kreative skrbi za trženje in imidž vseh njihovih izdelkov ter razvoj novih, Rado velja za realista, ki kot direktor podjetja skrbi za nemoteno delovanje vseh procesov v ozadju – od produkcije, tiska in podpore kupcem do vodenja financ.

Eden izmed njihovih novih marketinških prijemov je še požel še posebno velik uspeh. Personalizirano knjigo so namreč poslali tudi True Thompson, hčerki zvezdnice Khloé Kardashian in ameriškega košarkarja Tristana Thompsona. Khloé je bila nad knjigo tako navdušena, da jo je delila tudi s svojimi sledilci na instagramu. Ob fotografiji je zapisala, da se ji zdi darilo prikupno, kar je pomenilo veliko potrditev za Male junake.

Razvoj prave ideje in ekipe terjal čas tudi pri InstaTextu

Aktualni nosilec naziva slovenski startup leta je InstaText, ki je pred dnevi svoj produkt lansiral še na Product Huntu, skupnosti najbolj zagretih lovcev na najbolj sveže in najboljše tehnološke produkte. Matej Guid, soustanovitelj podjetja, je po razglasitvi zmagovalca lani povedal: »Mene je že nominacija presenetila, ker se v teh časih nismo imeli časa fokusirati na nič drugega kot na razvoj projekta.« Spletno orodje InstaText, ki na podlagi umetne inteligence ustvari takojšnja priporočila in ideje, kako vsebinsko izboljšati tekst, ga narediti bolj berljivega in razumljivega, je plod dela treh strokovnjakov, raziskovalcev s področja umetne inteligence, ki so bili primorani zaradi narave svojega dela pogosto pisati znanstvene članke in druga zahtevna besedila v angleškem jeziku. Lektorji in prevajalci pri tem niso prišli v poštev, saj so izboljšave potrebovali takoj. »Tudi v poslovnem svetu dobro napisan e-mail lahko pomeni razliko med uspehom in neuspehom,« pravi Matej.

Ideja se je postopoma razvijala skozi leta, ključni preboji, ki so omogočili razvoj tehnologije za izboljševanje besedil, so se zgodili med letoma 2015 in 2018. Prvo je bilo spoznanje, da je njihova tehnologija dozorela in uporabnikom resnično nudi dodano vrednost pri pisanju in izboljševanju angleških besedil, sledil pa je trenutek resnice, ko so omogočili preizkus začetne različice spletne aplikacije širšemu krogu testnih uporabnikov. InstaText je že Matejev drugi uspešni podjetniški podvig, prvi je Avior. Potrditev njegovega strokovnega dela je bila že nominacija za najboljšo doktorsko disertacijo s področja umetne inteligence 2010 v Evropi. »Petnajstletnemu pridobivanju dodatnih znanj se gre zahvaliti, da smo našli, razvili pravo idejo ter sestavili učinkovito ekipo, ki je idejo uspešno realizirala in jo danes tudi uspešno trži,« je povedal. Ekipa je ambiciozna. V prvem letu je dosegla več kot 140.000 evrov prihodkov, zdaj je njihov cilj ta rezultat podvojiti.