Nekoč so bili vsi izdelki trajni, trajnostni. Izdelani tako, da so lahko čim dlje služili svojemu namenu. Bili so kakovostni in popravljivi. Trajnost in krožno gospodarstvo je v Knofu vrednota že dvanajst let, saj je poleg vključujoče družbe to glavno vodilo in vizija zavoda. »Če je danes to še nekaj novega, zanimivega, pa si mi želimo, da bodo v bližnji prihodnosti vsa podjetja 'socialna' in 'trajnostna'. Brez izjeme,« je povedala Polona Mavsar iz zavoda Knof.

Trend trajnostnega pohištva

Kot opaža sogovornica, tudi sami sledijo trendom zadnjih let, ko se je zgodil velik preboj v smeri trajnosti, saj se na globalni ravni dogajajo vse večji premiki na področju trajnostnega razvoja in varstva okolja. »Tako pri trajnostni politiki (denimo zeleni dogovor) kot med mladimi podnebnimi aktivisti (Greta Thunberg). Pritiski potrošnikov, ki vse vztrajneje zahtevajo do okolja prijaznejše izdelke z manj embalaže, so sprožili premike tudi v gospodarstvu. Tako trajnostni produkti in taki, ki so oblikovani po načelih ekodizajna, postajajo nov trend,« je povedala sogovornica in kot primer navedla izdelke »zero waste« in do narave prijaznejšo embalažo.

Trend trajn(ostn)ega pohištva, ki je morda v nekoliko drugačni obliki precej znan v vodah ustvarjalcev »naredi sam« (DIY), ki staro in rabljeno pohištvo obnovijo v svojem stilu, se počasi širi na področje visokega dizajna, kjer naročniki iščejo vrhunske oblikovalske kose iz recikliranih surovin. »Naša želja je, da trajnostno pohištvo ne ostane nišni produkt za redke poznavalce, temveč da postane nekaj, kar si bo v svojem domu ali pisarni želel vsak posameznik,« je pojasnila Mavsarjeva. Čeprav so v tem trenutku trajnost, varstvo okolja, ekologija in podobno na neki način modna muha, ki je nastala kot odgovor na potrošniške navade in konformizem, na katerega smo navajeni, ta vseeno v neki meri podpira pravi trajnostni razvoj. »V Knofu smo praktiki in se zavedamo, da ni hitrih rešitev. Ljudje se ne bomo spremenili čez noč, sploh ker smo navajeni na udobje potrošniške družbe. Zato si prizadevamo, da trajnost postane trend.«

Salon pohištva iz ponovne uporabe

Če je nekoč za vse pohištvo veljalo, da je trajnostno oziroma da je narejeno z mislijo na prihodnost, je danes pojem trajnostnega pohištva veliko obsežnejši. Obsega namreč uporabo kakovostnih materialov iz obnovljivih virov ali recikliranih surovin ter kreativno nadgradnjo starega pohištva v nove oblike. »Izbira pohištva in drugih izdelkov iz kolekcije Knof prihrani naravne vire in izpuste ogljikovega dioksida, ki so potrebni za proizvodnjo novih izdelkov,« je povedala sogovornica. Ob tem je razložila, da so prav zbiranje, predelava in ponudba trajnostnega pohištva cilj njihovega novega projekta Salon pohištva iz ponovne uporabe, ki ga izvajajo v partnerstvu s komunalnim podjetjem Kostak, nadgradnjo projekta pa je podprlo tudi ministrstvo za kulturo prek razpisa Centra za kreativnost.

Pri tem se seveda postavi vprašanje, kako uravnotežiti potrebo po novih kosih pohištva, ki si jih želimo ali jih resnično potrebujemo, z našim moralnim, etičnim vzgibom, da prispevamo k boljši prihodnosti. In tukaj se tehtnica zagotovo prevesi na stran pohištva, ki mora biti zasnovano tako, da ponuja največjo funkcionalnost, udobje in enostavnost uporabe. Po drugi strani pozornost pritegne vrhunski dizajn. »To so lahko restavrirani kosi pohištva iz prejšnjega stoletja, ki so bili oblikovani v priznanih slovenskih podjetjih ali pa so jih oblikovali znani oblikovalci, kot je legenda in utemeljitelj slovenskega industrijskega oblikovanja Niko Kralj, lahko gre za nove 'apciklirane', kreativno nadgrajene kose, v skladu s sodobnimi oblikovalskimi trendi, vse pa povezujeta kakovost izdelave, ki traja, in funkcionalnost,« je povedala Mavsarjeva in poudarila, da le vrhunski dizajni kljubujejo času.

Kdo stoji za trajnostnim stilom

Kot odgovor na koronakrizo so v Knofu v »trajnostnem stilu« s Salonom pohištva s karakterjem ter butiki ponovne uporabe Stara šola oblikovali kolekcijo Knof, ki predstavlja jagodni izbor edinstvenih kosov rabljenega ali kreativno nadgrajenega pohištva, svetil, uporabnih in dekorativnih predmetov za dom ter drugih posebnih kosov s karakterjem. »Dodali smo jim nekaj posebnih kreativno nadgrajenih oziroma apcikliranih kosov, oblikovanih v naši mizarski delavnici. Kolekcija je zasnovana v kreativnem timu Knof, ki ga sestavlja ekipa štirih močnih ženskih karakterjev – antropologinje, oblikovalke, oblikovalke interjerja in inženirke,« je povedala in dodala, da je nekaj kosov pohištva v kolekciji tudi rešenega. »Prihaja iz sodelovanja s podjetjem Kostak, večino pa smo izbrali sami ob pomoči mreže zbirateljev,« pravi sogovornica. Pri obnovi in ponudbi kosov sodeluje ekipa oblikovalcev, mizarjev, šivilj, strokovnjakov logistike in marketinga. »Ves proces pa poteka v laboratoriju za krožno gospodarstvo Knof v Krškem.«

Spletna trgovina

V spletnem butiku, ki ga bodo odprli na prvi spomladanski dan, torej 21. marca, boste ljubitelji trajnostnega pohištva lahko našli edinstveno vintage, retro in apciklirano pohištvo, svetila, dekorativne predmete in podobno. V ponudbi so tudi izdelki priznanih slovenskih podjetij in oblikovalcev – Stol Kamnik, Meblo, Alples, Slovenijales, Mura, Labod, Steklarna Hrastnik, ob tem pa še nekaj drugih priznanih blagovnih znamk in dizajnerjev, kot sta Marcel Breuer in Escada. »Gre za unikatne, redke kose, ki so del naše zgodovine. Imajo pomembno etnološko in kulturno vrednost in čustven naboj. Pomenijo vrhunec slovenskega oblikovanja prejšnjega stoletja in so tudi odgovor na izzive prihodnosti,« je povedala sogovornica in poudarila, da bodo vsi izdelki iz kolekcije na voljo v salonu v Krškem. »Naj poudarim, da kolekcija Knof predstavlja izbor sto ekskluzivnih izdelkov. To pomeni, da posamezen produkt po prodaji ne bo več na voljo.«