V času epidemije še več komunikacije kot sicer poteka prek pametnih telefonov in računalnikov. Tega pa nekateri niso najbolj vešči. Ti se lahko za nasvet v zvezi z uporabo novih tehnologij obrnejo na socialno podjetje Simbioza, ki ponuja pomoč po telefonu in elektronski pošti vsak delavnik od 9. do 15. ure. Čeprav je njihova poslovalnica v BTC ta čas zaprta, v času epidemije izvajajo delavnice na daljavo, ki se jim lahko pridružijo tisti, ki so se na delavnicah naučili uporabe orodij za delo na daljavo, drugim ponujajo pomoč po telefonu. Direktorica Simbioze Katja Pleško pravi, da so delavnice na daljavo zapolnjene.

Eden od pomembnih dejavnikov dobrega obiska je druženje. Kot pravi, so osamljenost med starejšimi zaznavali že prej, zdaj pa se je še poglobila. »Večkrat nas pokličejo, rečejo, da so sami, da ne morejo do vnukov, in jim gre kar na jok,« pravi in dodaja, da je v Sloveniji premalo programov za starejše in da je najtežje priti do tistih iz ruralnih okolij, kjer včasih nimajo interneta. »Veliko ljudi doma nima interneta ali primerne opreme, da bi se vključili v spletne delavnice, kar je povezano z visokimi stroški. Tako se počutijo še bolj odrinjene.«

Navezovaje stikov prek čvekifona

Z namenom, da bi starejši navezali stik drug z drugim, so že med prvim valom epidemije vzpostavili čvekifon, prek katerega starejša oseba pokliče na brezplačno številko, sistem pa jo potem naključno poveže z drugo starejšo osebo, da lahko začneta pogovor. Tako lahko navezujejo stike, ne da bi za to potrebovali pametni telefon ali računalnik. Čvekifon še vedno deluje. Katja Pleško pravi, da so spomladi dobivali veliko klicev, poleti, ko so se omejitve sprostile, jih je bilo manj, zdaj pa spet opažajo porast.

Starejši imajo od srede naprej na voljo še eno orodje, ki naj bi jim pomagalo v času visoke tehnologije in omejitvenih ukrepov zaradi epidemije. Simbioza namreč ponuja mobilno aplikacijo za starejše, ki so jo poimenovali magda in ki na enem mestu združuje informacije in vsebine, pomembne za starostnike. Tako lahko pridejo do novic, informacijske točke, preko katere lahko pokličejo izvajalce raznih storitev, kot so brezplačni prevoz, pošta, lekarna, upravna enota, knjižnica… V razdelku učilnica so jim na volje izobraževalne vsebine, v telovadnici pa video s telovadnimi vajami, prilagojenimi starejšim. Lahko poslušajo tudi različne radijske postaje, pregledujejo dogodke, namenjene starejšim po Sloveniji, na enem mestu pa najdejo tudi vse kontakte za urgentno pomoč. Med drugim želijo s tem orodjem tudi tistim, ki živijo v ruralnih krajih, pomagati do učenja na daljavo. Pomoč pri uporabi aplikacije je starejšim na voljo tudi po telefonu. Ta mesec so sicer nameravali začeti akcijo, v kateri bi mladi učili starejše, kako se uporablja pametni telefon. Zaradi znanih okoliščin je akcija odpadla, a jo bodo izpeljali pozneje, ko bo to spet možno.

Okoli 9000 udeležencev

Pred izbruhom epidemije so vse dejavnosti izvajali v živo. Delavnice s področja pametnih tehnologij za starejše od 55 let so izvajali v BTC in na več kot 110 šolah po Sloveniji, kjer so ustvarjali medgeneracijske skupnosti, v katere so bila vključena različna društva ter seveda starejši in šolarji. Tako poskušajo spodbujati izmenjavo znanja med generacijami. V njihove delavnice je vključenih okoli 9000 starejših na leto, večinoma upokojencev, od tega dobrih 1200 na njihovem sedežu v BTC, na šolah pa je sodelovalo tudi več kot 11.000 učencev in prostovoljcev. Ko bo mogoče, bodo dejavnosti spet izvajali v živo, Katja Pleško pa pravi, da bo treba razmisliti tudi o novih modelih učenja za starejše ljudi.