»Najtežji izziv digitalizacije je, kako ohraniti medčloveške odnose, da se ne odtujimo in nam ne postane vseeno, kdo je na drugi strani ekrana,« je na virtualnem MQ-treningu Združenja Manager iz svojih izkušenj iskreno povedal Aleksander Zalaznik, generalni direktor Danfoss Trate. V naše pogovore zadnjih nekaj tednov s prijatelji, znanci in poslovnimi partnerji se je vpletla zanimiva skupna rdeča nit, ki bi jo lahko povzeli takole: navadili smo se na sodelovanje prek zaslonov, a nekaj je zdaj drugače. Odnosi na daljavo niso enaki, kot so bili v času, ko smo pogosteje sedeli skupaj v pisarnah, se pozdravljali na hodnikih, se srečevali na kavi.

Zavzeti in ogreti za neformalno druženje

»Odnosi so drugačni, vendar vzpostavljamo tako imenovano novo normalnost in ves čas iščemo alternative, ki približno nadomestijo osebna srečanja,« pravi Tadej Pavlič iz Zemante. V najboljšem zaposlovalcu med srednje velikimi podjetji lanskega leta po izboru Zlata nit so kmalu po začetku dela od doma uvedli številna neformalna srečevanja sodelavcev, od videoklica za kavo ali kosilo do nadomestka za ekipni »klepet v kuhinji«. »Lahko rečem, da nam pristnega osebnega odnosa ne manjka,« je povedal Pavlič.

To potrjuje tudi Nina Janša Koželj iz Danfoss Trate. Avgustovska raziskava, ki so jo naredili med 255 sodelavci, kaže, da bi ti sicer radi ohranili možnost dela na daljavo, a tretjina kolegov opaža, da so se njihovi odnosi nekoliko razmejili. To rešujejo s stalno komunikacijo prek elektronske pošte, s skupinskimi zbori prek klicev Microsoft Teams in pogovori ob kavi z vodji. Virtualna druženja tako ohranjajo še naprej. Znotraj interne iniciative Future of work skupaj iščejo in dodajajo nova orodja in kanale, ki druženja sodelavcev še izboljšujejo in nadgrajujejo.

Je na drugi strani človek ali robot za klepet?

Kaj opažamo? Ko se povezujemo prek spletnih platform, smo osredotočeni predvsem na poslovne, službene zadeve. Zanima nas predvsem, kaj kdo dela, ne pa osebne zgodbe, hobiji, občutja sogovornikov… Po nekaj mesecih dela od doma brez truda in zavzetosti začnemo s sodelavci izgubljati pristen osebni odnos, ki je lepilo najboljših timov.

Kaj lahko naredimo, da zaradi razdalje med nami ne izgubimo pristnih medčloveških odnosov?

1. Sodelavce spontano povabimo na »videokavo«.

Bodimo pobudniki. Skupino najožjih sodelavcev povabimo na virtualno srečanje ob kavi, ki ne bo sestanek, pač pa pogovor o vsem, kar nam pade na pamet, o osebnih zgodbah… Srečanja naj bodo kratka in dovolj pogosta, vsaj vsak drugi dan ob isti uri, da ohranjamo občutek povezane skupnosti.

2. Pristno se zanimajmo za druge in aktivno poslušajmo.

Pogovor prek spleta teče drugače kot v živo – to že vemo. Potrudimo se pogovarjati, spraševati in se odzivati čim bolj pristno, avtentično. Aktivno poslušajmo sodelavce, bodimo pozorni in s pravimi vprašanji pozorno nadaljujmo zgodbo, ki nas zanima.

3. Na drugi strani je človek.

Marsikdo izpostavlja, da je po nekaj tednih videosestankov sogovornike na drugi strani spleta videl le še kot »reševalce njegovih problemov«. Zavestno so se morali odločiti, da ni tako. Prijazno, odprto zanimanje o počutju ali podobna, bolj neformalna tema lomi led in gradi dolgoročne prijetne odnose.