»Prebivalci Šolske ulice podpiramo zapiranje ulice za promet, vendar le, če ne boste pozabili na zgornji del ulice, kjer biva veliko otrok. Veseli smo, da bodo bolj varni in da bo na ulici manj avtomobilov,« je po koncu novinarske konference sredi Šolske ulice povedal krajan, ki je mimo dogodka, namenjenega novinarjem, s sinom zašel po naključju. Novica, da bosta oba – in seveda tudi drugi občani in obiskovalci – lahko brez skrbi stopila s pločnika na cesto in jo uporabljala za igro in druženje, ju je silno razveselila. »Odprta ulica« je pilotni projekt odpiranja Šolske ulice za igro, druženje, hojo in kolesarjenje, ki ga Občina Škofja Loka pripravlja skupaj z IPoP – Inštitutom za politike prostora iz Ljubljane.
Večina otrok želi v šolo v družbi prijateljev
Da bi predstavili idejo in projekt, so sodelujoči novinarsko konferenco pripravili kar sredi Šolske ulice. Na cesto so postavili šolske klopi iz bližnje šole in jim dodali stole. »Izjemen občutek je sedeti sredi ulice, hkrati pa je tudi malce neprijetno, saj je do zapore ceste še veliko prometa,« je svoja občutja opisal škofjeloški župan Tine Radinja. Kmalu bo drugače, saj bodo ulico zaprli od križišča s Partizansko do Kapucinskega trga. »Ta ulica ima velik potencial. Čez nekaj dni jo bodo napolnili šolarji, vsako soboto in četrtek občani po njej hodijo na tržnico lokalnih izdelkov in pridelkov. Vsem želimo omogočiti prijeten in varen prostor brez avtomobilov,« je povedal župan in dodal, da bodo ulico zapirali v poskusnih terminih, nadaljnje načrte pa bodo kovali na podlagi izkušenj, ki jih bodo pridobili med zaporami.
»Želimo spremeniti način premikanja po našem mestu. Občani veliko poti na kratkih razdaljah opravijo z motornimi vozili, kar obremenjuje okolje in ulice. To pa pomeni, da ulic in trgov ne moremo polno izkoristiti in na njih uživati, ker so preveč obremenjeni z vsakodnevnim prometom. S tem projektom želimo pokazati, kaj vse se da, in hkrati ugotoviti, česa si želijo občani na taki ulici,« je dodal Radinja. Za otroke, ki hodijo v bližnjo osnovno šolo, je jasno, kaj želijo, pravi ravnateljica OŠ Škofja Loka mesto Doris Kužel. »Velika večina jih želi v šolo hoditi s prijatelji oziroma se pripeljati s kolesom ali s skirojem, le redki si želijo, da jih v šolo starši pripeljejo z avtom. Ta projekt v šoli razumemo kot nekakšen podaljšek naših dejavnosti, s katerimi učence in njihove starše spodbujamo k trajnostni mobilnosti in aktivnemu načinu življenja,« pravi.
Na cesti bodo lahko posedali, se igrali, uživali v prireditvah…
Že zdaj ulico zasedata dve tretjini kolesarjev in pešcev ter zgolj ena tretjina avtomobilov, pravi vodja projekta Aidan Cerar z Inštituta za politike prostora. Takšne odprte šolske ulice poznajo po njegovih besedah tudi v številnih tujih mestih, pri nas pa gre za prvi tovrsten poskus. »Želimo si, da bi se za odprte ulice odločili še v drugih krajih. Podobno kot smo pešbus pripravili najprej v eni šoli, zdaj pa ga imajo že v več kot sto šolah po Sloveniji,« razmišlja.
Sicer pa bodo lahko po besedah Tatjane Bernik, koordinatorice projekta Odprta ulica z Občine Škofja Loka na ulici, kadar bo zaprta za promet, občani lahko počeli, kar bodo želeli. »Lahko bodo prinesli blazine in sedli ali legli, igrali prstomet, se žogali, družili …« našteva. Nanjo so povabili tudi društva, ki lahko izvajajo na njej svoje dejavnosti, pripravili so pester zabavni, izobraževalni in kulturni program.