Ste že slišali za primer, ko je menedžer več let zapored povečeval prihodke in dobiček, ga delil tudi med zaposlene, nato pa so ga odpustili? Podobna zgodba se zadnje dni dogaja v velikem slovenskem podjetju. Prepričani smo bili, da se to lahko zgodi le pri nas, a smo ugotovili, da to prakso morebiti uporabljajo tudi drugi. Bernhard Maier, prvi mož Škode, je namreč kriv zgolj tega, da je bil preveč uspešen. V koncernu Volkswagen namreč velja nepisano pravilo, da mora biti znamka Volkswagen številka ena, ne samo po prodaji, kar nesporno je, temveč tudi po videzu. Je bil ta resnično tako ogrožen, da predsedniku koncerna Herbertu Diessu ni preostalo drugega, kot da poseže po nepriljubljenem ukrepu in s 1. avgustom najde novega Škodinega šefa?

»Njegov prispevek k ugledu znamke Škoda je bil neizmeren. Njegova leta v podjetju so med najuspešnejšimi v 125-letni zgodovini Škode,« mu je laskal Diess, ki naj bi neuradno 61-letnemu poslovnežu ponudil mesto direktorja Porscheja. Ko smo se novembra lani na predstavitvi nove octavie pogovarjali z Maierjem, smo ga povprašali tudi, ali se lahko zgodi, da bo nekoč Škoda premagala Volkswagen. Diplomatsko nam je odgovoril takole: »Volkswagen proda petkrat do šestkrat več avtomobilov kot Škoda, zato to vprašanje ni na mestu. Trg je dovolj velik za vse znamke, konec koncev bo letošnja prodaja po svetu dosegla 80 milijonov enot, do leta 2030 pa celo 100 milijonov. Seveda pa si pri Škodi želimo, da bi si odrezali še večji kos torte. S sestrskimi znamkami nismo konkurenti, za nas je pomembnejša konkurenca, ki vlada zunaj koncerna. Čaka nas še veliko dela.«

Šolal se je tudi na Harvardu

Poslovnež, ki se je med drugim šolal tudi na slovitem Harvardu, je del koncerna od leta 2001, ko je prevzel vodenje nemške podružnice Porscheja, predsednik uprave Škode pa je postal 1. novembra 2015. Svojo strategijo je nameraval uresničevati do leta 2025, del nje so bili tudi športni terenci, saj so pod njegovim vodenjem na cesto zapeljali kodiaq, karoq in kamiq, kmalu bodo predstavili tudi električno gnanega enyaqa. Škoda je v letu 2018 z 1.253.700 vozili postavila prodajni rekord, potem ko so rasli pet let zapored, lani pa so zaradi manjšega povpraševanja na kitajskem trgu prodali nekaj manj vozil, in sicer 1.242.800 (operativni dobiček so povečali za petino, na 1,7 milijarde evrov). Kaj dosti več jih dejansko ne morejo, saj imajo omejene kapacitete, zato razmišljajo o novi tovarni, ki naj bi jo zgradili do leta 2023. Tudi sicer bodo v štiriletnem obdobju v razvoj alternativnih pogonskih sredstev in nove oblike mobilnosti vložili dve milijardi evrov. »Seveda gledamo v prihodnost, ki je polna izzivov, obsegajoča in tudi živčna za vse vpletene, a se je vseeno veselim,« je nedavno dejal Maier, ko še ni vedel, da ga bodo razrešili.

Češka znamka je pod njegovim vodstvom razvila tri vrednote: poenostavljeno, človeško, presenetljivo. In vsi njihovi avtomobili so narejeni na teh vrednotah, kar stranke cenijo. »Naša produktna strategija je dosledna, kar se je izkazalo kot uspešno po vsem svetu. Lep primer je športni terenec kodiaq, ki sta mu kmalu sledila še brata karoq in kamiq. Danes je vsaka tretja prodana škoda športni terenec. Čeprav živimo v digitaliziranem svetu, so ljudje tisti, ki delajo razliko. Naših 42.000 zaposlenih gre vsak dan na delo z veliko strasti in zavezanosti, imajo občutek pripadnosti znamki. Za nameček pa zelo pozorno poslušamo, kaj si stranke želijo,« pravi diplomant poslovne administracije. Škoda je sicer sredi velike produktne kampanje, ki se je začela v začetku minulega leta in bo trajala do konca leta 2022, predstavili pa bodo 30 novih modelov, prenovljenih štirikolesnikov in njihovih različic, med katerimi bodo tudi električno gnani, na primer citigo in superb kot priključni hibrid. Prav z njimi naj bi odločno znižali izpuste ogljikovega dioksida na želeno raven. Ob elektrifikaciji stavijo tudi na digitalizacijo, saj avto postaja vse bolj podoben visoko inteligentnemu prenosnemu telefonu. »Razvoj se bo samo še stopnjeval, predvsem pa bo hitrost transformacije postajala vse višja. Smo del posla, ki se spreminja, ni druge poti.«

Vsaka znamka s svojo filozofijo

Za Škodo je pomemben indijski trg, ki je bil v zadnjih dveh letih turbulenten, kljub temu pa je znamka v skladu z vizijo Maierja vanj vložila milijardo evrov. Mednarodni denarni sklad tako za leto 2021 napoveduje precejšnje okrevanje in rast. »Kljub temu na tem trgu za sedaj ne načrtujemo prodaje električnih vozil, saj trg nanje še ni pripravljen, ker ne poznajo ustrezne infrastrukture. Brez nje namreč ni električne mobilnosti. Dejstvo pa je, da smo dejavni na kar 103 trgih širom po svetu, kar je zahtevno, saj se zakoni razlikujejo, vsem hkrati zadostiti pa ni lahko,« pojasnjuje Nemec, ki je kariero v avtomobilskih vodah začel pri BMW.

Danes med avtomobili znotraj koncerna ni večjih razlik, kar se tiče tehnologije, največje razlike so oblikovne, kljub temu pa Maier med škodami in volkswagni vidi ogromno razlik, in sicer: »Čeprav si delimo platforme, se produkti razlikujejo tudi zato, ker ima vsaka znamka svojo filozofijo, kako nagovoriti stranko. Vrednote znamke so še kako pomembne. Zavezani smo proizvodnji visokokakovostnih avtomobilov, ki imajo odlično razmerje med ceno in za to dobljenim. Našim strankam so pomembni prostornost, zanesljivost ter tudi ekspresiven in modern dizajn, ne samo zunanjosti, temveč tudi notranjosti vozila.« Avtomobilski posel je visoko konkurenčen, izvršni direktor pa se je z leti naučil, da nič ni samoumevno, celo najenostavnejše in najosnovnejše stvari v življenju ne. »Te malenkosti moramo znati ceniti,« še sporoča poslovnež, ki je ob predstavitvi novih modelov vedno deloval ponosno, kot da bi šlo za rojstvo njegovega otroka. Novi prvi mož Škode, ki še ni znan, bo s 1. avgustom stopil v velike čevlje; Maier je med drugim leta 2018 po izboru Automotive News Europe postal najboljši predsednik uprave podjetja iz avtomobilskega industrijskega sektorja.